:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
کریمی خبر داد

اتخاذ تصمیماتی برای پرداخت معوقات کارگران هپکو و آذرآب، واگذاری هپکو به تعویق افتاد

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «برای پرداخت معوقات حقوق کارگران هپکو و آذرآب تصمیماتی گرفته شده است»، گفت: پیشنهاد واگذاری شرکت هپکو به تعویق افتاده است.
کد خبر: ۱۴۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
اقتصادگردان- علی‌اکبر کریمی در خصوص آخرین وضعیت دو شرکت هپکو و آذرآب اظهار کرد: در مهرماه مجددا بحرانی در کارخانه‌های آذرآب و هپکو به وجود آمد که در پی آن تصمیماتی گرفته شد مبنی بر این‌که سهام هپکو به دولت برگردد این اقدام انجام شد و در هیات واگذاری بنگاه‌های دولتی موضوع مطرح و قرار شد درباره‌ آذرآب نیز تصمیم‌گیری شود منتها این تصمیمات منتهی به راهکاری برای رونق تولید در این واحد نشده است.

وی توضیح داد: ما با پیگیری‌ها و جلساتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت در تهران و استان اراک درباره سه شرکت هپکو، واگن پارس و آذرآب داشتیم در نهایت مقرر شد که جلسه‌ای با حضور چند وزیر برگزار شود این جلسه یکشنبه گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور تشکیل شد، اما متاسفانه دستاورد و نتیجه عملیاتی و مبتنی بر تصمیمات آنی و فوری جهت رونق تولید در واحدها را به دنبال نداشت.

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ قبلا تصمیم این بود که سهام شرکت هپکو به دولت برگردد تا تصمیماتی برای رونق تولید در این شرکت اتخاذ شده و مشکلات کارگران و حقوق معوقه و بحث بازنشستگی تعدادی از پرسنل بلاتکلیف در آذرآب و هپکو حل شود تا در نهایت فرآیند واگذاری در شرایط آرام و مطمئن با احراز اهلیت و صلاحیت خریدار دوباره شروع شود، ولی متاسفانه نه تنها شاهد این اتفاق نبودیم که سازمان خصوصی‌سازی در جلسه هیات واگذاری پیشنهاد اخذ مجوز برای واگذاری مجدد سهام هپکو را داد، بنده به این موضوع معترض شدم چون هنوز تصمیمات قبلی به سرانجام نرسیده که بخواهیم دوباره وارد فاز واگذاری شویم و مجددا دغدغه‌ای بین کارگران و مردم نسبت به فرآیند مجدد واگذاری ایجاد کنیم.

کریمی ادامه داد: از طرف دیگر هنوز تکلیف مدیریت این شرکت‌ها به طور قانونی مشخص نیست و خیلی از مدیران این شرکت‌ها به لحاظ قانونی صاحب امضای رسمی نیستند. در نهایت موضوع بررسی پیشنهاد مجوز واگذاری هپکو به تعویق افتاد ما موافق واگذاری تا قبل از تعیین تکلیف رونق تولید و بهبود وضعیت شرایط داخلی این شرکت نیستیم. معتقدیم هر اقدام در این رابطه می‌تواند مشکلات جدیدی ایجاد کرده که به مصلحت شرکت هپکو، کارگرانش، صنعت و دولت نیست.

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت پرداخت معقوات کارگران هپکو و آذرآب گفت: آنها معوقات زیادی ندارند چون بخش عمده‌ای پرداخت شده و تصمیماتی برای پرداخت معوقات هم از محل وام گرفته شده صورت گرفته، ولی این‌که از بانک وام بگیریم و حقوق کارگران را بدهیم فایده‌ای ندارد چون تنها به بدهی‌های شرکت و زیان انباشته شده آن اضافه می‌شود و خیلی لطف ندارد. باید دولت راه‌حلی برای رونق تولید بیندیشد تا حقوق پرسنل از محل تولید پرداخت شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگران هپکو، کاری برای انجام دادن ندارند آنها هر روز به شرکت می‌روند ولی کاری نیست که انجام دهند درباره آذرآب هم کارهایی از گذشته باقی مانده اما تنها ۲۰ درصد ظرفیت این شرکت کار می‌کنند.

کریمی در پایان در مورد وضعیت شرکت واگن پارس اظهار کرد: قرار بود شرکت واگن پارس به شرکت مپنا واگذار شود ولی تاکنون علی‌رغم پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت این اتفاق رخ نداده است علت طولانی شدن بروکراسی اداری و یا عدم تمایل عده‌ای به ویژه سازمان گسترش است که نمی‌خواهد سهام واگن پارس به مپنا واگذار شود.