:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
داد و ستد مسکن در 17 روز آذر 7 درصد رشد کرد

تکرار رشد معاملات آپارتمان در سومین ماه پاییز

پس از افزایش غیرقابل انتظار معاملات آپارتمان در نخستین ماه پاییز و همچنین تکرار بهبود تعداد معاملات طی آبان ماه به نظر می‌رسد، در ماه از نیمه گذشته آذر هم شاهد ثبت افزایش دیگری در پاییز باشیم. حجم معاملات خرید و فروش مسکن در آبان ماه سال جاری، 4 هزار و 100 فقره بود درحالی که براساس آمار منتشرشده از سوی اتحادیه مشاوران املاک تهران، حجم معاملات طی 17 روز نخست آذرماه 5 هزار و 508 قرارداد بوده است، یعنی در شرایطی که 13 روز از آذرماه باقیمانده اما تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن نسبت به 30 روز آبان ماه، 25 درصد رشد داشته است
کد خبر: ۱۴۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
اقتصادگردان-زهره علامی
پس از افزایش غیرقابل انتظار معاملات آپارتمان در نخستین ماه پاییز و همچنین تکرار بهبود تعداد معاملات طی آبان ماه به نظر می‌رسد، در ماه از نیمه گذشته آذر هم شاهد ثبت افزایش دیگری در پاییز باشیم. حجم معاملات خرید و فروش مسکن در آبان ماه سال جاری، 4 هزار و 100 فقره بود درحالی که براساس آمار منتشرشده از سوی اتحادیه مشاوران املاک تهران، حجم معاملات طی 17 روز نخست آذرماه 5 هزار و 508 قرارداد بوده است، یعنی در شرایطی که 13 روز از آذرماه باقیمانده اما تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن نسبت به 30 روز آبان ماه، 25 درصد رشد داشته است.

بهبود حجم معاملات طی آذر ماه در شرایطی رخ می‌دهد که بازار مسکن درسال جاری، شرایط پرفراز و نشیبی را طی کرده است، در فروردین ماه و با ثبت 3 هزار و 423 فقره معامله، بازار آغاز به کار کرد و در اردیبهشت ماه و با امضای 12 هزار و 128 فقره قرارداد به اوج رسید، اما از خرداد ماه، تعداد قراردادهای خرید و فروش روندی نزولی را سپری کرد و در شهریور ماه به کمترین حجم معاملات طی 9 ماه گذشته رسید و تنها 2هزار و 800 فقره قرارداد در بنگاه‌های معاملاتی پایتخت امضا شد.

در مهر ماه و با آغاز نیمه دوم سال جاری بر خلاف مهر ماه سال‌های گذشته که بازار در پی یک تابستان داغ از رونق می‌افتاد، شاهد بهبود حجم معاملات نسبت به ماه‌های قبل از آن بودیم و 3 هزار و 400 فقره قرارداد به امضا رسید، در آبان ماه شرایط بهتر شد و تهرانی‌ها

4 هزار و 100 واحد مسکونی را خریداری کردند.

درحال حاضر و در آذر ماه سال جاری هم تعداد معاملات خرید و فروش نسبت به ماه‌های گذشته و همچنین مدت مشابه سال قبل خود رشد خوبی داشته است که می‌تواند نشانه خوبی برای بهبود نسبی وضعیت بازار مسکن باشد.

مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به بهبود بازار در آذرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل، درباره تحولات بازار مسکن پایتخت به «تعادل» می‌گوید: طی 17 روز نخست آذرماه سال جاری در تهران، 12 هزار و 407 قرارداد به ثبت رسیده است که 5 هزار و 508 فقره آن مبایعه نامه و 6 هزار و 826 فقره آن اجاره نامه بوده است.او ادامه می‌دهد: آمار معاملات مسکن در مهر (3401) و آبان ماه (4100)، نسبت به آذرماه کمتر بوده است و بررسی تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن طی 17 روز ابتدایی آذر ماه نشان می‌دهد که معاملات نسبت به دیگر ماه‌های فصل پاییز بهبود یافته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک می‌افزاید: در تهران، طی 17 روز نخست سال گذشته، 11 هزار و 944 فقره قرار داد بوده که 5 هزار و 95 فقره مبایعه نامه بوده و 6 هزار و 849 قرارداد هم مربوط به اجاره نامه بوده است.

   رشد کلی معاملات در کشور

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تحولات بازار مسکن کشور می‌گوید: در 17 روز ابتدایی آذرماه سال جاری در کل کشور، 51 هزار و 300 قرارداد امضا شده است که 24هزار و 565 فقره آن مبایعه نامه و 26هزار و 188 اجاره نامه بوده است.

خسروی می‌افزاید: در 17 روز ابتدایی آذر 97 در کل کشور، 50 هزار و 251 فقره قرارداد امضا شده که 27 هزار و 390 فقره آن مبایعه نامه و 22 هزار و 457 اجاره نامه بوده است.او می‌افزاید: تعداد قراردادهای امضا شده در کل کشور، از اول تا هفدهم آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

خسروی اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود که حجم معاملات در آذر ماه نسبت به آبان و مهر افزایش خوبی داشته باشد.رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: روند کلی حجم معاملات نشان می‌دهد که موالید، مهاجرت به پایتخت، ازدواج‌ها ادامه دارد، بنابراین تقاضا برای خرید خانه همچنان وجود دارد.

او اضافه می‌کند: تا پایان سال جاری، افزایش قیمت پیش بینی نمی‌شود اما در سال آینده با توجه به تورم پیش بینی شده، قیمت‌ها در بازار مسکن تا حدودی رشد می‌کند، البته این افزایش کم خواهد بود چون بازار ظرفیت جهش قیمت ندارد.

   دوره رکود، بهترین زمان برای خرید خانه

بازه رکودی بازار مسکن که معمولا ۱۰ تا ۱۵ فصل طول می‌کشد مناسب‌ترین زمان برای خرید خانه است و هم‌اکنون در این دوره قرار داریم، موضوعی که خسروی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: طی یکسال و نیم گذشته قیمت مسکن جهش بزرگی را تجربه کرد و بیش از 100 درصد رشد کرد و در حال حاضر توان مالی متقاضیان خرید، کاهش چشمگیری داشته است بنابراین افزایش قیمت در بازار مسکن قابل ملاحظه نخواهد بود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک به خریداران مصرفی مسکن توصیه می‌کند که در صورت داشتن پول کافی، اقدام به خرید کنند، او می‌گوید: در صورت نیاز به مسکن، باید خرید کرد و در انتظار ماه‌های آتی نماند چون بازار مسکن ثابت کرده است که خرید آن همواره برای خریدار به صرفه است.

او می‌افزاید: اگر خریداری قصد خرید واحد 90 متری را دارد اما هزینه خرید یک واحد 75 متری را دارد اقدام به خرید همان ملک 75 متری کند و منتظر تأمین هزینه و خرید واحد 90 متری نماند.

   دلایل بهبود حجم معاملات مسکن

براساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در آذرماه نسبت به آبان و مهر سال جاری رشد داشته است، کارشناسان دلیل این رشد را دو عامل می‌دانند، یکی کاهش قیمت مسکن و دیگری نزدیک شدن به پایان سال.

به دنبال کاهش قیمت مسکن نسبت به نقطه اوج و نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، طرف تقاضا به تدریج خود را برای خرید آماده می‌کند.

کاهش قیمت‌ها از یک طرف و نگرانی از بابت تورم سیستماتیک در پایان سال و اثر تغییر نرخ بنزین، برخی متقاضیان مصرفی را به خرید مجاب کرده است.

در شرایط کنونی، کارشناسان معتقدند که هر دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن به درک مشترک رسیده‌اند. از یک طرف مالکان به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیتی برای رشد قیمت وجود ندارد و خریداران هم می‌دانند که نمی‌توان انتظار ریزش شدید قیمت را داشت.

نمایه‌های دریافتی حاکی از آن است که قیمت مسکن به کف نزدیک شده و متقاضیان موثر که خانه را به قصد سکونت خریداری می‌کنند، برای خرید آماده می‌شوند. البته با وجود افزایش قیمت آهن‌آلات و نرخ دستمزد که به دنبال افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد کارشناسان، تورم مجدد را برای بازار مسکن متصور نیستند.