:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
واکنش همتی به افزایش نرخ ارز

بانك مركزي با نوسانات ارزی برخورد هیجانی نمی‌کند / عوامل داخلي و خارجي نوسان نرخ ارز

روز سه شنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني 1461 دلاري و دلار آزاد به قيمت 14 هزار و 150 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار دو ميليون و 106 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 486 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 765 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 730 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 510 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 610 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
اقتصادگردان-
تسويه حساب شركت ها در پايان سال ميلادي، تعطيلات سال جديد ميلادي، نزديك شدن به عيد نوروز و پايان سال 98، تلاش عده اي در شبكه هاي ارزي خارج از كشور، اوضاع عراق و كاهش صادرات ايران به اين كشور، افزايش قيمت بنزين و اثر تورمي آن، موضوع بودجه سال 99 و پيش بيني درآمد و مخارج ارزي كشور، و... دلايلي است كه برخي كارشناسان با اشاره به آنها معتقدند كه نوسانات هفته هاي اخير نرخ ارز وابسته اين عوامل بوده و در نتيجه نرخ دلار را از كانال 11 هزار تومان يك ماه پيش به كانال 14 هزار تومان در روزهاي اخير منتقل كرده است.
اما برخي مسوولان اقتصادي از جمله رئيس كل بانك مركزي معتقدند كه نبايد در مقابل اين نوسانات به صورت هيجاني برخورد كرد بلكه بايد به عوامل بنيادي در بازار توجه داشت و منتظر كاهش نوسان ها و بازگشت نرخ ارز به كانال هاي قبلي باشيم و نرخ ها متناسب با ارزش ذاتي آن تعديل شود.
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه، با نوسانات نرخ دلار به صورت هیجانی برخورد نمی‌کنيم، گفت: نرخ انواع ارز متناسب با ارزش ذاتی آن تعدیل شده است.
عبدالناصر همتی در جلسه بررسي وضعيت شركت هاي دانش بنيان در خصوص نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: صبر ما زیاد است و همانطور که در یک سال گذشته نرخ ارز را کنترل کردیم و متناسب با ارزش ذاتی آن نرخ‌ها تعدیل شد، اکنون نیز این تلاش را برای بازگرداندن ثبات به بازار ادامه می‌دهیم و امیدواری زیادی وجود دارد که شرایط به روال طبیعی گذشته بازگردد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: با موضوع نرخ ارز و نوسانات آن هیجانی برخورد نمی‌کنیم و ثبات را به بازار ارز برمی گردانیم، شوک قیمتی بنزین و فضای روانی که از داخل و خارج از کشور بر اقتصاد حاکم شد، بخشی از علت این افزایش قیمت ارز بود و از طرف دیگر فضاسازی که درباره لایحه بودجه سال آینده انجام شده، برخی را وادار به این کرده تا بگویند بودجه مشکل دارد و اقتصاد را پولی می‌کند، در حالی که چنین مواردی، شوک‌هایی است که طرفداران بالا بردن نرخ ارز آن را ایجاد می‌کنند.

تلاش شبكه هاي خارج از كشور

همتي افزود: بر اساس اطلاعات ما، شبکه‌هایی در خارج از کشور نیز برای افزایش نرخ ارز تلاش می‌کنند. بی‌ثباتی در عراق نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده و کمی میزان صادرات ما را مختل کرده است؛ علاوه بر اینکه در پایان سال میلادی تسویه حساب شرکت‌ها با طرف‌های خارجی شدید است و همین موضوع تقاضا را افزایش می‌دهد.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: سهم این شرکت‌ها در اقتصاد در حال افزایش است و شبکه بانکی نیز تلاش می‌کند که تامین مالی این شرکت‌ها را شتاب دهد، در ۸ ماه نخست امسال میزان تسهیلات بانکی برای شرکت‌های دانش بنیان با ۵۲ درصد رشد به هفت هزار میلیارد تومان رسیده است، در خصوص کالاهایی مانند دارو و تجهیزات پزشکی سالانه سه و نیم میلیارد دلار واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم که می‌توانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برای قطع وابستگی به این واردات قدم برداریم.
۴ عامل افزایش قیمت دلار
 از  سوي ديگر بازار ارز پس از ماه‌ها آرامش به تازگی دچار تلاطم و افزایش قیمت شده که عوامل مختلف داخلی و خارجی مانند انتظارات تورمی بنزین، افزایش سفرهای خارجی، تسویه شرکت‌ها و ناآرامی‌های عراق در آن نقش دارند.
به گزارش ايرنا، ثبات بازار ارز در روزهای اخیر دچار نوسان شده و قیمت‌ها روندی صعودی یافته است به طوری که نرخ دلار روز دوشنبه حدود ۶۰۰ تومان بالا رفت. بهای دلار از حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان در حدود سه هفته پیش، به رقم ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان در صرافی‌های بانکی رسید و بهای یورو نیز ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان شد.
 درباره چرایی این افزایش قیمت، دلایل مختلفی بیان می شود که برخی از آنها عوامل داخلی و شماری دیگر عوامل بیرونی به شمار می روند. جدا از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت دلار و سایر ارزها، آنچه که اهمیت دارد این است که حجم تقاضا برای ارزهای عمده در بازار تا حد زیادی بالا رفته است.
همچنین انتظارات تورمی نیز شکل گرفته و فعالان این بازار اینگونه اعلام می کنند که قیمت ها همچنان رشد خواهد کرد.
انتظارات تورمی بنزین
 اگرچه غیرمنطقی است اما در ایران همه چیز به نرخ بنزین ارتباط پیدا می کند، از گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا خودرو و دلار.
وحید شقاقی کارشناس اقتصادی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا درباره عوامل تاثیرگزار بر نوسان نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: چهار عامل باعث افزایش قیمت دلار و سایر ارزها در کشور شده‌اند.
این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه عامل نخست، انتظارات تورمی پس از افزایش قیمت بنزین است، افزود: معمولا هر افزایش قیمتی در بنزین انتظار افزایش قیمت‌ها در سایر کالاها را به دنبال دارد که دلار نیز یکی از آنهاست، البته تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ دلار، کوتاه مدت بوده و نمی تواند بلند مدت باشد.
افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی
عامل دومی که افزایش نرخ دلار را موجب شده، رشد تقاضا برای سفرهای خارجی است. با توجه به نزدیک شدن به سفرهای پایان سال میلادی و سپس پایان سال خورشیدی، میزان تقاضا برای دلار و سایر ارزها بالا می رود.
نزدیک شدن به زمان تسویه بانک‌ها و شرکت‌ها
عامل سوم نزدیک شدن به زمان تسویه حساب‌های بانک و شرکت هاست که تقاضا برای دلار و ارز را بالا برده و به تبع آن، قیمت ها رشد می کند.
ناآرامی در عراق
چهارمین و مهم ترین عامل افزایش قیمت دلار، ناآرامی های اخیر در کشور عراق به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری ایران است، تا پیش از ناآرامی های اخیر در عراق، بیشتر بازرگانان عراقی حاضر بودند از ریال در مبادلات تجاری خود با ایران استفاده کنند، اما پس از تشدید درگیری ها در عراق تقاضای آنها برای دلار، درهم و دینار بالا رفته است، مبلغ بالای مبادلات تجاری بین دو کشور باعث افزایش زیاد تقاضا برای دلار و سایر ارزها شده است، در ماه های اخیر به علت همراهی امارات با بازرگانان و صرافان ایرانی، شرایط برای مبادلات تجاری و نقل و انتقال ارز بهتر شده و آرامش در بازار برقرار بود، در صورت کاهش ناآرامی‌ها در عراق، میزان تقاضای دلار و سایر ارزها در بازار کاهش یافته و بازار ارز به ثبات می‌رسد.
نرخ ها در بازار
از سوي ديگر، روز سه شنبه 19 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي 1461 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز به  14150 تومان رسيد و در نتيجه قيمت طلا و سكه افزايش يافت.
روز سه شنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني 1461 دلاري و دلار آزاد به قيمت 14 هزار و 150 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار دو ميليون و 106 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 486 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 765 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 730 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 510 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 610 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان  معامله شد
در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  13 هزار و 500 تومان و قیمت فروش آن به 13 هزار و 900 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 14 هزار و 800 تومان خريداري و به قيمت 15 هزار و 200 تومان به فروش رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز دوشنبه 18 آذر 98  را براي دلار 13 هزار و 536 تومان، يورو 14 هزار و 841 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 288 تومان، درهم امارات 3 هزار و 659 تومان، لير تركيه 2 هزار و 405 تومان و يوآن چين يك هزار و 977 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «سه شنبه نوزدهم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۲۲ ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۵۵ هزار و ۲۳۷ ریال و هر یورو نیز با ۵۴ ریال رشد نسبت به روز دوشنبه ۴۶ هزار و ۴۸۹ ریال ارزش‌گذاری شد.
عقب‌گرد دلار با چاشنی انگلیسی
در خبري ديگر صعود نیرومند پوند باعث کاهش شاخص دلار با وجود ثبات آن در برابر بسیاری از ارزهای دیگر شد.
به گزارش رویترز، هر چند که تصمیم چین برای به تعویق انداختن افزایش تعرفه بر روی واردات برخی محصولات آمریکایی نظیر سویا و گوشت، احتمال به تعویق افتادن افزایش تعرفه بر روی محصولات چینی از طرف آمریکا را تقویت کرده است، با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ گفته است اگر مذاکرات به نتیجه دلخواه نرسند، آمریکا مصمم به افزایش تعرفه های وارداتی خواهد بود. قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سه روز دیگر در خصوص افزایش تعرفه روی محصولات وارداتی به ارزش بیش از ۱۵۶ میلیارد دلار از چین یا تمدید فعلی معافیت‌ها تصمیم گیری کند.
کازوشیگه کایادا، تحلیل گر ارشد بازار ارز در موسسه " استیت استریت" گفت: حس بازارها این است که هر دو طرف می خواهند از بیشتر شدن تنش ها خودداری کنند. بنابراین محتمل‌ترین سناریو این است که روند فعلی حفظ شود.
از سوی دیگر اما امره اشپایتسر، کارشناس بازار در موسسه " وست پاک" معتقد است که امکان اوچ‌گیری مجدد تنش ها وجود دارد: از سوی هر دو طرف ریسک هایی وجود دارد. بازارها هنوز نگاهی خوش بین به مساله اختلافات تجاری دارند و تحرکات اخیر به شما نخواهند گفت که دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۴ درصد کاهش در مقایسه با روز دوشنبه و در سطح ۹۷.۵۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۲۶ دلار اعلام شد.
در حوزه برگزیت نیز حزب حاکم محافظه کار موفق شده است تا در نظرسنجی ها از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر به میزان ۱۴ درصد پیش بیافتد که پنج درصد بیشتر از نتایج نظرسنجی هفته های قبل است.  بوریس جانوسن، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر فعلی وعده داده که در صورت پیروزی، پرونده برگزیت را به سرعت خواهد بست. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر دادگفته است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.
در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۳ درصدی نسبت به روز دوشنبه و به ازای ۱.۳۱۵۸ دلار مبادله شد. هر یورو نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز دوشنبه به ۱.۱۰۶۸ رسید. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۳ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۹۹ دلار سنگاپور مبادله شد.
آدام کول، کارشناس ارشد مسائل ارزی در موسسه " آر بی سی کپیتال مارکتس" گفت: هنوز نا اطمینانی هایی زیادی در خصوص آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و نمی توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد.  
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۵۹۹۵ ین رسید. ارزش ین پس از آن تقویت شد که رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال ژاپن بسیار نیرومندتر از پیش بینی‌های قبلی ظاهر شد.  در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۶۴۹ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۸۵ یوان چین اعلام شد.
یکه تازی پوند
همچنين ارزش پوند انگلیس در بازارهای جهانی به بالاترین سطح ۳۱ ماه اخیر رسید. به گزارش رویترز، با افزایش شانس حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون، نخست وزیر فعلی این کشور در انتخابات، ارزش پوند کماکان در حال تقویت شدن است. نتایج نظرسنجی جدید نشان می دهد که حزب محافظه کار اکنون با ۱۴ درصد اختلاف نسبت به رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر پیشتاز انتخابات است و این رقم پنج درصد بیشتر از رقم ثبت شده در نظرسنجی‌های قبلی بوده است.
از سوی دیگر هر یورو به ۰.۸۴۰۶ پوند رسید که ضعیف ترین سطح ثبت شده برای ارز واحد اروپایی در برابر پوند از ماه می سال ۲۰۱۷ تاکنون بوده است. پوند در برابر دلار نیز به پیشروی قوی خود ادامه داد و با سطح رقم ۱.۳۱۸۰ دلاری به بالاترین سطح خود از ماه می امسال رسید.
بوریس جانسون وعده داده است که در صورت کسب کرسی های لازم برای تشکیل دولت، انگلیس را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. حزب کارگر که مهم‌ترین حزب مخالف دولت است؛ خواستار برگزاری مجدد همه‌پرسی در خصوص خروج از اتحادیه اروپا شده هر چند که جرمی کوربین، رهبر حزب قول داده است در جریان برگزاری همه پرسی موضعی بی‌طرف را اتخاذ کند.
مینوری یوشیدا، تحللی‌گر ارشد بازار ارز در بانک " میتسوبیشی" گفت: بازارها اکنون احتمال می دهند که محافظه کاران برنده انتخابات خواهند شد هر چند که کسب کرسی های لازم برای رسیدن به اکثریت دشوار است و اگر چنین شود، اوضاع نسبت به چیزی که در حال حاضر وجود دارد تغییر چندانی نخواهد کرد.
یکی دیگر از دلایل اصلی برای افزایش تقاضای خرید پوند از سوی معامله گران، باقی ماندن مشکلات در منطقه یورو بود: در آلمان برخی از رهبران دولت ائتلافی خواستار کناره گیری آنگلا مرکل، صدراعظم کنونی هستند و در فرانسه که دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو محسوب می‌شود نیز اعتصابات در اعتراض به برنامه دولت امانوئل ماکرون برای تغییر در نظام بازنشستگی و افزایش سن بازنشستگی وارد ششمین روز خود شده و روز به روز نیز گسترده تر می‌شود. روز دوشنبه بانک مرکزی فرانسه در گزارشی، پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه پایانی سال را با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به برآورد قبلی به ۰.۲ درصد رساند و هشدار داد که تداوم اعتصابات می تواند پیامدهای جدی برای اقتصاد این کشور داشته باشد.
نوسان قیمت طلای جهانی محدود شد
همچنين قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران منتظر روشن شدن وضعیت تعرفه‌های آمریکا روی واردات کالاهای چینی و نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بودند، تغییر چندانی نداشت و در محدوده اخیرش معامله شد.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۴۶۱ دلار و ۱۰ سنت ایستاد، در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، ۱۴۶۵ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.
به گفته مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازارا در شرکت "سی ام سی مارکتس"، هر دو رویداد ممکن است عامل تاثیرگذاری روی قیمت طلا باشند. اگر لحن بانک مرکزی آمریکا تمایل به تحکیم سیاست پولی را نشان دهد، قیمت طلا ممکن است پایین رود. با این‌همه اگر آمریکا و چین نتوانند به راه حلی دست پیدا کنند و دور جدید تعرفه‌های آمریکا روی واردات کالاهای چینی اجرا شود، معامله‌گران به جانب طلا به عنوان دارایی امن روی خواهند آورد.
آمریکا و چین لحن آشتی جویانه ای در پیش گرفته اند و چین ابراز امیدواری کرده که هر چه زودتر توافقی منعقد شود، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که با پکن روی یک توافق پیش از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید روی واردات ۱۵۶ میلیارد دلار کالای چینی در دسامبر، کار می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، تاثیر جنگ تجاری روی رشد اقتصادی باعث شده است بانک مرکزی آمریکا امسال سه دور نرخهای بهره را کاهش دهد که از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. طلا اکنون در مسیر ثبت بزرگترین رشد قیمت سالانه در حدود یک دهه اخیر قرار دارد و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳ درصد رشد کرده است.
اکثر سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا روی ثابت نگه داشتن نرخهای بهره تا زمانی که دورنمای اقتصادی وخامت پیدا نکند، تاکید کرده‌اند. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را در محدود ۱.۵۰ تا ۱.۷۵ درصد نگه دارد، به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری حمایت در سطح ۱۴۵۵ دلار را خواهد آزمود و اگر این قیمت شکسته شود، به سطح ۱۴۴۰ دلار سقوط خواهد کرد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۸۸۵ دلار و ۳۱ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و ۱۶ دلار و ۶۰ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، به ۸۹۹ دلار و ۹ سنت رسید.
آمریکا نیازی به صدور ارز دیجیتال نمی‌بیند
از سوي ديگر وزیر خزانه داری آمریکا تایید کرد دولت این کشور در حال حاضر هیچ نیازی به داشتن ارز دیجیتال نمی‌بیند.
به گزارش ایبِنا، استیون منوچین که پیش تر از بیت‌کوین و سایر رمزارزها به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی نام برده بود همراستا با جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا معتقد است که نیازی به رمزارز دیجیتال برای این کشور وجود ندارد، در حالی که خبرها حاکی از این است که بانک مرکزی فرانسه و چین به طور فعال درحال پیگیری ایجاد یک رمزارز برای کشورهایشان هستند، آمریکا فعلا ضرورتی برای صدور رمزارز نمی‌بیند.
منوچین در این باره تاکید کرد: من و رییس بانک مرکزی آمریکا درباره این موضوع صحبت کردیم. هر دو موافق این هستیم که در آینده نزدیک و تا پنج سال آینده نیازی نیست که بانک مرکزی آمریکا نسبت به صدور رمزارز اقدام کند.
به گفته وی، بانک مرکزی آمریکا درحال حاضر به توسعه صدور رمزارز دیجیتال در کشور مشغول نیست، ولی همچنان با دقت هزینه ها و فایده‌های ایجاد چنین ارزی را بررسی می‌کند.