:
كمينه:۲۶.۷۹°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی با مصوبات شورای گفت‌و گو همخوان نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: هر چند در یکی از جلسات اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات مصوباتی نهایی شد، اما بخشنامه جدید بانک مرکزی مطابقتی با این مصوبات ندارد.
کد خبر: ۱۴۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
اقتصادگردان- حسین سلاح‌ورزی در حاشیه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق بخشنامه‌های موجود صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگرداندند و براساس تصمیم گذشته، زمان بازگشت این ارز تا ۴ ماه در نظر گرفته شده است. درخواست‌ها این بود که با بازگشت این ارز باقیمانده مالیات بر ارزش افزوده به آنها بازگردانده شود که بانک مرکزی در بخشنامه خود هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر در بخشنامه صرفا تمدید زمان بازگشت ارز تا پایان دی ماه قید شده و صادرکنندگانی که در این مدت ارزشان را بازگرداندند تنبیه نخواهند شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: این بخشنامه در حالی اجرایی شده که در جلسه ۸۹ شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی دو مصوبه در این زمینه نهایی شده بود که از طرف وزارت اقتصاد نیز تاییداتی را دریافت کرد اما در بخشنامه بانک مرکزی در این زمینه صحبتی مطرح نشده است.

سلاح‌ورزی خاطرنشان کرد: موضوع اخذ مفاصاحساب ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی نیز یکی دیگر از مسائلی بود که بخش خصوصی آن را پیگیری می‌کرد، اما ابلاغیه جدید بانک مرکزی فقط تمدید این ضمانت‌نامه‌ها را مدنظر قرار داده و برای صدور گواهی‌نامه‌های لازم در این حوزه هیچ صحبتی نمی‌کند.