:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
۸ بانک و ۱۲۳ صرافی به بازار متشکل ارزی پیوسته اند

بازار متشکل ارزی منتظر فرمان سیاست‌گذاران

روز دوشنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 730 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا و سكه با افزايش جزئي قيمت مواجه شدند ، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار دو ميليون و 45 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 472 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 680 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 620 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 490 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 590 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
اقتصادگردان-
روز دوشنبه 18 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي 1463 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز 13730 تومان نرخ گذاري شد. قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز يكشنبه با افزایش ۶۰۰ تومانی همراه و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد. قیمت فروش این ارز نیز ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان است، اختلاف قیمت خرید و فروش دلار بار دیگر نسبت به روز يكشنبه به ۳۵۰ تومان رسیده است؛ هر یورو نيز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می‌شود که قیمت این ارز ۴۰۰ تومان افزایش یافته است، ارز مسافرتی هم نسبت به روز يكشنبه با افزایش قیمت روبرو شد؛ به طوریکه که قیمت هر یوروی مسافرتی با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار تومان می‌رسد؛ اما در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۳ هزار و ۲۲۴ تومان و هر یورو ۱۴ هزار و ۶۵۱ تومان از مشتریان خریداری شده است.
روز دوشنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 730 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا و سكه با افزايش جزئي قيمت مواجه شدند ، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار دو ميليون و 45 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 472 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 680 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 620 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 490 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 590 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان  معامله شد
در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  13 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن به 13 هزار و 550 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 14 هزار و 500 تومان خريداري و به قيمت 14 هزار و 850 تومان به فروش رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز يكشنبه 17 آذر 98  را براي دلار 13 هزار و 78 تومان، يورو 14 هزار و 385 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 751 تومان، درهم امارات 3 هزار و 571 تومان، لير تركيه 2 هزار و 370 تومان و يوآن چين يك هزار و 942 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۰ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۷ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «دوشنبه هجدهم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز يكشنبه  ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۶۷ ریال افزایش نسبت به روز يكشنبه  ۵۵ هزار و ۲۱۵ ریال و هر یورو نیز با ۱۲ ریال کاهش نسبت به روز يكشنبه ۴۶ هزار و ۴۳۵ ریال ارزش‌گذاری شد.
همچنين با اعلام بانک مرکزی اعلام ساعات كار صرافي هاي بانكي افزايش يافت بر اين اساس ساعت کار صرافی‌های بانکی در روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه تا ساعت ۱۷ اعلام شد و در روزهای پنجشنبه نیز تا ساعت ۱۴ مجاز دانسته شد.
بازار متشکل ارزی منتظر فرمان سیاست‌گذاران

با گذشت بیش از ۹ ماه از وعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هنوز این بازار به صورت رسمی آغاز به کار نکرده است. البته به گفته مدیرعامل بازار متشکل ارزی، هشت بانک و ۱۲۳ صرافی به این بازار پیوسته‌اند و راه‌اندازی آن منتظر فرمان سیاست‌گذاران است.
پس از نوساناتی که سال گذشته در بازار ارز رخ داد، بانک مرکزی عمده تمرکز خود را بر کنترل این بازار و ایجاد ثبات در آن گذاشت و در نیمه دوم سال گذشته در این مورد تا حدودی موفق عمل کرد.
اما دولت در تلاش است فراتر از این موضوع عمل کرده و قیمت ارز را با نرخ واقعی و بر اساس بازار تهران تعیین کند، چراکه در حال حاضر بازارهایی چون هرات و سلیمانیه، تأثیر زیادی بر کشف قیمت ارز در بازار تهران دارند و بانک مرکزی در تلاش است کشف قیمت ارز را بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی در تهران انجام دهد.
این بازار قرار بود از ابتدای سال جاری راه‌اندازی شود، اما به دلایل مختلف به تعویق افتاد و در زمان اعلام‌ شده نتوانست آغاز به کار کند.رئیس‌کل بانک مرکزی علت تأخیر در راه‌اندازی این بازار را برخی ارزیابی‌ها دانست و اعلام کرد که "این بازار به زودی راه‌اندازی می‌شود، اما باید به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند".
پس از آن، با حل برخی از مشکلات در روند راه‌اندازی این بازار، قرار شد بازار متشکل ارزی تا عید سعید قربان یعنی روز ۲۱ مرداد ماه سال جاری راه‌اندازی و فعالیت رسمی آن آغاز شود.با رسیدن به روز موعود، بازهم افتتاح این بازار به تعویق افتاد و گفته شد که بانک مرکزی در تلاش است با حداکثر ظرفیت این بازار را راه‌اندازی کند، تا مشکلی در بازار ارز ایجاد نشود.این در حالی است که با گذشت بیش از ۹ ماه از سال جاری، هنوز خبری از راه‌اندازی این بازار نیست و اطلاع‌رسانی جدیدی نیز از سوی سیاست‌گذاران در این باره مطرح نشده است تا اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها به این سمت پیش برود که قرار نیست این بازار راه‌اندازی شود.

پیوستن ۸ بانک و ۱۲۳ صرافی به بازار متشکل ارزی

با این حال، محمود شکسته‌بند - مدیرعامل بازار متشکل  تاکید کرد که همه‌چیز برای راه‌اندازی این بازار فراهم است و برای افتتاح رسمی آن، منتظر فرمان سیاست‌گذاران هستیم، در حال حاضر ۱۲۳ صرافی مجاز بانک مرکزی به این بازار پیوسته‌اند، گفت: بیش از ۸۰ صرافی نیز پرونده خود را در این بازار تکمیل کرده و در حال انجام تست‌های سرد و گرم بازار هستند.
به گفته شکسته‌بند، هشت بانک مهم کشور نیز تاکنون به این بازار پیوسته‌اند و همه چیز برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فراهم است ولی دستور آن باید از سوی سیاست‌گذاران ابلاغ شود.
حال باید دید که بانک مرکزی چه زمانی را برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی مناسب می‌بیند و آیا رییس کل بانک مرکزی هنوز از عدم ایجاد مشکل در بازار ارز توسط بازار متشکل ارزی مطمئن نشده است؟
به گزارش ايسنا، بانک مرکزی در ابتدا حق عضویت صراف‌ها در این بازار را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد، اما پس از مدتی تخفیف ۷۵ میلیون تومانی برای آن‌ها در نظر گرفته شد و بر این اساس صراف‌ها می‌توانند با پرداخت ۲۵ میلیون تومان به عضویت این بازار درآیند.
بانک‌ها، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و صرافی بانک‌ها قرار است بازیگران اصلی این بازار باشند و می‌توانند با دریافت کد کارگزاری، نسبت به خرید و فروش ارز در این بازار اقدام کنند.بانک مرکزی بر آن است تا با استفاده از این تجربه موفق جهانی، نرخ واقعی ارز را بر اساس معاملات واقعی و کلان در این بازار تعیین کند تا قیمت سایر بازارها، تاثیر زیادی بر بازار ایران نداشته باشد.
در این بازار، امکان انجام معاملات غیرواقعی وجود نخواهد داشت، چراکه هر بانک یا صرافی که بخواهد قیمت ارز خود را برای فروش اعلام کند، رقم مورد نظر در همان لحظه در حساب ارزی او مسدود خواهد شد و بدین ترتیب از معاملات غیرواقعی جلوگیری می‌شود.
دلار جهانی آرام گرفت
انتظار معامله گران برای فاز بعدی مذاکرات تجاری آمریکا و چین باعث رقم خوردن روزی آرام در معاملات ارزی جهانی شد.به گزارش رویترز، پس از آن که وزارت کار آمریکا در گزارشی اعلام کرد اشتغال زایی ماه گذشته این کشور از ۲۶۰‌هزار فرصت شغلی عبور کرده است، نگرانی ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی در بزرگ ترین اقتصاد جهان تا حد زیادی کاهش یافت و تقاضا برای خرید دلار در بازارهای ارزی افزایش محسوسی پیدا کرد.   
از سوی دیگر تصمیم چین برای به تعویق انداختن افزایش تعرفه بر روی واردات برخی محصولات آمریکایی نظیر سویا و گوشت احتمال به تعویق افتادن افزایش تعرفه بر روی محصولات چینی از طرف آمریکا را تضعیف کرده است. با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ گفته است اگر مذاکرات به نتیجه دلخواه نرسند، آمریکا مصمم به افزایش تعرفه های وارداتی خواهد بود. قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سه روز دیگر در خصوص افزایش تعرفه روی وارداتی به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار از چین یا تمدید فعلی معافیت‌ها تصمیم گیری کند.
کازوشیگه کایادا، تحلیل گر ارشد بازار ارز در موسسه " استیت استریت" گفت: حس بازارها این است که هر دو طرف می خواهند از بیشتر شدن تنش ها خودداری کنند. بنابراین محتمل‌ترین سناریو این است که روند فعلی حفظ شود.چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۷۰۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۹۶ دلار اعلام شد.
در حوزه برگزیت نیز بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه کار که در نظرسنجی ها از حزب کارگر پیش افتاده است وعده داده که در صورت پیروزی، پرونده برگزیت را به سرعت خواهد بست. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس که طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا است، پیشنهاد همکاری با حزب کارگر را در صورت قبول خواسته های آن‌ها مطرح کرده است.
در آخرین دور از معاملات، پوند با اندکی افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۶۴ دلار مبادله شد. هر یورو نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز قبل به ۱.۱۰۶۵ رسید. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۵۷ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶ دلار سنگاپور مبادله شد.
میشل آرون، استراتژیست ارزی در موسسه "استیت استریت"  گفت: داده های اخیر نشان می دهد که اقتصاد آمریکا در وضعیتی بهتر از چیزی که پیش‌تر تصور می‌شد قرار دارد. این مساله به کاهش نگرانی ها از وقوع رکود کمک خواهد کرد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۵۳۴۸ ین رسید. ارزش ین پس از آن تقویت شد که رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال ژاپن بسیار نیرومندتر از پیش بینی‌های قبلی ظاهر شد.  در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۶۴۹ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۹۷ یوان چین اعلام شد.
طلا در جست و جوی یک جهت قیمت جدید
قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌های روند سیاست پولی آمریکا بودند، تغییر چندانی نداشت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۴۶۰ دلار ایستاد.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییری نداشت و ۱۴۶۴ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.بانک مرکزی آمریکا از ۱۰ تا ۱۲ دسامبر نشست سیاست پولی خود را برگزار خواهد کرد و سرمایه‌گذاران به دورنمای نرخ‌های بهره متمرکز شده‌اند.
آمار اشتغال قوی که جمعه گذشته منتشر شد، احتمال عدم تغییر نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد. نرخهای بهره پایین‌تر، هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کاهش می‌دهد و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند.
در این بین لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید روز جمعه اظهار کرد: مهلت ۱۵ دسامبر برای وضع دور جدیدی از تعرفه‌های آمریکا روی واردات ۱۵۶ میلیارد دلار کالای چینی همچنان به قوت خود باقی مانده است.
ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارشد ارزی در دیلی فارکس اظهار کرد: بازارها منتظر پیدا کردن فرصت هستند و به انتظار نتیجه نشست بانک مرکزی آمریکا و توافق لحظه آخری میان آمریکا و چین نشسته‌اند. اگر تعرفه‌های آمریکا روی واردات کالاهای چین اجرایی شود، در این صورت طلا قطعا روند صعودی پیدا خواهد کرد.
قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.
بر اساس گزارش رویترز، عاملی که رشد قیمت طلا را محدود کرد، آماری بود که رشد واردات چین را نشان داد. همچنین آمار اشتغال آمریکا در نوامبر رشد قوی داشت که طلا در واکنش به آن یک درصد سقوط کرد و بزرگترین کاهش قیمت خود در یک ماه گذشته را تجربه کرد.
با این همه موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، ۰.۲۶ درصد کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح از ۱۹ سپتامبر رسید.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۸۷۶ دلار و ۷۸ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۶ دلار و ۵۷ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۸۹۲ دلار و ۳۰ سنت رسید.