:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مرکز پژوهش‌های مجلس: ثبات‌ ارز و طلا تورم را مهار کرد

دلار صرافی در مرز کانال سیزده هزار تومان

روز يكشنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 430 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا و سكه با افزايش جزئي قيمت مواجه شدند ، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار دو ميليون و 24 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 467 هزار و 300 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 640 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 610 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 460 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 560 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
اقتصادگردان-
روز يكشنبه 17 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي 1460 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز 13430 تومان نرخ گذاري شد. قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز شنبه با افزایش ۵۰ تومانی همراه شد و قیمت خرید آن ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان است، اختلاف قیمت خرید و فروش دلار که در روز شنبه به ۳۵۰ تومان رسیده بود، روز يكشنبه دوباره کاهش یافت و به ۲۰۰ تومان رسید، همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری و ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شد که قیمت این ارز ۳۰۰ تومان افزایش یافته است، ارز مسافرتی هم نسبت به روز شنبه با افزایش قیمت روبرو شد؛ به طوریکه که قیمت هر یوروی مسافرتی با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد، اما در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۲ هزار و ۷۸۰ تومان و هر یورو ۱۴ هزار و ۲۹۵ تومان از مشتریان خریداری شده است.
روز يكشنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 430 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا و سكه با افزايش جزئي قيمت مواجه شدند ، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار دو ميليون و 24 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 467 هزار و 300 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 640 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 610 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 460 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 560 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان  معامله شد
در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  12 هزار و 750 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 950 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 14 هزار و 250 تومان خريداري و به قيمت 14 هزار و 450 تومان به فروش رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز شنبه 16 آذر 98  را براي دلار 12 هزار و 899 تومان، يورو 14 هزار و 142 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 601 تومان، درهم امارات 3 هزار و 493 تومان، لير تركيه 2 هزار و 327 تومان و يوآن چين يك هزار و 890 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز يكشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمامی ارزها نسبت به روز شنبه ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «یکشنبه هفدهم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس  بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۵۵ هزار و ۱۴۸ ریال و هر یورو ۴۶ هزار و ۴۴۷ ریال ارزش گذاری شد.
ثبات‌ ارز و طلا تورم را مهار کرد
از سوي ديگر، مرکز پژوهش‌های مجلس در ارزیابی اقدامات دولت و مجلس در زمینه مدیریت نقدینگی و مهار تورم، اقدام بانک مرکزی در ثبات‌بخشی به بازار ارز و طلا را مهم‌ترین اقدام حاکمیت در این زمینه عنوان کرد.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ارزیابی رویکرد و اقدامات دولت و مجلس در زمینه مدیریت نقدینگی و مهار تورم پرداخته و آورده است: نرخ تورم نقطه به نقطه از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ روند نزولی به خود گرفته، اما سوال اینجاست که آیا نمی‌شد با عملیاتی کردن اقداماتی نقطه اوج تورم نقطه به نقطه در عددی کمتر از ۵۱ درصد رکورد بخورد؟ یا به جای اینکه روند نزولی این شاخص در اردیبهشت آغاز شود در اسفندماه ۱۳۹۷ اتفاق بیفتد؟
توجه به اینکه اقدامات انجام شده ازسوی حاکمیت، چند درصد آن چیزی است که می‌توانست انجام شود، می‌تواند مبنای خوبی برای پاسخ به سوال فوق باشد. به عبارت دیگر باید دید چه کارهایی انجام شد و چه کارهایی می‌توانست انجام شود؟
دولت به منظور مهار تورم اقدامات دیگری نیز انجام داد که در ادامه همین گزارش، در خصوص اثربخشی آن اقدامات و پیامدهایی که بر وضعیت بازار داشته بحث مختصری مطرح می‌شود. مهم ترین اقدامی که توسط مجموعه حاکمیت دنبال شد، ثبات‌بخشی به بازار ارز و طلا بود که اقدامات بانک مرکزی در این راستا شایسته تقدیر است، اما اقدام جدی و موثری در سایر محورها انجام نشد. در حالی که برخی از این اقدامات می‌توانست به عنوان مکمل اقدامات بانک مرکزی در مهار تورم عمل کند و از رکوردزنی این متغیر در فصل بهار جلوگیری نماید. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که نوسانات نرخ ارز به دلیل اینکه بیشترین همبستگی را با تورم کوتاه‌مدت دارد، اهمیت و وزن بیشتری نسبت به سایر اقدامات در مهار تورم دارد و دولت توانست با عملکرد بهتر در این حوزه نسبت به سایر محورها، تورم کوتاه‌مدت را مهار نماید.
یکسری اقدامات دیگر در راستای کنترل قیمت‌ها از سوی دولت انجام شد که مهم‌ترین آنها عبارت است از: افزایش اختیارات وزارت صمت در تجهیز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تقویت ستاد تنظیم بازار برای بازرسی و نظارت بر قیمت کالاها، تمرکز اختیارات قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم بازار
دولت به جای پرداختن به مسئله تورم از زاویه اقتصاد کلان و مسائل مربوط به نقدینگی و سرعت گردش آن، بیشتر به اقدامات خرد و ناظر به بنگاه‌ها و درواقع نگاه «تنظیم بازاری» بسنده کرده است. اگرچه ممکن است در ارزیابی اثربخشی این اقدامات گفته شود اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت چه می‌شد؟ اما با توجه به محدودیت‌ها و پیامدهای رویکرد دولت در مهار تورم، اثربخشی این اقدامات محل تردید است. برخی محدودیت‌ها و پیامدهای رویکرد «تنظیم بازاری» عبارت است از: نظارت‌پذیری اندک قیمت‌ها با توجه به گستردگی اصناف و مشاغل خرده‌فروشی، تشدید قاچاق و مبادلات غیررسمی و غیرشفاف، فشار به بنگاه‌هایی که با افزایش قیمت تمام شده مواجه شده‌اند و ... مبارزه با احتکار یا دستکاری در قیمت کالاها ضروری است، اما در صورتی که ریشه‌های مربوط به سطح اقتصاد کلان پدیده تورم حل نشده باشد، اثربخشی این اقدامات کاهش خواهد یافت.
پرداخت وام به چین کم شده و کمتر هم می‌شود!
از سوي ديگر در پی هشدار دونالد ترامپ به بانک جهانی درباره وام ندادن به چین، این بانک از کاهش پرداخت تسهیلات به چین خبر داد.
به گزارش ایبِنا، بانک جهانی که در حال حاضر زیر نظر دیوید مالپاس، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا اداره می‌شود از کاهش قابل توجه پرداخت تسهیلات به چین خبر داد و گفت: این روند کاهش پرداخت تسهیلات ادامه خواهد داشت.
ترامپ پیش تر در موضع‌گیری شفاف همراستا با جنگ تجاری آمریکا و چین، در هشداری با اعطای وام از سوی بانک جهانی به چین مخالفت کرد. بانک جهانی پس از اظهارات ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: تسهیلات بانک جهانی به چین به شدت کاهش پیدا کرده و در راستای توافق با سهامداران بانک از جمله آمریکا، باز هم کاهش خواهد یافت.
ترامپ بامداد شنبه در پیامی توییتری وام دادن بانک جهانی به چین را به باد انتقاد گرفته و نوشته بود: چین پول فراوانی دارد و اگر ندارد ایجادش کند. وام دادن را متوقف کنید! روز پنج شنبه نیز استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ترامپ اظهارات مشابهی در کنگره آمریکا داشت. منوچین در دیدار با اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفت که بانک جهانی باید برنامه اعطای وام به چین را متوقف کند.
آنتونی گونزالز، نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو لایحه‌ای را در کنگره مطرح کرده که با خارج کردن چین از «بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه» از اعطای وام بانک جهانی به چین جلوگیری می‌کند. بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه بخشی از بانک جهانی است که تسهیلات و وام‌های مالی در اختیار کشورهای کم‌درآمد قرار می‌دهد تا از گسترش فقر جلوگیری کرده و سرمایه‌گذاری پایدار را ارتقا دهد.
منوچین در این جلسه گفت که انتخاب دیوید مالپاس، معاون پیشین وی به عنوان رییس بانک جهانی به وی اطمینان می‌دهد که این بانک در برنامه‌های وام‌دهی خود بازنگری خواهد کرد. تنش درباره وام‌های دریافتی چین از بانک جهانی از آنجا ناشی می‌شود که پکن میلیاردها دلار از درآمد خود را در پروژه «یک کمربند، یک جاده» در اختیار دیگر کشورها قرار داده تا زیرساخت‌های لازم برای این طرح را ایجاد کنند؛ اقدامی که به مذاق سیاستمداران آمریکایی خوش نیامده است.
بانک جهانی در سال مالی ۲۰۱۹ حدود ۱.۳ میلیارد دلار وام به چین داده است. این در حالی است که این کشور در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲.۴ میلیارد دلار تسهیلات مالی از این بانک اخذ کرده بود. موضوع وام‌های بانک جهانی به چین در حالی جدی می‌شود که جنگ تجاری میان پکن و واشینگتن در جریان است.
کاهش ذخایر ارزی چین
همچنين با باقی ماندن بن‌بست در مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین ذخایر ارزی چین تا پایان ماه نوامبر ۹ میلیارد دلار کاهش یافت.
به گزارش از رویترز، با باقی ماندن بن‌بست در مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین، داده‌های بانک مرکزی چین نشان می‌دهد که حجم ذخایر ارزی این کشور تا پایان ماه نوامبر به سه تریلیون و ۹۶ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با ماه قبل ۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
با وجود افزایش تنش ها با آمریکا بر سر مسائل تجاری، از اواسط سال میلادی گذشته حجم ذخایر ارزی چین به طرز تدریجی افزایش پیدا کرده بود که بخشی از آن ناشی از تشدید کنترل‌های دولت بر روند خروج سرمایه از این کشور بوده است. با این حال نوسانات اخیر بازارهای مالی و کاهش صادرات احتمالا در کاهش حجم ذخایر ارزی چین نقش داشته‌اند.
ارزش یوان در برابر دلار پس از سه ماه افت متوالی سرانجام در ماه گذشته روندی صعودی به خود گرفت. با این حال با وجود افرایش ۰.۱۲ درصدی ارزش یوان در برابر دلار طی ماه نوامبر، ارزش این ارز در برابر اسکناس سبز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
هم‌چنین طبق اعلام بانک مرکزی چین، ذخایر طلای این کشور تا پایان ماه نوامبر به ۹۱.۴۷ میلیارد دلار رسیده است که ۲.۷۷ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده تا پایان ماه اکتبر بوده است. اقتصاد چین در سه ماهه سوم اسمال تنها شش درصد رشد کرد که ضعیف ترین رشد فصلی این کشور در طول ۳۰ سال اخیر بوده است. انتظار می‌رود روند نزولی نرخ رشد اقتصادی چین در سال آینده نیز ادامه پیدا کند و متوسط رشد فصلی این کشور به پنج درصد برسد.
در ماه های اخیر بانک مرکزی چین به آهستگی روند کاهش نرخ بهره را آغاز کرده است و انتظار می رود که این روند در ماه های بعدی نیز ادامه یابد.
موافقت صندوق بین‌المللی پول با پرداخت ۵.۵ میلیارد دلار به اوکراین
در خبري ديگر رییس صندوق بین‌المللی پول توافق جدید با اوکراین برای پرداخت ۵.۵ میلیارد دلار به این کشور را تایید کرد.
به گزارش ایبِنا، توافق بین اوکراین و صندوق بین‌المللی پول پس از مذاکره تلفنی ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین و کریتالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول به دست آمده است.
زلنسکی در این باره گفت: مذاکرات ما با رییس صندوق بین‌المللی پول بسیار سازنده بود؛ خوشحالم که به درک متقابل رسیده‌ ایم و برنامه‌های ما برای رشد سریع اقتصادی از سوی این صندوق به رسمیت شناخته شده است.
رییس صندوق بین‌المللی پول نیز از این دستاورد جدید و مهم افتصادی ابراز رضایت کرد و روند اجرای اصلاحات اقتصادی در اوکراین را نیز رضایت بخش دانست.وی با تمجید از سرعت بالای اجرای اصلاحات اقتصادی بر ضرورت حفظ ثبات شاخص های اقتصادی کلان اوکراین تاکید کرد.
افزایش سوددهی در یک بانک اسلامی
از سوي ديگر میزان سوددهی بانک اسلامی شارجه طی ۹ ماه گذشته امسال بیش از پنج درصد افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی امارات در گزارشی اعلام کرد که میزان سوددهی بانک اسلامی شارجه طی ۹ ماه گذشته میلادی بالغ بر ۴۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار درهم بود که نسبت به همین مدت در سال گذشته بیش از پنج درصد رشد داشته است.
براساس این گزارش، میزان سپرده‌ها در این بانک طی ۹ ماه گذشته امسال بالغ بر ۲۶ میلیارد و. ۹۰۰ میلیون درهم بود که نسبت به همین مدت در سال گذشته بیش از ۱.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان درآمد بانک اسلامی شارجه طی این مدت بالغ بر ۹۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار درهم بود که بیش از ۲۰.۲ درصد افزایش داشته است.
یک زن رییس بانک مرکزی کانادا می‌شود؟
همچنين درحالی رییس بانک مرکزی کانادا در ماه های آینده از این سمت خداحافظی می کند که احتمالا یک زن جایگزین وی می‌شود.
به گزارش رویترز، استفن پولوز، رییس بانک مرکزی کانادا درحالی پس از هفت سال حضور در این مسئولیت تا چند ماه دیگر با این بانک خداحافظی می‌کند که جایگزین او احتمالا نخستین زنی خواهد بود که ریاست بانک مرکزی کانادا را بر عهده خواهد گرفت.
به اعتقاد فعالان اقتصادی کانادا و استراتژیست‌های بازار، کارولین ویکینز جایگزین احتمالی رییس بانک مرکزی این کشور خواهد بود. پولوز ۶۴ ساله معتقد است در دوران مسئولیتش بانک مرکزی کانادا شرایط را برای رشد پایدار اقتصادی، کاهش بیکاری و نزدیک کردن نرخ تورم به اهداف تعیین شده فراهم کرده است.