:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر نفت اعلام کرد

در صورت تامین نیازهای صنعت نفت از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، ممنوعیت واردات اعلام می‌شود

وزیر نفت با تاکید بر ضرورت جایگزین کردن فناوری‌های نوین به جای فناوری‌های فعلی، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه ما را یاری کنند و ما نیز تا جایی پیش می‌رویم که اگر شرکتی نیاز کشور را برطرف کند، خرید خارجی آن بخش را ممنوع خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۴۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
اقتصادگردان- بیژن زنگنه امروز در رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه هر کاری نیاز به اهتمام و علاقه مدیریت‌ها دارد و اگر این امر محقق شود، ۶۰ تا ۷۰ درصد کارها انجام خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که شرکت ملی گاز با مدیریتی که دارد، بتواند اهداف خود را در زمینه استفاده حداکثری از توانایی داخلی محققان محقق کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های زیادی را در حوزه حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی کردیم، اظهار کرد: از جمله این اقدامات راه‌اندازی پارک فناوری در منطقه "ری" برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز است. این شهرک، در وسعتی بالغ بر ۲۵ هکتاراست.

زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر این شهرک در حال تکمیل و ساخت از لحاظ معماری است، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در صدد هستیم صندوقی را تحت عنوان "صندوق پژوهش و فناوری" برای حمایت از شرکت‌ها و استارتاپ‌های حوزه نفت در این شهرک راه‌اندازی کنیم. این صندوق از مسیر صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها حمایت خواهد کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها سرمایه این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان و سهامداران آن مشخص شده‌ است، ادامه داد: برنامه ریزی شده است که در این پارک فناوری منتورهایی را برای کمک به استارتاپ‌ها مستقر کنیم تا به این شرکت‌ها مشاوره‌های لازم را در حوزه بازار این صنعت ارائه دهند.

به گفته وی تا قبل از راه‌اندازی این پارک فناوری، استارتاپ‌ها می‌توانند فعالیت خود را در پژوهشگاه صنعت نفت انجام دهند؛ درهای این پژوهشگاه به روی استارتاپ‌ها باز است.

زنگنه با اشاره به برگزاری رویداد فناورانه حوزه صنعت گاز، با بیان اینکه این حرکت در راستای ارائه نیازهای فناورانه در حوزه اقلام پرمصرف گاز به شمار می‌رود، گفت: اقلام پرمصرف، ساده‌ترین شکل نیازهای ما هستند؛ در حال حاضر این اقلام به هر طریقی تهیه می‌شوند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند این اقلام را بومی‌سازی کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه سالانه ۵۲۰ میلیارد دلار در صنعت نفت برای تأمین قطعات یدکی هزینه می‌شود، اما این گردش مالی، ربطی به مسائل فنی ندارد، تأکید کرد: ما اکنون با پدیده قاچاق فرآورده‌های نفتی روبرو هستیم که تاکنون راه‌حلی در این زمینه ارائه نشده است. به گونه‌ای که شاهد هستیم میزان واردات و صادرات گازوئیل کم می‌شود، اما همچنان مصرف آن بالا است و این سوال مطرح می‌شود که این فراورده به کجا می‌رود. مشخص است که یک اتفاقی در زمینه قاچاق رخ می‌دهد و مساله مهمی است که باید مرتفع شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کارت سوخت یک تکنولوژی مربوط به ۲۰ سال پیش بوده که اکنون این فناوری به کنار گذاشته شده است؛ چراکه سیستم‌های فناورانه جدیدی می‌توانند جایگزین آن شوند که از آن جمله می‌توان به جایگزین کردن کارت‌های بانکی اشاره کرد.

وزیر نفت با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی سیستمی برای توزیع سوخت در کشور، فزود: در تهران نمی‌توانیم جایگاه‌های سوخت ایجاد کنیم، زیرا دولت زمین ندارد یا در برخی مناطق، قیمت زمین گران است. از این رو نیاز به راهکارهایی برای رفع این مشکل داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به صنعت نفت کمک کنند و برگزاری چنین رویدادی، آغازی برای این همکاری خواهد بود و ما در وزارت نفت قاطعانه از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از لحاظ مالی و خریدهای تضمینی و ارائه تسهیلات حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما تلاش می‌کنیم حداکثر بهره‌گیری را از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ نفتی داشته باشیم، ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای فروش محصولات خود می‌توانند تسهیلاتی دریافت کنند تا بتوانند برای اولین‌بار محصولات خود را به بازار نفتی وارد کنند؛ ما قیمت خرید تضمینی را تعیین می‌کنیم و در صدد هستیم محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را خریداری کنیم. این امر باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات در این حوزه مرتفع شوند.

زنگنه با تاکید بر اینکه تا جایی پیش می‌رویم که اگر شرکتی نیاز کشور را برطرف کند، خرید خارجی آن بخش را ممنوع خواهیم کرد، یادآور شد: چنین اقدامی باعث می‌شود از یکسو، اشتغال‌زایی در این حوزه افزایش یابد و رونق تولید در کشور اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، امید را در شرکت‌های دانش‌بنیان به جریان می‌اندازد.

وزیر نفت درباره تهیه اقلام مورد نیاز صنعت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در این زمینه با مشکلاتی از قبیل دیرکردن در ساخت محصول سفارشی مواجه هستیم که می‌توانیم این امر را با خرید تضمینی محصولات مرتفع کنیم.

وی همچنین در حاشیه آغاز به کار رویداد سه روزه ارائه نیازهای فناورانه اقلام پر مصرف صنعت گاز در جمع خبرنگاران در خصوص تهیه اقلام مورد نیاز صنعت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در این زمینه با مشکلاتی از قبیل دیرکردن در ساخت محصول سفارشی مواجه هستیم که می‌توانیم این امر را با خرید تضمینی محصولات مرتفع کنیم. خرید تضمینی یعنی اینکه شرکت‌های دانش بنیان محصولی را تولید کنند و در صورت دریافت استاندارد از مرجعی که صنعت نفت معرفی می‌کند اگر مشتری پیدا نکردند، صنعت نفت با قیمتی که از قبل توافق می‌کند آن محصول را خریداری کند.

زنگنه خاطر نشان کرد: این امر موجب می‌شود که سازنده حتما نباید با خریدار نهایی مواجه باشد، بلکه تولید می‌کند و ما به خریداران محصولات داخلی را معرفی می‌کنیم، این کاری است که باید انجام شود، البته نیاز به بررسی بیشتر دارد.