:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
ناگفته هایی از سامان آبسوز ایرانی

آنچه که باید از خودروی آبسوز بدانیم

با اعلام رسانه ای "اختراع سامانه آب سوز" در نمایشگاه محیط زیست تهران با حضور استانداراستان البرز در 15 اسفند 94 از طریق واحد مرکزی خبر صدا و سیما , خبر دستیابی ایران به فناوریی آب جایگزین سوختهای فسیلی (ابسوز)بصورت عمومی انتشار یافت.
کد خبر: ۱۴۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- بدنبال آن طی ماه های بعد تعداد قابل ملاحظه ای از رسانه های بین المللی پس از تایید سامانه آب سوز توسط تیم فنی آن رسانه خبر ایجاد این سامانه را منتشر کردند.
طبق برآورد انجام شده در سال 95 هزینه آب سوز کردن هر خودرو بدون یارانه دولتی 2و نیم میلیون تومان و 600 هزار تومان با یارانه بود و اکنون هزینه آن حدود  4 نیم میلیون تخمین زده می شود.
به گفته  علاالدین جاسمی زرگانی مبدع سامانه آب سوز " سوخت تولید شده از آب را ("پرشین گاز") نامیده ایم. شکل و شمایلی شبیه به هیدروژن دارد اما تفاوت های جدی با این سوخت دارد. (پرسین گاز )از آب استحصال شده و پس از سوختن باز تبدیل به بخار آب می شود. در عین حال هیچ یک از خطرات هیدروژن موجود در دنیا را ندارد و جهت ذخیره سازی و نگه داری به کپسول های  مخصوص هید روژن نیاز ندارد .. به گفته مبدع  تولید و استحصال این سوخت به مقادیر فراوان با شیوه ای بسیار نوین و متفاوت از شیوه های رایج دنیا انجام میشود و دارای توجیه اقتصادی و قابل رقابت با سوختهای فسیلی و دیگر سوخت ها میباشد .
جاسمی با اشاره به تفاوت اساسی  سامانه  آبسوز اظهارداشت : به یاد داشته باشیم پروژه  خودرو با سوخت آب ( هیدروژن )در شرکت آلمانی بی ام سری 7  و در فاز اول کاملا شکست خورد و  در واقعه هنگام تست ، بعد از ورود هیدروژن به موتور باعث انفجار مهیبی شد که منجر ب گشته شدن شش دانشمند پروژه شد ، ولی در فاز دوم در همان  سال  با تغییرات اساسی در زیر  ساخت آلیاژ موتور از چدن و آلومینیوم تبدیل به فولاد کربن که هزینه بالغ بر  یک و نیم میلون مارک در بر داشت ، در  صورتی که درسیستم ابداعی دانشمند ایرانی هیچ تغییری در زیر ساخت موتور اتفاق نمی افتد  و تنها سامانه ایی که آب را تبدیل به سوخت می کند را  به  خودرو اضافه میکنیم .
وی یادآورشد که  برخلاف اظهارات برخی افراد نا آگاه در خصوص قضاوت سامانه تبدیل آب به  نوعی سوخت  تاکید داشتند که سامانه مبدل آب به نوعی سوخت ، از نظر ساختاری و روند تولید و مصرف انرژی ، از نظر علمی با شیوهای  موجود در جهان کاملان متفاوت بوده و  از نمونهای رایج در جهان  تبعیت نمیکند . جاسمی افزودن که  تمامی راه های تولید سوخت (هیدروژن) از آب را با فناوری ی موجوددر جهان را بدلیل عدم توجیه اقتصادی  در خصوص مصرف بی اندازه انرژی مردود میداند .
جاسمی درباره ایجاد بحران آب درصورت فراگیر شدن سامانه آبسوز در سراسر کشور گفت: هم اکنون مصرف بنزین کشور به عنوان یک سرمایه ملی و ارزشمند  روزانه 105 میلیون لیتر در روز است فرض براینکه این میزان مصرف از سوخت با آب جایگزین شود با توجه به مصرف روزانه آب کشور و منابع آبی کشور این موضوع به یک شوخی شباهت دارد.بعنوان مثال مصرف سرانه سالانه بیش از 90 درصد آب جهت مصرف کشاورزی .
وی درباره اینکه آیا ممکن است کشورهای پیشرفته به تکنولوژی مورد نظر دست یافته اند نیز اظهارداشت چنین تصور می شود برخی کشورها به این فناوری دست یافته باشندو براساس سیاستهای راهبردی شان زمان ارایه آن را به تعویق انداخته اندو ما میتوانیم بر اساس مدارک و مستندات این ادعا را ثابت کنیم ،
به عقیده  مخترع  این فناوری روش های تولید انرژی (هیدروژنی ) از اب در مقابل این فناوری منسوخ بوده و ایشان اذعان داشتند که ما با روشهایی مختلف  موجود استخراج  هیدروژن کاملان آشنا هستیم . و با قوانین علمی ، حاکم بر ادعایی سامانه ابسوز کاملان اشنا  آشنا هستیم  و  لیکن روش ابداعی خود را با شیوه نوین و کارآمد تر از شیوه های رایج و کاملان متفاوت در دنیا با حداقل انرژی مصرفی و حداکثر بازدهی تولید میشود . و به کرات در آزمایشگاهای خود به تستهای  میدانی پرداختیم .
اودرباره دلیل عدم ورود این فناوری از سال 94 تا کنون به بازار مصرف را  کوتاهی و اهمال مسئولان ذی ربط به رغم بازدید و تستهای میدانی و اجرای و تایید آن همچنین عدم حمایت اقتصادی و معنوی از این طرح ملی عنوان می کند.