:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

پیش‌بینی قیمت‌ها در بورس

بازار سرمایه در نیمه اول سال گوی سبقت را از بازارهای موازی خود ربود و با ۶۰ درصد رشد، بیشترین میزان بازدهی را نشان داد؛ رشدی که گرچه طی روزهای اخیر از شدت آن کاسته شده، اما طبق پیش‌بینی کارشناسی افزایش قیمت سهم‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
اقتصادگردان- در نیمه نخست سال جاری، شاخص کل بورس رشدی بیش از ۶۰ درصد را ثبت کرده است که در مقایسه با بازارهای موازی، بهترین بازدهی را نشان می دهد؛ از سوی دیگر شاخص کل هم وزن نیز رشد بی سابقه حدودا ۱۳۲ درصدی را طی مدت مذکور به ثبت رساند که حاکی از بازدهی بالاتر شرکت های فعال در صنایع کوچکتر بازار است.

در این میان کارشناسان عوامل مختلفی را محرک رشد بازار سرمایه می‌دانند که یکی از مهم‌ترین محرک‌ها در بازار، دلار نیمایی بود که قیمت آن به دلار آزاد نزدیک شد.

کارشناسان همچنین قانون رفع موانع تولید را دیگر محرک بازار می‌دانند و بر این باورند که ارزش بازار بورس و فرابورس در ابتدای سال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود که پس از رشد نقدینگی، شاهد روند صعودی ۸۵ درصدی ارزش بازار بورس و فرابورس بودیم.

تغییر رفتار مردم در سرمایه‌گذاری

در این راستا، عباس هشی - کارشناس بازار سرمایه - با بیان اینکه مردم پیش از این پول خود را به عنوان سپرده نزد بانک‌ها می‌گذاشتند، اظهار کرد: بانک‌ها در آن شرایط این پول را به زیر مجموعه‌های خودشان قرض می‌دادند و از ارزش افزوده آن استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: در پی تغییر نرخ ارز و تغییر قیمت‌ها، شرکت‌ها هم قیمت فروش خود را بالا بردند. در این شرایط پیش‌بینی سود یک امر عادی است. به همین دلیل مردم به بازار سرمایه حجوم بردند و خریدار شدند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع باعث شد شاخص به صورت اتوماتیک بالا رود اما در این سوی ماجرا ارزش پولی که مردم در سپرده گذاشته بودند، کاهش یافت. بنابراین مردم پول خود را از سپرده خارج و وارد بازار سرمایه کردند.

وی با بیان اینکه با افزایش تقاضا، قیمت هم بالا می‌رود، اظهار کرد: در مقطعی تقاضا برای سهام شرکت‌هایی که زیان‌شان بیشتر از سودشان بود نیز ایجاد شد.

هشی در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت سهام همیشه آخر سال مالی افزایش می‌یابد، توضیح داد: شرکت‌هایی که سهامشان در بورس است، مایل هستند که زمان ارزیابی، قیمت بالا باشد که سود را شناسایی کنند؛ بنابراین همیشه در مقاطع ۲۹ اسفند، ۳۱ خرداد، ۳۱ شهریور و ۳۰ آذر شاهد رشد قیمت سهام هستیم.