:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
به واسطه برگزاری اولین نمایشگاه پایین دستی نفت محقق می‌شود

امکان صادرات ۱۰ میلیارد دلاری بخش خصوصی در حوزه نفت

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین نمایشگاه پایین‌دستی نفت از برگزاری نمایشگاهی با حضور بخش خصوصی در حوزه پایین‌دستی صنعت نفت خبر داد و افزود: از طریق این نمایشگاه امکان صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به وجود می‌آید.
کد خبر: ۱۴۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
اقتصادگردان- رضا پدیدار امروز در نشست خبری نمایشگاه پایین‌دستی صنعت نفت با بیان این‌که در سه دهه اخیر پتانسیل ساخت داخل ۸۰ تا ۹۰ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: این در حالی است که ظرفیت‌های عملیاتی کاهش یافته که این مساله به دلیل ترکیب نامتعادل سبد مدیریت کشور است، چرا که در حال حاضر تنها ۱۶ درصد اداره امور در دست بخش خصوصی قرار دارد.

وی با بیان این‌که ۴۰ درصد در دست بخش دولتی، ۲۲ درصد در دست صندوق‌های بازنشستگی و معادل همین عدد در اختیار خصولتی‌ها قرار دارد، اظهار کرد: هدف این است تا این نمایشگاه بتواند حضور بخش خصوصی را در سبد مدیریتی کشور را تغییر دهد.

به گفته رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بخش خصوصی ۵۶ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد که برای نقش‌آفرینی بیش‌تر آن در سبد مدیریتی کشور راهبردهایی را در حوزه تولید و تجارت در نظر گرفته‌ایم. علاوه بر این در بخش تولید ماشین‌آلات نیز راهبردی در نظر گرفته شده که در این حوزه تنها به تکنولوژی و دانش فنی نیازمندیم.

پدیدار، راهبرد سوم را تولید ماشین‌آلات سنگین کارخانه‌ها دانست و اظهار کرد: لازم است تا در داخل کشور در قالب خودکفایی ملی اقداماتی صورت گیرد، چرا که در حوزه انرژی و نیروی کار مزیت‌های زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان این‌که برگزاری این نمایشگاه می‌تواند فرصتی را به وجود آورد تا با شناخت کافی از ظرفیت‌ها و انجام کارهای عملیاتی اقتصاد تک‌محصولی را نجات دهیم و درآمد ملی را به ثروت ملی تبدیل کنیم، تصریح کرد: در حوزه پایین‌دستی عمدتا در بخش تجهیزات نیازمندیم که تجمیع توان صورت گیرد که برای این مساله نیازمند ارتقای دانش فنی هستیم.

پدیدار با تاکید بر این‌که اتاق بازرگانی ۱۱۴ شرکت کوچک و متوسط بین‌المللی را شناسایی کرده که از بین این شرکت‌ها ۳۲ شرکت اعلام آماده کرده‌اند که به ما ملحق شوند، اما شرط آن‌ها این است که وزارت نفت، شرکت‌های ایرانی را تایید کند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: در مذاکره‌ای که با وزیر نفت داشته‌ایم، قرار بر این شد که این اتفاق محقق شود که وزارت نفت بعد از بررسی به طرف خارجی شرکت‌های مورد تایید را اعلام می‌کند و ما می‌توانیم برای اولین بار یک فضای رقابتی را ایجاد کنیم.

همچنین در این نشست محمد ناصری - رییس شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه پایین‌دستی نفت - با تاکید بر این‌ مساله که هدف برگزاری این نمایشگاه به نمایش گذاشتن توانمندی‌های بخش خصوصی است، اظهار کرد: دولت در طی سالیان یکی از پشتیبان‌های اصلی ساخت داخل بوده و وزارت نفت نیز در این حوزه پیش‌رو بوده است. به گونه‌ای که بخش اعظمی از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از سازندگان داخلی تامین می‌شود که امیدواریم این نمایشگاه نیز فرصتی را فراهم کند که بتوانیم بیش از گذشته ظرفیت‌های ساخت داخل را به نمایش بگذاریم.

این نمایشگاه سیزدهم الی شانزدهم بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.