:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

کاهش قیمت نفت در آستانه تصویب پیمان جدید اوپک پلاس

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا با وجود احتمال توافق تولیدکنندگان اوپک پلاس با افزایش بیشتر کاهش تولید نفت در اوایل سال ۲۰۲۰، کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۱۴۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
اقتصادگردان- بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۱ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا بعدازظهر روز پنج شنبه تا مرز ۵۹ دلار و ۱۲ سنت صعود کرده بود.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با کاهش بیشتر تولید نفت به منظور مقابله با اشباع عرضه بازار در سال میلادی آینده موافقت کرده اند. این توافق که باید رسما در نشست روز جمعه اوپک پلاس تصویب شود، ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به محدودیت عرضه اضافه می کند. این گروه در حال حاضر میزان عرضه خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده و با افزوده شدن ۵۰۰ هزار بشکه، میزان محدودیت عرضه اوپک پلاس به ۱.۷ میلیون بشکه در روز می رسد که معادل ۱.۷ درصد از تقاضای جهانی است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز پنج شنبه اظهار کرد: پنل وزیران انرژی شامل عربستان سعودی و روسیه به اوپک پلاس توصیه کرده اند کاهش تولید را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

نواک گفت: ما واقعا ریسک مازاد عرضه را در سه ماهه اول به دلیل تقاضای فصلی کمتر برای محصولات پالایشی و نفت خام مشاهده کردیم. وی در ادامه افزود: این محدودیت عرضه تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت که زمان کوتاهی در مقایسه با پیشنهاد برخی از وزیران اوپک برای ادامه محدودیت عرضه تا ژوئن یا دسامبر سال ۲۰۲۰ است.

تقویت قیمتهای نفت تحت تاثیر اقدامات اوپک پلاس به نفع تولیدکنندگان آمریکایی خواهد بود که با وجود کاهش شمار دکلهای حفاری، به رکوردشکنی رشد تولید نفت خود ادامه می دهند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمتهای بالاتر نفت همچنین از عرضه اولیه عمومی سهام شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی پشتیبانی خواهد کرد. سه منبع آگاه به رویترز گفتند آرامکوی سعودی عرضه اولیه عمومی سهام را ۳۲ ریال سعودی (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم قیمت گذاشته و ۲۵.۶ میلیارد دلار از عرضه اولیه خود کسب خواهد کرد و رکورد ۲۵ میلیارد دلار عرضه اولیه سهام شرکت چینی علی بابا در سال ۲۰۱۴ را می شکند.