:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
صمد كريمي مدير صادرات بانك مركزي مطرح كرد: ثبات نسبی پایدار ناشی از تعادل عرضه و تقاضای ارز

مثقال طلا در مرز 2 ميليون تومان / دلار در كانال 13 هزار تومان

روز جمعه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و ورود دلار به كانال 13 هزار توماني در بازار آزاد، طلا و سكه به روند افزايش قيمت خود ادامه دادند، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 996 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 460 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 610 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 500 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 410 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 560 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
اقتصادگردان-
روز هاي پنج شنبه و جمعه 15 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي جهاني 1474 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز 13220 تومان نرخ گذاري شد. در نتيجه با افزايش نرخ دلار در روزهاي اخير، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافته و برخي خبرگزاري ها از حضور و كنترل بانك مركزي و نهادهاي نظارتي در بازار ارز خبر داده اند. براين اساس به نظر مي رسد كه با انتقال نرخ دلار به كانال 13 هزار توماني، در روزهاي آينده شاهد كنترل و نظارت بيشتري از سوي نهادهاي نظارتي و بانك مركزي در بازار باشيم.
روز جمعه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و ورود دلار به كانال 13 هزار توماني در بازار آزاد، طلا و سكه به روند افزايش قيمت خود ادامه دادند، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 996 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 460 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 610 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 500 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 410 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 560 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان  معامله شد
در بازار ارز روز پنج شنبه نيز نرخ دلار 13070 تومان، یورو 14500 تومان،  پوند 17233 تومان، يوآن 1868، درهم  3560، لير تركيه 2280 تومان معامله شد. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز چهارشنبه 13 آذر 98  را براي دلار 12 هزار و 680 تومان، يورو 13 هزار و 979 تومان، پوند انگليس 15 هزار و 397 تومان، درهم امارات 3 هزار و 448 تومان، لير تركيه 2 هزار و 278 تومان و يوآن چين يك هزار و 912 تومان اعلام كرد.
پایداری ثبات در بازار ارز
همچنين صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی از برقرای ثبات نسبی پایدار در بازار ارز کشور خبر داد و افزود: بازار ارز کشور با توجه به تأمین بموقع نیازهای ارزی کالاهای اساسی و دارو و مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نهایی از یک سو و بهبود شاخص‌های عملکرد بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی دیگر از ثبات نسبی پایدار ناشی از تعادل عرضه و تقاضای ارز برخوردار است.
صمد کریمی، افزود: فقط طی دو هفته اخیر حدود یک میلیارد دلار در سامانه نیما به فروش رسیده و معادل ۸۰۰ میلیون دلار حواله ارزی توسط واردکنندگان جهت واردات کالا خریداری شده است.
وی تاکید کرد: صرافی‌های مجاز کشور در کنار بانک‌های عامل، نقش پررنگی در ایجاد تعادل در بازار ارز کشور با انجام و تسهیل نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی، خرید بموقع ارز صادرکنندگان و متعاقباً تامین نیازهای ارزی واردکنندگان و همچنین پوشش تقاضای ارز بصورت اسکناس، بویژه تقاضای ارزخدماتی شامل ارز مسافرتی داشته‌اند.
کریمی با اشاره به نقش صرافی‌های مجاز و بانک‌های عامل در تعادل بازار ارز گفت: این موارد حاکی از آنست که مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور باوجود تحریم‌های بین المللی عمدتاً به پشتوانه منابع ارزی صادرکنندگان غیرنفتی با هدف ایجاد ثبات در بخش‌های واقعی و مالی اقتصاد توسط این بانک در حال انجام است و تکانه‌های غیرمتعارف مقطعی بازار غیررسمی ارز، از پایداری لازم با عنایت به عوامل بنیادین موثر بر نرخ ارز، عمق بالای بازار ارز رسمی و افزایش فروش ارز توسط صادرکنندگان در ماه‌های پایانی سال، برخوردار نخواهد بود.
تقاضای طلا و سکه افزایش نیافته است
از سوي ديگر نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در طول هفته اخیر قیمت‌ سکه و طلا تحت تاثیر افزایش نرخ ارز افزایش یافت. این در حالی است که قیمت اونس جهانی طلا نوسان محدودی داشته و تقاضای بازار نیز عادی بوده است.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: در هفته اخیر قیمت‌ها در بازار سکه و طلا افزایشی بود. این در حالیست که طی این مدت، قیمت اونس جهانی طلا در حدود ١۴ دلار نوسان داشته که این نوسان چندان تاثیرگذار بر روی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نبوده است.
وی ادامه داد: علت اصلی صعود قیمت‌ها در بازار داخلی، قیمت ارز بوده است که در این هفته روند روبه رشدی داشت. این وضعیت باعث شد قیمت سکه از  حدود چهار میلیون و ۴٠٠ هزار تومان در اوایل هفته تا حدود چهار میلیون و ۶٠٠ هزار تومان نیز افزایش قیمت داشته‌ باشد.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه داد و ستدها در هفته گذشته روال عادی داشته و در بازار افزایش تقاضایی که منجر به افزایش قیمت‌ها شود، وجود نداشته است؛ بنابراین رشد قیمت سکه و طلا در بازار داخل، تنها ناشی از رشد قیمت ارز بوده است.
وی افزود: تغییرات قیمت طلا نیز به همین صورت بوده و قیمت هر گرم طلای ١٨ عیار، در حالیکه در ابتدای هفته ۴٣۶ هزار تومان و ٨٠٠ تومان بود به ۴۴٩ هزار تومان رسید و همانطور که اشاره شد، تقاضای اضافه‌ای در بازار ایجاد نشده است.
کشتی‌آرای با بیان اینکه نوسانات اونس جهانی طلا تقریبا ناچیز بوده و بنابراین تاثیر بسیار کمی بر قیمت‌ها در بازار داخلی داشته است، اعلام کرد: اونس جهانی در ابتدای هفته ١۴۶۵ دلار بود که در روزهای پایانی به ١۴٧۶ دلار رسیده است.
پیش‌بینی وضعیت دلار در سال آینده
در خبري ديگر نتایج نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد دلار در سال آینده نیز در موضعی نیرومند باقی خواهد ماند.
به گزارش رویترز، جنگ تجاری بین چین و آمریکا که اکنون بیش از یک سال است روند معاملات ارزی در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است، احتمالا تا سال بعد نیز ادامه خواهد یافت و با توجه به این که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها نیز در همین زمان کاهش پیدا کرده است، تقاضا برای خرید دلار به عنوان یک ارز محبوب در سطح جهان باقی بالا خواهد ماند.
جین فولی، مدیر استراتژی ارزی در بانک "روبو بانک" گفت: با توجه به نیاز بالا به نقدینگی و اطمینان خاطر از تقلیل ریسک ارزی در بین معامله گران، دلار از نظر تحلیل بنیادین در موقعیت نیرومندی باقی خواهد ماند و احتمالا در صورت تداوم شرایط فعلی باید انتظار بازدهی بیشتری از دلار و اوراق دلاری در مقایسه با یورو داشت، به ویژه حالا که شرایط اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا چندان مساعد نیست.
چیزی که بیش از پیش احتمال کشیده شدن جنگ تجاری آمریکا و چین را به سال بعدی محتمل کرده است، اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران کشورهای ناتو بود که گفت برای رسیدن به توافق عجله ای ندارد و ممکن است رسیدن به فاز نخست توافق به بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال‌ آینده آمریکا کشیده شود. طرف چینی نیز به نوبه خود هیچ سیگنال مثبتی از حل و فصل زودهنگام اختلافات مخابره نکرده است.
تیم ریدل، کارشناس اقتصاد کلان در موسسه " وست پاک" گفت: احساس ما این است که حتی اگر فاز نخست توافق امضا شود، فاز دوم و فازهای بعدی کماکان دور از دسترس هستند و بازار انتظار ندارد که به این زودی ها یک توافق جامع بر سر جزئیات به امضای طرفین برسد.
امسال ارزش یورو و دلار در برابر یکدیگر دچار نوسانات زیادی شد که از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مساله ای کم سابقه بوده است. سال گذشته ارزش دلار در برابر شش ارز مهم جهانی حدود چهار درصد افزایش یافت که این رقم در یازده ماه اول امسال به تنهایی دو درصد کاهش پیدا کرده است.
در نظرسنجی رویترز از ۶۲ کارشناس و معامله گر ارزی مشخص شد که تنها ۲۶ نفر انتظار کاهش ارزش دلار در سال‌آینده در مقایسه با سال جاری را دارند. نرخ برابری یورو در مقابل دلار برای سال بعد در بازه ۱.۱۲ تا ۱.۱۵ دلار پیش‌بینی شده است.
دلار بازهم عقب نشست
در معاملات روز پنج شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت و شاخص دلار در کمترین سطح یک ماه اخیر خود باقی ماند
همچنين به گزارش رویترز، در معاملات روز پنج شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که پیش‌تر گفته بود عجله ای برای امضای توافق تجاری با چین ندارد؛ در جدیدترین اظهارات خود مدعی شد که مذاکرات برای حل و فصل جنگ تجاری "زیان بار" با چین به خوبی پیش می رود. با این حال از طرف چین هیچ مقامی حاضر به تایید این مساله نشده است.  
مت سیمپسون، تحلیل گر ارشد بازار ارز در موسسه " گین کپیتال" گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم توافق خواهد شد. من با دیده تردید به این مساله نگاه می کنم.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱ درصد کاهش و در سطح ۹۷.۵۵۱ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۱۵ دلار اعلام شد.
در حوزه برگزیت نیز بوریس جانوسن، رهبر حزب محافظه کار که کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است وعده داده که در صورت پیروزی، پرونده برگزیت را به سرعت خواهد بست. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس که طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا است، پیشنهاد همکاری با حزب کارگر را در صورت قبول خواسته های آن‌ها مطرح کرده است.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۵ درصد افزایش قیمت نسبت به روز چهارشنبه و به ازای ۱.۳۱۳۵ دلار مبادله شد. هر یورو نیز  با ۰.۱ درصد افزایش به ۱.۱۰۸۴ دلار افزایش یافت. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۸۳ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۱۵ دلار سنگاپور مبادله شد. ری آتریل، استراتژیست ارزی در بانک ملی استرایلا گفت: بازارها به مانند توپ پینگ پونگ در حال رفت و برگشت هستند و شواهد نشان می دهد که این روند ادامه خواهد داشت.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۸۷۶۳ ین رسید. به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان، دولت ژاپن اعلام کرده یک بسته محرک ۱۲۰ میلیارد دلاری را برای تقویت رشد اقتصادی این کشور به زودی عملیاتی خواهد کرد.  در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۶۱۰ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۴۸۸ یوان چین اعلام شد.
روند افزایشی طلا قوت گرفت
از سوي ديگر قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر سیگنال‌های متضاد آمریکا و چین که ابهامات نسبت به انعقاد توافق تجاری میان این دو کشور را تداوم بخشید و تقاضا برای داراییهای امن را تقویت کرد، افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۴۷۵ دلار و ۱۸ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۸۰ دلار و ۵۰ سنت ایستاد.
طلا روز چهارشنبه تا مرز ۱۴۸۴ دلار صعود کرده بود اما پس از این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روند مذاکرات تجاری با چین را بسیار خوب توصیف کرد، در سطح قیمت پایین‌تری بسته شد. یک روز پیش از آن ترامپ گفته بود توافق با چین ممکن است به پس از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال ۲۰۲۰ موکول شود و به امیدها برای انعقاد سریع توافق تجاری محدود لطمه زده بود.
به گفته برایان لان، معامله‌گر شرکت گلد سیلور سنترال، ترامپ به رضایت خود برای انتظار یک ساله به منظور امضای توافق تجاری با چین اشاره کرده است و ما مطمئن نیستیم که آیا توافق مقدماتی امضا شده است یا خیر و همه به دنبال آن هستند. طلا همواره یک دارایی امن بوده و مردم هنگامی که نمی‌دانند چه اتفاقی خواهد بود، طلای خود را نگه می‌دارند. ارزش دلار آمریکا اندکی ضعیف شده و این موضوع به بالا رفتن قیمت طلا کمک کرده است.
شاخص دلار در معاملات روز پنج شنبه به روند نزولی خود ادامه داد و در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ۰.۱ درصد افت کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر ساخت. با این حال رشد قیمت طلا به دلیل صعود بازارهای سهام محدود شد.
بر اساس گزارش رویترز، تعرفه ۱۵ درصدی روی ۱۵۶ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی قرار است از ۱۵ دسامبر اجرایی شود. واشنگتن و پکن هنوز فاز اول توافق تجاری که امید می‌رفت از تنشها میان دو کشور بکاهد را امضا نکرده اند.
قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری تغییری نداشت و ۱۸۶۹ دلار و ۵۹ سنت بود. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۶ دلار و ۸۷ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۹۸ دلار و ۸۱ سنت رسید.
ارز دیجیتالی به آسیا رسید
در خبري ديگر بانک‌های مرکزی هنگ‌کنگ و تایلند بر سر راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی مشترک توافق کردند.
به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، روسای بانک‌های مرکزی تایلند و هنگ کنگ توافق کردند تا کانال پرداخت بین بانکی مبتنی بر فناوری بلاک چین به عنوان پیش نیاز معرفی یک ارز دیجیتالی مشترک توسط دو کشور برقرار شود.
این سیستم پرداختی جدید که از فناوری متفاوتی از ارز دیجیتالی معرفی شده توسط بانک مرکزی چین بهره خواهد برد با هدف تسهیل در انجام تراکنش های دوجانبه و سرعت بخشیدن به استفاده از زیرساخت های نوین مالی و بانکی در شرق آسیا توسعه داده خواهد شد. در حال حاضر تایلند و هنگ کنگ با یکدیگر حدود ۲۰ میلیارد دلاردر سال مبادلات تجاری دارند.
میونگ لائو، یکی از مدیران بانک مرکزی هنگ کنگ گفت: چشم انداز صدور ارز دیجیتالی در هنگ کنگ با هدف استفاده در امور خرد با توجه به وجود سیستم های پرداختی متعدد نظیر کارت های اعتباری و بدهی خیلی گسترده نیست اما فناوری بلاک چین می تواند در تراکنش های فرامرزی مورد استفاده گسترده قرار گیرد و به ما امکان غلبه بر چالش های موجود را بدهد.
بانک مرکزی هنگ‌کنگ در حال حاضر با بانک " اچ اس بی سی" و شرکت " ژونگ آن" برای فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از فناوری بلاک چین همکاری دارد. بانک مرکزی تایلند نیز بانک‌های " اچ اس بی سی" و " استاندارد چارترد" را برای توسعه زیرساخت های لازم انتخاب کرده است. قرار است تا ابتدای سال آینده میلادی از ایده اولیه شبکه پرداختی بین بانکی مشترک تایلند و هنگ‌کنگ رونمایی شود.
تایلند علاوه بر هنگ کنگ به کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن نیز پیشنهاد راه انداز ییک ارز دیجیتالی مشترک را داده است که با استقبال سایر اعضا مواجه شده است. ا. سه. آن یا اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، نمونه مشابه اتحادیه اروپا با تمرکز بیشتر بر مسائل سیاسی و اقتصادی است و ۱۰ کشور ویتنام، کامبوج، لائوس، اندونزی، مالزی، سنگاپور، برونئی، فیلیپین، تایلند و میانمار، عضو آن هستند.
دورخیز فرانسه برای صدور ارز دیجیتالی
همچنين رئیس بانک مرکزی فرانسه از احتمال راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتالی این کشور تا پایان سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرگزای فرانسه، فرانسوآ ویلروی دو گالو، رئیس بانک مرکزی فرانسه در حاشیه کنفرانس نظارت بانکی پاریس گفت که این بانک به زودی کار راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتالی  این کشور را آغاز می‌کند و احتمالا تا پیش از پایان بهار سال‌ آینده، پروژه‌های مقدماتی لازم را انجام خواهد داد.
رئیس بانک مرکزی فرانسه با تاکید بر روی تمایل این کشور به گسترش استفاده از فناوری های نوین بانکی و مالی گفت که این کشور نیاز دارد تا با فناوری بلاک چین بیشتر آشنا شود و استفاده از آن را از مرحله آزمایشی به مرحله عملیاتی تبدیل کند.
اظهارات رئیس بانک مرکزی فرانسه تنها چند روز پس از ‌آن بیان می شود که برونو لومر، وزیر دارایی و خزانه داری فرانسه ضمن مخالفت با ارز دیجیتالی فیس بوک موسوم به لیبرا، خواهان معرفی یک ارز واحد اروپایی مشترک شد و افزود که این کار برای حفظ اقتدار مالی و بانکی کشورهای اروپایی در برابر مخاطرات ارزهای دیجیتالی ضروری است.
رقابت بر سر راه اندازی یک ارز دیجیتالی معتبر پس از پیش بردن جدی پروژه های فیس بوک و بانک مرکزی چین وارد فاز تازه‌ای شده است و مقامات کشورهای مختلف از جمله در اروپا و کانادا خواهان راه‌اندازی ارزهای دیجیتال رسمی توسط بانک های مرکزی شده اند. با این حال جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا اخیرا گفته است که با توجه به تعدد گزینه های پرداخت، این کشور فعلا نیازی به راه اندازی ارز دیجیتالی در آینده‌ای نزدیک ندارد.
بانک مرکزی چین در حال حاضر بیش از سایر بانک‌های مرکزی در جهان به راه اندازی یک ارز دیجیتالی نزدیک شده است و با وجود آن که هنوز تاریخ معینی برای رونمایی از یوان دیجیتالی اعلام نشده است، کارشناسان معتقدند تا سال‌آینده باید شاهد ورود این ارز چینی به بازار بود.