:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

عقب‌گرد نفت در انتظار برای تصمیم اوپک

قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی پیش از برگزاری نشست اوپک در وین کاهش پیدا کرد و بخشی از رشدی که روز گذشته تحت تاثیر احتمال توافق این تولیدکنندگان با کاهش بیشتر تولید داشت را از دست داد.
کد خبر: ۱۴۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
اقتصادگردان- بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت در بازار نیویورک ۲۲ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز گذشته با ۴.۲ درصد افزایش بسته شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در بازار لندن ۱۰ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه ۳.۶ درصد افزایش قیمت داشت.

قیمتهای نفت که تحت تاثیر عدم پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین برای پایان دادن به مناقشه ۱۷ ماهه در روزهای اخیر ریزش پیدا کرده بودند، اکنون به سطوح یک هفته پیش بازگشته‌اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه یک روز پس از این که گفت توافق با چین ممکن است به پس از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال ۲۰۲۰ موکول شود، مذاکرات تجاری با چین را بسیار خوب توصیف کرد.

توجه سرمایه گذاران فعلا روی نشست اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه و احتمال توافق آنها با کاهش بیشتر تولید معطوف شده است.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند از سال ۲۰۱۷ با هدف مقابله با اشباع عرضه که در نتیجه رشد روزافزون تولید آمریکا بوده است، محدودیت عرضه نفت را اجرا کرده‌اند و در نشست رسمی هفته جاری در حالی به بررسی سیاست تولید خود و توافق فعلی محدودیت عرضه می‌پردازند که افزایش تولید کشورهای غیراوپک مانند برزیل و نروژ در سال میلادی آینده خطر تشدید اشباع عرضه را تقویت کرده است.

این تولیدکنندگان در حال حاضر عرضه خود را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند که معادل حدود ۱.۲ درصد از تقاضای جهانی برای نفت است. اوپک قصد دارد کاهش بیشتر تولید نفت را اجرایی کند اما به جلب موافقت روسیه و سایر تولیدکنندگان نیاز دارد در حالی که بسیاری از تحلیلگران نسبت به کاهش بیشتر تولید نفت از سوی این گروه بدبین هستند.

فرانسیسکا پالماس، دستیار اقتصاددان در موسسه کپیتال اکونومیکس در این باره گفت: نگرانیهای عربستان سعودی درباره از دست دادن سهم بازار و میل اندک روسیه برای کاهش بیشتر تولید در این جنگ برنده خواهند بود. بر همین اساس ما انتظار داریم که اوپک پلاس تنها توافق کاهش فعلی تولید را در نشست هفته جاری خود تمدید کند.

اعضای اوپک روز جاری در وین دیدار می‌کنند و سپس روز جمعه با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک دیدار خواهد کرد.

خالد الفاضل، وزیر نفت کویت روز چهارشنبه در وین گفت: قیمت نفت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار قیمت مناسبی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

قیمتهای نفت روز چهارشنبه پس از این که آمار رسمی کاهش بیش از حد ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، جهش پیدا کردند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته ۴.۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۱.۹ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. اما ذخایر بنزین آمریکا به میزان ۳.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد که دو برابر میزان پیش بینی شده در نظرسنجی رویترز بود.