:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تهدید عربستان برای لبریز کردن نفت در بازار

ریاض که از عدم افزایش قیمتهای نفت عصبانی است، تهدید کرده است اگر برخی از کشورهای اوپک همچنان محدودیت تولید این گروه را به چالش بکشند، تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و بازار را از عرضه لبریز می‌کند.
کد خبر: ۱۴۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
اقتصادگردان- در آستانه نشست اوپک و دیدار گروه اوپک پلاس، این اولتیماتوم غیرمنتظره یادآور اقدامی است که عربستان سعودی در نوامبر سال ۲۰۱۴ انجام داد و تقریبا اوپک را به فروپاشی کشاند و بازار نفت را با هدف ورشکسته کردن تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا از عرضه لبریز کرد اما هرگز پول ارزانی که در اختیار این صنعت قرار گرفته بود را حساب نکرده بود و در نتیجه با شکست استراتژی خود روبرو شد.

عربستان سعودی از قیمتهای پایین نفت و از برخی از اعضای اوپک که به سهمیه کاهش تولید خود عمل نکرده اند ناراضی است. در نتیجه سعودی‌ها در حال بررسی اقدامات رادیکالی مانند پیمان جدیدی هستند که کاهش تولید بیشتری را در نظر می‌گیرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در نشست روز سه شنبه کمیته فنی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک، یک نماینده سعودی گفت: دولتش از این که بودجه کشورهای دیگر با تولید بیش از سهمیه تعیین شده از پیمان نفتی اوپک سود می‌برند، خسته شده است. اگر عدم پایبندی ادامه پیدا کند عربستان سعودی به جای کاهش بیش از حد تولید برای جبران عهدشکنی دیگران، پایبندی خود به پیمان کاهش تولید را کمتر خواهد کرد.

هدف خشم سعودی‌ها، سه کشور عراق، نیجریه و روسیه هستند. یک مقام سعودی در زمان نمایش یک اسلاید گفته است: این سه کشور به توافقی که تحت آن ۱۴ کشور اوپک و ۱۰ متحد آنها جمعا تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود خواهند کرد پایبند نبوده‌اند.

این مسئله اهمیت زیادی برای ریاض دارد زیرا عربستان سعودی در حال نهایی کردن عرضه اولیه عمومی سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو است و امیدوار است که فروش سهام این شرکت با بالاترین قیمت ممکن صورت بگیرد اما برای این منظور به قیمتهای بالاتر نفت نیاز دارد. اگرچه در دیدار مذکور از این شرکت نام برده نشد اما یک نماینده دیگر گفت موضع سعودی‌ها مربوط به عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو است.

در حالی که عربستان سعودی از عراق بابت تولید بیش از حد عصبانی است، یک اتفاق متناقض این است که ایران از کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز حمایت کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، عربستان سعودی به شکل محرمانه خاطرنشان کرده اگر تضمین جدی دریافت کند که تولیدکنندگان متخلف به پیمان احترام خواهند گذاشت، از چنین کاهش تولیدی پشتیبانی خواهد کرد. اما آنچه ناگفته مانده است این است که تنها دلیل موفقیت پیمان کاهش تولید اوپک، تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا بوده است.

آنچه که مایه ناامید بیشتر عربستان سعودی شد، درز این مطلب بود در حالی که ریاض امیدوار بود آن را به شکل رازی برای غافلگیر کردن بازار و بالا رفتن قیمتها نگه دارد. اما پس از انتشار این خبر، قیمتهای نفت به دلیل نگرانی از اقدام احتمالی عربستان در افزایش عرضه به بازار سقوط کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این میان آنچه که اوپک نادیده گرفته است، کاهش نفوذ این گروه در بازار با رشد عرضه تولیدکنندگان غیراوپک مانند آمریکا، برزیل و نروژ است.