:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
شاخص شرکت های سیمانی بالاتر از شاخص کل حرکت کرد

عملکرد شرکت های سیمانی در مهرماه 98 + جدول نمادها و ارزش بازار

تشکیل صف‌های فروش سنگین در برخی نمادها در بعضی روزها خاطر فعالان بازار را آزرده کرد. نماگرشاخص کل که در پایان شهریور به سطح 302 هزار واحد رسیده بود پس از دستیابی به عددی بالاتر از 327 هزار واحد در 13 مهرماه، روند نزولی با اعوجاج شدید به خود گرفت و درنهایت مهرماه را در سطح 308 هزار واحد به پایان برد و بازدهی حدود 2 درصدی را از خود نشان داد
کد خبر: ۱۴۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
اقتصاد گردان - مقصود پور ابولی:
برخلاف ماه‌های پیشین بازار سرمایه در مهرماه نوسانات شدیدی را تجربه کرد به‌نحوی‌که برخی سهامداران در روزهای مختلفی شاهد فرازوفرود شاخص کل به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بودند. 
تشکیل صف‌های فروش سنگین در برخی نمادها در بعضی روزها خاطر فعالان بازار را آزرده کرد. نماگرشاخص کل که در پایان شهریور به سطح 302 هزار واحد رسیده بود پس از دستیابی به عددی بالاتر از 327 هزار واحد در 13 مهرماه، روند نزولی با اعوجاج شدید به خود گرفت و درنهایت مهرماه را در سطح 308 هزار واحد به پایان برد و بازدهی حدود 2 درصدی را از خود نشان داد. شاخص هم‌وزن در این ماه شرایط بدی را برای سهامداران به همراه آورد. عدد شاخص هم‌وزن در پایان شهریورماه معادل 87852 واحد بود و در 13 مهرماه به عدد تاریخی 97377 واحد رسید پس‌ازآن همانند شاخص کل این شاخص به سمت پایین تغییر مسیر داد و نهایتاً در سطح 81993 واحد با کاهشی 6.7 درصدی (معادل 5859 واحد) کار خود را خاتمه داد.شاخص صنعت سیمان نیز در این میان برای سهامداران خود بازدهی منفی ایجاد کرد و از سطح 2541 واحدی در انتهای شهریورماه به 2246 واحد تنزل کرد و افتی معادل 11.6 درصد را از خود به نمایش گذاشت. نمودار زیر وضعیت این دو شاخص را در قیاس با یکدیگر به تصویر کشیده است:

مقایسه شاخص کل و شاخص صنعت سیمان از نیمه شهریورماه لغایت پایان مهرماه 1398


روشن است که افت قیمت سهام این شرکت‌ها در میان تمامی هلدینگهای بزرگ دیده می‌شود که البته در این میان عدم یکنواختی نیز قابل‌رؤیت است. در این ماه در سرمایه اسمی این شرکت‌ها تغییری رخ نداده است و تنها آثار قیمت بازار هر سهم بر مجموع ارزش مؤثر افتاده است. در نمودار ارائه‌شده در ادامه، روند تغییرات از اسفندماه 1396 تا مهرماه 1398 به‌خوبی دیده می‌شود. اطلاعات ارزش بازار به تفکیک شرکت‌ها در صفحه پایانی گزارش ارائه‌شده است:




ملاحظه می‌شود که درمجموع حجم معاملات در حدود8 افزایش‌یافته که البته شرایط در میان نمادهای گوناگون متفاوت است. در این ماه حجم معاملات اغلب نمادها کاهش‌یافته است و تنها در نمادهای سیمان فارس و خوزستان، غرب، ایلام و فارس افزایش به چشم می‌خورد. نماد سیمان فارس و خوزستان به‌عنوانبزرگ‌ترین هلدینگ این صنعت در ماه مهر به صدر جدول از حیث حجم معاملات برگشت و تفاوت معناداری از با سایر شرکت‌ها نیز دارد. نمادهای سیمان غرب، نی‌ریز، فارس نو، صوفیان، غرب آسیا و خزر در حال طی مراحل افزایش سرمایه خود هستند و بعضاً حق تقدم‌هایآن‌ها در بازار در حال معامله است که البته در جدول ارائه‌شده تنها معاملات اوراق سهام لحاظ شده است. نکته حائز اهمیت بهبود مناسب حجم معاملات نمادهای این صنعت در قیاس با سال 1396 است که البته همچنان با معیارهای جهانی فاصله معنادار دارد که البته این موضوع خاص صنعت سیمان نیست.

ارزش بازار مجموع نمادهای صنعت سیمان نیز از 211 هزار میلیارد ریال در پایان شهریورماه به حدود 186 هزار میلیارد ریال در پایان مهرماه رسیدند. جدول زیر ارزش بازار نمادهای این شرکت‌ها در چند مقطع زمانی بر اساس سهامداران عمده را نشان می‌دهد:



حجم معاملات نمادهای این صنعت دربازه‌های زمانی متفاوت در جدول زیر قابل‌مشاهده است: