:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
حضرتي اعلام كرد: پیگیری حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه

سليماني: مجلس موافق معافیت بیمه‌های درمان و زندگی از مالیات ارزش افزوده / اعلام خسارات حوادث بنزين تا هفته آینده

رییس کل بیمه مرکزی گفت که نظر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس آن است که دو رشته بیمه تکمیلی درمان و زندگی همچنان معاف از مالیات بر ارزش افزوده باشند. / الیاس حضرتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه در مجلس خبر داد
کد خبر: ۱۴۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
اقتصاد گردان - غلامرضا سلیمانی در نشستی با خبرنگاران در حاشیه بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه گفت: علت اینکه در سال جاری محور همایش را چالش های ضریب نفوذ قرار دادیم، بحث مالیات و قوانین و مقررات، بحث تورم و بازارهای موازی است.
وی افزود: در بیمه زندگی و درمان پیشنهادی که از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده این است که دو رشته درمان و زندگی همچنان از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند. رییس شورایعالی بیمه به روش های مختلف برای افزایش ضریب نفوذ بیمه و رقابتی تر کردن بیمه زندگی با سایر بازارها اشاره کرد و اظهار داشت: در پژوهشکده بیمه در حال بررسی راه هایی برای این موارد هستیم.
وی درباره فرهنگ سازی در صنعت بیمه تصریح کرد: فرهنگ سازی باید به ویژه در دو زمینه صدور و پرداخت خسارت انجام شود اما این موضوع زمان بر است و باید به طور دائمی انجام شود. رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: ما باید از طریق رسانه ها و مدارس به طور دائم درباره بیمه فرهنگ سازی کنیم. امسال و برای اولین بار زنگ بیمه در مدارس سراسر کشور به صدا درآمد و در سال های آینده ادامه خواهد یافت.
سلیمانی درباره ارزیابی از خسارات به وجود آمده در اعتراضات اخیر در کشور گفت: در جریان این اعتراضات برخی از واحدهای تجاری، شعب بانک ها و پمپ های بنزین آسیب دیدند. تعدادی از این واحدها بعلاوه بیمه آتش سوزی، پوشش های آشوب و بلوا را هم داشتند.
وی توضیح داد ارزیابی های جزیی به واحدهای دارنده بیمه نامه آشوب و بلوا پرداخت شده ولی آسیب های جدی مثلا اینکه برخی واحدها تخریب کامل شده اند، نیاز به ارزیابی دقیق دارد. تا اوایل هفته آینده فهرست کامل واحدهای آسیب دیده را اعلام می کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره ادغام شرکت های بیمه تاکید کرد: ادغام دستوری نیست. ما به عنوان نهاد ناظر در صورتی که پرتفوی قابل قبول نداشته باشند، اجازه فعالیت به شرکت ها نخواهیم داد.
رییس شورای عالی بیمه درباره ایجاد سازمان ملی ریسک گفت: کمیته این سازمان با حضور کارشناسان بیمه مرکزی و اساتید دانشگاهی تشکیل شده ولی در آینده باید ساختاری برای آن تعریف شود. می خواهیم که این سازمان از حالت دولتی خارج شده و حالت خصوصی داشته باشد.
سلیمانی درباره مصوبه هیات مدیره بیمه البرز برای انتخاب مدیرعامل در حالی که یکی از اعضای آن هنوز تائیده نهاد ناظر را نداشته است، گفت: مقام ناظر به این موضوع ورود پیدا کرد و مشکل قانونی نبود. زمان امضای حکم، از نظر تطبیق تاریخ موضوع رعایت شده بود.
وی با بیان اینکه ١٠ شرکت فعال استارتآپی در صنعت بیمه داریم، اظهار داشت: ما این شرکت ها را کارگزاری تعریف کردیم و آیین نامه آن نیز نوشته شده و ابلاغ شده است. سلیمانی درباره صورت های مالی شرکت های بیمه گفت: با هماهنگی سازمان حسابرسی، بورس و بیمه مرکزی در حال تدوین صورت های مالی نمونه و الگو هستیم تا مبنایی برای همه شرکت ها بشود.
وی درباره نوسان در کسری دخایر فنی شرکت های بیمه نیز توضیح داد: روش های مختلفی مانند دخیره مثلثی یا تطبیقی برای تعیین این موضوع وجود دارد. ما در سال ٩٧، سه برابر سال ٩٦ به شرکت های بیمه اعلام کردیم که دخیره فنی بگیرند تا بنیان شرکت ها محکم تر شود.


موافقت با معافیت بیمه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده

رئیس کل بیمه مرکزی از اعلام خسارات اغتشاشات تا هفته آینده خبر داد و گفت: باتوجه به رایزنی‌هایی که در مورد دریافت مالیات از بیمه‌ها وجود دارد، بیمه زندگی معاف از مالیات باقی می‌ماند و مجلس نیز با معافیت بیمه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده موافق است.

 در حاشیه همایش بیمه و توسعه که امروز به مناسبت روز ییمه برگزار شد، غلامرضا سلیمانی - رئیس کل بیمه مرکزی - در نشستی خبری به جریان مالیات از بیمه‌ها اشاره داشت.

در حالی در اصلاح مالیات بیمه‌ها موضوع حذف معافیت بیمه عمر و زندگی مطرح است که سلیمانی تاکید کرد: معافیت بیمه زندگی ادامه دارد و پیشنهاد بیمه مرکزی بر معافیت تمامی بیمه هاست و تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است.

وی یاد آور شد که مجلس با معافیت بیمه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده موافق است، این در حالی است که اگر معافیت مالیاتی از بیمه حذف شود در مقابل بازار سرمایه و بانک عقب خواهیم ماند.

هنوز خسارت اغتشاشات مشخص نیست

اما تعیین خسارت ناشی از اعتراضات بعد از اصلاح قیمت بنزین موضوعی بود که رئیس کل بیمه مرکزی به آن اشاره کرد و گفت: در ماجرای اغتشاشات اخیر، تعدادی از واحدهای تجاری،  فروشگاه‌ها و بانک‌ها خسارت دیده‌اند که برخی بیمه آتش سوزی به اضافه بیمه آشوب بودند و به شرکت‌های مراجعه کردند و آمار ارائه دادند.

وی افزود: باید اعلام خسارت‌ها ارزیابی شود که در این رابطه فرصت یک هفته‌ای در اختیار آنها قرار گرفته است که بعد از مشخص شدن، پرداخت انجام می‌شود.

به گفته سلیمانی، تا اوایل هفته آینده لیست خسارت‌ها اعلام خواهد شد.

پرداخت حقوق در شرکت بیمه خصوصی به خودشان مربوط است

در این نشست، موضوع ورود بیمه مرکزی به پرداخت حقوق و پاداش در شرکت‌های بیمه خصوصی مورد سوال قرار گرفت که رییس کل بیمه مرکزی در این زمینه توضیح داد: به جز شرکت بیمه ایران بقیه خصوصی هستد و در این شرکت‌ها رابطه مدیر و سهامدار است که پرداخت‌ها نیز به توافق بین خودشان مربوط می‌شود و بهتر است به آن وارد نشویم.

وی گفت: انتظار ما در شرکت‌های خصوصی بیش از پرداخت حقوق، کارآمدی و انجام تعهدات توانگری مالی و این گونه مسائل است و تمایلی برای ورود به نحوه پرداخت حقوق و پاداش شرکت خصوصی نداریم.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: در حوزه بیمه برای ما شرکت‌های بیمه‌ای دولتی در رابطه با پرداخت حقوق و پاداش مورد توجه است.

پیگیری حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه

الیاس حضرتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  از موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه در مجلس خبر داد.

 الیاس حضرتی در سخنان خود در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه که از صبح امروز در سالن همایش های برج میلاد در حال برگزاری است، گفت: در لایحه ای که طی چند روز آینده به مجلس برای بررسی می آید تلاش می کنیم، مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه حذف شود.

وی در خصوص کمک مجلس گفت: بحث مالیات بر ارزش از کمیسیون خارج شده اما می شود اقداماتی انجام داد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علاوه بر بیمه درمان تکمیلی و زندگی که در اصلاحیه کمیسیون هست، بیمه شخص ثالث هم دیده شده است

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه معافیت مالیاتی شیرین است، گفت: مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه می گوید کل صنعت بیمه باید معاف از مالیات شود و من تلاش خود را در این زمینه خواهم کرد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی بیمه گسترش چتر امنیت بر کشور و فعالان اقتصادی است، اظهار داشت صنعت بیمه کارهای خوبی را شروع کرده و خصوصی سازی تحول مناسبی در آن به وجود آورده است.

حضرتی گفت: بیمه راننده محوری در مجلس تصویب شده و باید با اتکا بر اپلیکیشن های موجود این طرح عملیاتی شود. رییس کمیسیون اقتصادی گفت: بحث صندوق بیمه حوادث نیز همچنان در کمیسیون اقتصادی مطرح است و شورای نگهبان هم مرتب ایراد می گیرد اما از رییس کل بیمه مرکزی می خواهیم در جلسات شورای نگهبان شرکت کند تا این موضوع حل شود.