:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
برای خروج از برجام و اعمال تحریم های جدید، عربستان و اسرائیل بر کاخ سفید اثر گذاشتند/ کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام است

ماهیت بیمه امنیت بخشی به جامعه است / روزنه مذاکره را نبسته‌ایم / حقوق کارمندان را تا حدی افزایش می دهیم

کمک معیشتی تا آخر دولت دوازدهم به مردم پرداخت می شود. مردم ما در فشار هستند و ما این موضوع را می فهمیم و کسانی که حقوق ثابت می گیرند در فشار زیادی هستند. اگر شما کالایی را از مغازه ای امروز هزار تومان می خرید و ۶ ماه بعد دو هزار تومان شود و حقوقتان ثابت است، دیگر زندگی بسیار سخت است و به همین دلیل ما برای ۱۸ میلیون خانوار و ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی را در نظر گرفتیم که در ماه های باقیمانده امسال و سال آینده یعنی تا آخر دولت دوازدهم این مبلغ به مردم پرداخت می شود
کد خبر: ۱۴۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
اقتصاد گردان - رییس جمهوری در همایش ملی بیمه و توسعه گفت: ماهیت بیمه ماهیت امنیت بخشی به جامعه است؛ یعنی باید ذیل تامین اجتماعی تعریف شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه با تبریک روز بیمه اظهارداشت: امیداورم این روز که روز تجلیل از صنعت بیمه است، روحیه جدیدی برای همه دست اندرکاران، به منظور خدمت بیشتر به مردم عزیز کشورمان باشد.

وی افزود: ظاهر صنعت بیمه بیشتر در قالب اقتصادی و جز بازارهای مالی گنجانده شود و در کنار بازار سرمایه و بازار پول تعریف می شود، اما واقعیت امر این است که ماهیت بیمه ماهیت امنیت بخشی به جامعه است؛ یعنی باید ذیل تامین اجتماعی تعریف شود. همان که در دنیا هم به عنوان Social Security است.

رییس جمهور ادامه داد: بیمه می خواهد به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعت گر، کارآفرین، کسی که دارای کارگاه و فروشگاه است، مردم عادی‌ای که زندگی روزمره دارند اطمینان بدهد که برای روز سختی، در روز خسارت و در روز مشکلات شما تنها نیستید و یار و یاوری به نام صنعت بیمه دارید؛ شرکت بیمه در کنار شما هست و شما را یاری می کند.

روحانی ادامه داد: می خواهم از این جمله استفاده کنم که کار بیمه و عملکرد این صنعت و شرکت های مربوطه باید به گونه ای باشد که مردم احساس آرامش کنند. خدای نکرده اگر من تصادفی کردم و حادثه ای پیش آمد در یک زمان کوتاهی مشکل من حل می شود.

رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ممکن است که وضع خیلی بهتر باشد افزود: اما قبل از انقلاب در تصادفی که طرف مقابل هم مقصر بود طوری روند کار طول می کشید که تا رفتیم به پول بیمه برسیم، وسط راهش پیشیمان می شدیم. وی افزود: سرعت عمل و از بین بردن بروکراسی و کارشناسی و تعیین خسارات و پرداخت خسارت اصل تامین است. معنای تامین اجتماعی است به معنای این است که شما به مردم امنیت و آرامش دهید.

روحانی گفت: ما کشوری هستیم که در معرض ریسک های خاص خودمان قرار داریم. ما کشوری هستیم که در طول ۴۱ سال گذشته تحت فشارهای تحریمی بودیم، به ویژه در این دو سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی بر ما وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم همه تلاشش این بود که این ریسک را به حداقل کاهش دهد. البته ریسک معمولاً به صفر نمی‌رسد اما می‌توان آن را کاهش داد. وقتی دولت یازدهم شروع شد، ما تحریم بودیم و تحریم‌ها پلکانی بود، در آن زمان قطعنامه های سازمان ملل پشتیبان تحریم ها بود. ما در آن مقطع مجاز بودیم یک میلیون بشکه نفت بفروشیم، سال بعد ۲۰ درصد کم شود و سال بعد ۲۰ درصد دیگر کم شود. مقررات بر این مبنا بود که هرسال ۲۰ درصد از صادرات نفت کاهش یابد. 

رییس‌جمهور گفت: اولین کاری که ما کردیم این بود که ما آن ۲۰ درصد را حذف کردیم، یعنی در مذاکرات اولیه با آنها صحبت کردیم و قرار شد برای ادامه مذاکره، صادرات نفت ما کاهش پیدا نکند، این اولین قدم بود. دومین قدم این بود که ما اعتقاد داشتیم که برای حل این مسئله باید در سطح بالاتر مذاکره کنیم و برای این کار مقدمات لازم را فراهم کردیم.

روحانی ادامه داد: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال ۹۲ و در آغاز دولت یازدهم بین وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه آمریکا گفتگو و مذاکره آغاز شد، این کار ممکن است از دید مردمی که در سیاست سررشته ندارند کار ساده ای باشد اما این کار عظیم و بزرگی بود، دلیل آن این بود که ما به مردم قول داده بودیم ظرف ۱۰۰ روز مردم شاهد اولین تحول در زمینه این ریسک باشند.

وی با اشاره به تماس تلفنی خود با رییس جمهور آمریکا اظهار داشت: اگر بنا بود ظرف ۱۰۰ روز این کار انجام بگیرد، بدون این تماس امکان پذیر نبود. مشاورین و همراهان من در سفر نیویورک من را قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن رییس جمهور آمریکا بدهم. البته این مورد تردید من بود اما وقتی همه مشاوران من، به اتفاق این نظر را دادند من پذیرفتم و در آخرین لحظاتی که داشتم نیویورک را ترک می‌کردم، رییس‌جمهور آمریکا در هتلی که من بودم تلفن زد و من پاسخ تلفن او را دادم و این صحبت کوتاهِ یک ربع، بیست دقیقه ای یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود.

روحانی با بیان اینکه این گفتگو باعث شد که ما چارچوب را با او مشخص کردیم، گفت: سه موضوع را برای مذاکره مطرح کرد؛ این بحث را برای اولین بار است که در یک جمع عمومی می‌گویم. من در آن مکالمه تلفنی گفتم که راجع به سه موضوع آمادگی مذاکره نداریم اما برای موضوع اول که هسته‌ای است، اگر به خوبی تمام شد و شما درست اجرا کردید موضوع دوم و سوم در دستور کار مذاکره ما قرار خواهد گرفت. این حرکت باعث شد ما در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو رسیدیم، در این توافق به طور موقت تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها برداشته شد، از جمله پول‌هایی که در بانک ها بلوکه شده بود و ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار در اختیار ایران قرار می گرفت.

رییس‌جمهور گفت: از دیگر موارد آن توافق این بود که ایران حق غنی‌سازی دارد و این مهمترین دستاورد در آن مذاکرات کمتر از ۱۰۰ روز بود. هیچکس باور نمی کرد، حتی کارشناسان ما، که ما در مذاکرات می‌توانیم از ۶ قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران برخلاف آنچه در قطعنامه‌های سازمان ملل آمده بود، حق غنی‌سازی در داخل کشور خود را دارد.

روحانی گفت: ما در مرحله بعدی مذاکرات بعدی را شروع کردیم و در این مذاکرات هدفی را داشتیم که در این هدف بسیاری از کارشناسان ما می‌گفتند شدنی نیست. ما در آن مذاکرات می‌گفتیم در پایان این مذاکرات، باید تمامی قطعنامه های فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران یکجا لغو شود. این چیزی بود که هیچ متخصص حقوق بین‌المللی باور نمی‌کرد که شش قطعنامه فصل هفتم سازمان ملل متحد که حتی یک ساعت آن را اجرا نکردیم، توسط همان شورای امنیت یکجا لغو شود و این کار انجام گرفت.

رییس‌جمهور افزود: شما بعد از برجام دیدید که کار شما آسان شد و صنعت بیمه رونق پیدا کرد و ارتباط شما با بیمه های جهانی تسهیل شد، مشارکت ها بیشتر شد، تولید حرکت کرد، شرکت‌های خارجی به ایران آمدند، قراردادها امضا شد و فقط یک کشور در آن شرایط ۵۰ میلیارد دلار به ما اعتبار داد، یک تحول بسیار بزرگ و عظیم در کشور آغاز شد.

وی ادامه داد: یکی از رهبران بزرگ آسیایی به من می‌گفت که ما داشتیم بعد از برجام کم کم با چشم حسادت به ایران نگاه می‌کردیم و می‌دیدیم هرچه سرمایه گذار و صنعتگر و بانک هست به سمت تهران سرازیر شده‌اند، گفتیم چه خبر است و ایران چه بهشت برینی است که همه برای او مسابقه گذاشته اند.

روحانی افزود: ما در این شرایط مناسب، لازم بود این قرارداد و توافق را حفظ کنیم. ان‌شالله اگر زنده ماندم در آینده خواهم گفت که ما با چه دردسرهایی برجام را نگه داشتیم و چه فشارهایی بر روی ما بود، ولی به هر قیمتی بود من نگذاشتم که ایران ناقض این عهدنامه شود، گفتیم اگر روزی بخواهد این عهدنامه و توافق نقض شود نباید به دست ما نقض شود، زیرا ما مسلمانیم، ما به عهد خود وفاداریم، چیزی را به سادگی امضا نمی‌کنیم اما اگر امضا کردیم پای امضای خود می‌مانیم. دولت خیلی سختی ها کشید تا این توافق را حفظ کند، تا زمانی که دولت آمریکا تغییر کرد و فرد جدید روی کار آمد.

وی ادامه داد: شما می‌دانید که ما در سال ۱۳۹۳ می‌توانستیم به توافق نهایی برسیم اما این توافق به دلیل فشار صهیونیست‌ها و فشار عربستان به تاخیر افتاد. وزیر خارجه عربستان با هواپیما به وین رفت برای اینکه توافق را به تاخیر بیاندازد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم برای همین منظور به وین رفت، این‌ها توانستند توافق را به تاخیر بیاندازند و در آن تاخیر بود که به آمریکا قول دادند قیمت نفت را آنچنان پایین می‌آوریم که ایران مجبور شود هر چه شما گفتید امضا کند نه این قراردادی امروز آماده امضاست. سپس قیمت نفت را پایین آوردند و قیمت نفت از ۱۱۲ دلار به زیر ۳۰ دلار رسید.

رییس‌جمهور گفت: آنها گفتند اینجا جایی است که ایران دیگر نمی‌تواند کشور را اداره کند. وقتی ما قیمت نفت را تقریباً یک چهارم تقلیل دادیم، آنها دیگر نمی توانند کشور را اداره کنند، بنابراین شما هر چه گفتید آنها امضا می‌کنند. اما ما ایستادگی کردیم، در اواخر سال ۹۳ و اوایل ۹۴ که شما می‌دانید قیمت نفت چقدر پایین آمد، ما توانستیم اقتصاد را حفظ کنیم و تورم را پایین بیاوریم، اصلا سال ۹۴ بود که ما تورم را تک رقمی کردیم و علی‌رغم آنکه آنها فکر می‌کردند رشد اقتصادی ما بالا رفت، تورم پایین آمد، شرایط اقتصادی ما آرامش پیدا کرد و دیدند نمی شوند و آنجا بود که به عربستان و رژیم صهیونیستی گفتند حرف شما نادرست بوده و ایران تسلیم نمی‌شود.

برای خروج از برجام و اعمال تحریم های جدید، عربستان و اسرائیل بر کاخ سفید اثر گذاشتند

وی افزود: همین عربستان و اسرائیل عوامل اصلی بودند که روی کاخ سفید اثر گذاشتند و به او گفتند تو اگر از برجام خارج شوی و تحریم شدید وارد کنی، نظام ایران چند ماه بیشتر باقی نخواهد ماند و آنچنان اطمینان پیدا کرده بودند که گفتند وقتی بالاترین تحریم تاریخی در ۱۳ آبان سال ۹۷ اعمال و اجرا شود، آنها امکان ندارد که تا ۱۱ دی ماه یعنی ژانویه سال بعد بتوانند حکومت را حفظ کنند. آنها خودشان به صراحت گفتند ما در ژانویه در تهران هستیم.

وی افزود: چون شما صاحبان و متخصصین کاهش خسارت و ریسک در زندگی مردم هستید، این وظیفه در یک سطح دیگر بر گردن ماست. ما باید به عنوان دولت باید ریسک مردم را کاهش دهیم و شرایط مردم را برای تعالی و توسعه آماده کنیم. اگر آدم بگوید مذاکره نمی‌کنم خیلی راحت هست، وقتی گفت مذاکره می‌کنم تازه اول گرفتاری است، باید بروید بنشینید و استدلال کنید و دعوا کنید، اقتصاددان و حقوقدان باید بیاید، اما اگر از اول بگویی مذاکره نمی‌کنم خب تحریم‌ها هم باقی می‌ماند، این خیلی راحت است. اما چه کسی ضرر می‌کند؟ همه منطقه، همه دنیا و همه ملت ایران.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما دولتی نبودیم که از زیر بار یک مسئولیت سخت فرار کنیم. من می‌دانستم اگر در نیویورک جواب تلفن رییس جمهور آمریکا را بدهم در فرودگاه مهرآباد یک عده‌ای افراطی لنگه کفش پرتاب می‌کنند، من این چیزها را می‌دانستم ولی به جان خریدم. این‌ها برایم مهم نبود، انچه برای من اهمیت داشت، وجدانم بود.

روحانی گفت: من می‌خواستم به قولی که به مردم داده ام پایبند باشم. ما آمدیم در آن شرایط، وضعیت کشور را آماده کردیم اما دوباره همین اسرائیل و عربستان سر ترامپ کلاه گذاشتند. بزرگترین کلاهی که سر ترامپ رفت بر سر برجام بود. به او گفتند اگر از برجام خارج شوی و تحریم فوق العاده را نسبت به ایران اعمال کنی این نظام سقوط می‌کند و آن وقت پیروز بزرگ تاریخ هستی و می‌گویی بعد از ۴۱ سال من رییس‌جمهوری بودم که ایران را در هم شکستم. می‌خواست یک ادایی شبیه ریگان درآورد راجع به شوروی سابق، اما نمی‌دانست که ملت ایران، جامعه ایران، جوانان ایران و کارآفرینان و مسئولان ایران برای استقلال و عزتشان تا پای جان می‌ایستند.

کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام است

روحانی با بیان اینکه طرف مقابل بود که در برجام نقض عهد کرد، اظهار داشت: این مساله باید در ذهن ما در طول تاریخ بماند که ایران با شش قدرت بزرگ جهانی  قراردادی را امضا کرد که آنها زیر پا گذاشتند اما ما زیر پا نگذاشتیم و هنوز هم به این توافق عمل می کنیم و با وجود آنکه کاهش تعهدات برجامی را در دستور کار داریم اما این کاهش تعهدات هم در چارچوب  قرارداد برجام است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه طرف مقابل مقصر امر بودند که از پیمان خارج شدند، ادامه داد: در حال حاضر برخی از کشورهای عضو برجام می گویند بیایید تا مشکلات را حل کنیم و بیشتر از همه آمریکایی ها به دنبال حل مساله هستند.

وی متذکر شد: زمانی که بنده در نیویورک بودم، هر روز پیغام می فرستادند به گونه ای که بنده فرصت نکردم از هتل خارج شوم چرا که ترافیکی از مقامات کشورهای مختلف در هتل ما بود و تقاضای ملاقات با بنده را داشتند و همه ملاقات های ما در داخل هتل انجام می گرفت و همه پیام ها تقریبا این بود که اشکال از طرف ایران است.

روحانی تصریح کرد: در واقع آمریکا می خواست باری را که بر دوش آنان بود، روی دوش ایران بیندازد و می گفتند آمریکا آماده حل همه مشکلات است اما شما حاضر به ملاقات با آنها نیستید پس تقصیر شماست. تمام مقامات کشورهایی که با بنده ملاقات کردند این موضوع را مطرح کردند و خواستار ملاقات بنده با رئیس جمهور آمریکا بودند و می گفتند اگر این ملاقات صورت گیرد کل تحریم های ایران برداشته می شود.

رییس جمهور با بیان اینکه ما می خواستیم این نقشه و توطئه را بشکنیم، افزود: هدف ما این بود که به همه دنیا بگوییم که ما مشکلی برای ملاقات نداریم و اگر رئیس جمهور آمریکا تحریم ها را بردارد، ما با آنان ملاقات می کنیم. در واقع ما با این کار حربه را از آنان گرفتیم و مقامات کشورهای دیگر گفتند حرف شما کاملا منطقی است.

وی بیان کرد: بنده گفتم اگر اعلام شود که کل تحریم ها علیه ایران برداشته می شود، ساعتی دیگر ملاقات می کنم و هیچ مشکلی نداریم. منتها حرف آمریکایی ها این بود که ابتدا ملاقات کنیم و سپس درباره تحریم ها بحث و گفتگو صورت گیرد که این حرف آنان به این معنا بود که می خواستند نسبت به هوش ایرانی و ملت ما تردید کنند. در حالی که ما دیگر حاضر نیستیم کلاه سرمان برود و البته نمی خواهیم کلاه سر دیگران بگذاریم بلکه به دنبال آن هستیم آنچه حق، عدالت و حقوق مردم ایران است، اجرا و عملیاتی شود.

روحانی تصریح کرد: در حال حاضر هم آن بحث ها ادامه دارد و کشورهایی هستند که واسطه گری می کنند تا این ملاقات صورت گیرد که بنده خدمت مردم ایران عرض می کنم هر زمانی که آمریکا حاضر شود تحریم ظالمانه، غیرقانونی، نادرست و تروریستی خود بردارد و کنار بگذارد بلافاصله سران ۱+ ۵ می توانند ملاقات کنند و ما هیچ مشکلی نداریم.

تحریم ها را کنار بگذارند، مشکلی برای مذاکره نداریم

رییس جمهور  تاکید کرد: ما در مسئله تحریم نه آغازگر و نه مقصر هستیم و امروز هم لجبازی نمی کنیم چرا که برخی افراد می گویند در حال حاضر ما لجبازی می کنیم و بهتر است مذاکره صورت گیرد تا تحریم ها به پایان برسد که بنده باید بگویم ما این بهانه را از آنان گرفتیم و دیگر بهانه ای در اختیار آنان نیست و در صورتی که آنها تحریم های ظالمانه و غلط خود را کنار بگذارند، ما مشکلی برای مذاکره نداریم.

وی با بیان اینکه در شرایطی که حق ما تامین نشود، همه باید دست به دست هم دهیم و در کنار هم بایستیم، گفت: صنعت بیمه در کنار بازار سرمایه، بانک ها، کار آفرینان، نیروی کار و دانشگاه ها باید باشد و همه ما باید با یکدیگر متحد باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه در مراسم های ۱۶ آذر امسال باید این بحث مطرح شود که راه برای ایستادگی در برابر اقدامات تروریستی اقتصادی آمریکا چیست، گفت:در تمام دانشگاه ها و همه دانشجویان و اساتید باید یک شعار را دنبال کنند که آن شعار باید علیه ترور اقتصادی، تروریست های اقتصادی و همچنین آمادگی ما برای ایستادگی و مقابله در برابر تحریم های ظالمانه دشمنان باشد.

رییس جمهور تاکید کرد: تحریم ریسک آفرین است چرا که در صادرات، واردات و سرمایه گذاری ریسک به وجود می آورد و شرایط تا حدودی غیرعادی می شود که در این شرایط بخش هایی چون بیمه باید وارد شوند تا در جاهایی که توان دارند مشکلاتی را از سر راه کشور بردارند.

وی افزود: همچنین لازم است با شرکت های بیمه سایر کشورها همکاری شود تا در جاهایی که رقم ریسک بالاست مشکلات مرتفع شود. برای مثال یک کشتی بزرگ نفتکش در این دسته قرار می گیرد و قیمت نفت و نفتکش بسیار زیاد است و باید از طریق همکاری با شرکت های بیمه سایر کشورها این بخش ها بیمه شوند.

روحانی با اشاره به اینکه در کنار بانک، بیمه هم در تحریم قرار می‌گیرد، اظهار داشت: فروش نفت و سایر اجناس صادراتی ما به دلیل تحریم تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اینکه بیمه به عنوان اولین موضوع در تحریم آمریکا قرار می‌گیرد، دال بر اهمیت بیمه است چرا که بدون بیمه، گاهی ریسک آنقدر بالاست که هیچ فردی نمی‌تواند آن ریسک را تحمل کند.

روزنه مذاکره را نبسته‌ایم

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها به دنبال آن هستند که به جایی تکیه کنند تا بلکه خسارت‌هایی را که متحمل می‌شوند، از این طریق جبران شود، ادامه داد: شرایط تحریم تقصیر ما نیست بلکه تحریک صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه است، عمل ظالمانه خاک سفید است و ما امروز راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم‌کنندگان نداریم.

وی با اشاره به اینکه در عین حال ما روزنه مذاکره را نبسته‌ایم، تصریح کرد: اگر آنان حاضر باشند تحریم‌ها را کنار بگذارند، ما آماده حرف زدن و مذاکره حتی در حد سران کشورهای ۱+۵ هستیم و این مسئله را به صراحت اعلام کرده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه ایران از لحاظ اقلیمی و طبیعی، کشوری زلزله‌خیز است، روی خط زلزله قرار دارد و گریزی از این مسئله نیست، گفت: برخی از کشورها چون ژاپن هم روی خط زلزله قرار دارند به گونه‌ای که بنده زمانی در ژاپن بودم و در یک روز سه بار زلزله را حس کردم اما برخی از کشورها این مشکلات را ندارند و از این نظر با یکدیگر تفاوت اساسی دارند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در کشورهایی چون ژاپن معمولاً ساختمان‌ها مقاوم است و مردم در زمان زلزله آرامش دارند، ادامه داد: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها جلوی خسارت‌ها و ریسک‌ها را می‌گیرد و شما در ژاپن زمانی که زلزله می‌آید، ترس و واهمه‌ای ندارد چرا که ساختمان‌ها مستحکم هستند.

وی با بیان اینکه در روستایی که خانه‌ها با خشت و گل ساخته شده، مردم در زمان زلزله احساس ریسک و خطر بیشتری می‌کنند، اظهار داشت: اخیراً بنده به شهرستان‌های میانه و سراب رفتم و هر خانه‌ای که سال‌های قبل مرمت شده بود، در زلزله اخیر تخریب نشده بودند اما خانه‌هایی که بازسازی نشده بود، خسارت‌های جدی دیدند.

فرهنگ بیمه باید توسعه پیدا کند

روحانی با تاکید بر اینکه بنده از مردم می‌خواهم که زندگی خود را بیشتر با بیمه نزدیک کنند، افزود: فرهنگ بیمه باید توسعه پیدا کند که صدا و سیما، روزنامه‌ها و فضای مجازی باید تلاش کنند که این فرهنگ در کشور گسترش یابد.

رییس‌جمهور ادامه داد: در صورتی که خانه‌ها بیمه باشند، زمانی که حوادثی پیش می‌آید، مردم می‌توانند به بیمه مراجعه کنند و همچنین با فضای دولت الکترونیک و آی‌تی و از طریق فضای مجازی می‌توانند سریعاً آدرس و شماره بیمه خود را اعلام کنند تا خسارت آنان واریز شود.  

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه از ۳۲ شرکت بیمه‌ای ما ۳۱ شرکت غیردولتی و خصوصی است، گفت: هر چه فرهنگ بیمه افزایش پیدا کند، صنعت بیمه و تولید کشور رونق پیدا کرده و بازار سرمایه حرکت می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم با دو حادثه سخت یعنی زلزله کرمانشاه و سیل اخیر مواجه شد، تصریح کرد: ۱۰۷هزار و ۷۱۰ واحد مسکونی در زلزله کرمانشاه خسارت دید که نیاز به مرمت و بازسازی کامل داشتند و همه خانه‌هایی که نیاز به مرمت و بازسازی داشت، عمدتاً در ظرف یک سال انجام شد که این کار بسیار بزرگ است و باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس‌جمهور افزود: ممکن است ۷۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه به دلایلی هنوز مرمت نشده باشد که دلایل اصلی آن، مسائل حقوقی است و در اسرع وقت این خانه‌ها هم مرمت می‌شوند اما خانه‌هایی که مشکلی نداشتند، در عرض یک سال بازسازی شدند.

وی با اشاره به اینکه ما در سال ۹۷ مشغول حل مشکل زلزله کرمانشاه بودیم، گفت: متاسفانه در فروردین ۹۸ هم سیل در برخی از شهرها به وقوع پیوست و ما در ۲۵ استان با سیل مواجه شدیم که این مسئله هم در تاریخ صد ساله اخیر کشور بی‌سابقه بود. روحانی گفت: در حادثه سیل ۱۴۷هزار واحد مسکونی دچار آسیب شد که برخی از این واحدهای مسکونی نیاز به مرمت دارند و واحدهای مسکونی غیرمرمتی هم مشکلشان حل شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده آغاز شده و در حال انجام است، افزود: برنامه ما به گونه‌ای است که احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده تا پایان سال انجام گیرد و بر این اساس، واحدهای مسکونی صدمه‌دیده و تخریب شده، بازسازی شوند.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های تبلیغاتی ما آن روزی که سیل یا زلزله می‌آید، همه پای کار هستند اما زمانی که آرامش نسبی به وجود می‌آید، فقط ما و مردم می‌مانیم و همه چون دستگاه‌های تبلیغاتی دنبال زندگی‌شان می‌روند، ما باید خانه‌ها را درست کنیم و خوب است که اقدامات ما برای مردم به خوبی توضیح داده شود.

روحانی افزود: خوب است مقایسه کنید زمانی که در کشوری مثل آمریکا بلایای طبیعی چون سیل، زلزله و طوفان به وقوع می‌پیوندد، آیا زندگی مردم طی یک سال به حالت اولیه بازمی‌گردد یا خیر؟ خوب است که در این زمینه تحقیق و بررسی کنید.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما جزو کشورهای کارآمد در زمینه حل مشکلات پس از وقوع بلایای طبیعی هستیم و در این زمینه شرکت‌های بیمه باید به صحنه بیایند و اگر همه خانه‌ها، مغازه‌ها، بانک‌ها و ادارات بیمه باشند، قطعاً غم، درد و گرفتاری پس از وقوع بلایای طبیعی کاهش می‌یابد.

روحانی گفت: در زمان وقوع سیل در فروردین امسال، زمانی که بنده به مناطق سیل زده رفتم، رئیس بیمه مرکزی هم همراه بنده بود و رئیس بیمه مرکزی تأکید کرد که همه خانه هایی که بیمه بوده است به آنان پول پرداخت می شود و این اقدام برای ما بسیار ارزشمند بود و باید این مسائل از طریق رسانه ها، تبلیغ و ترویج شود.

رییس جمهور با بیان اینکه حق بیمه خانه، مبلغ بسیار بالایی نیست و مردم باید در این زمینه اقدام کنند، تصریح کرد: همچنین لازم است مردم بیمه حوادث مختلف چون سیل، زلزله و آتش سوزی را بگیرند و شرکت های بیمه هم لازم است در این زمینه فعال شوند و مردم را تشویق به این کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که بخش هایی چون کشاورزی و دامپروری ما دچار مشکل می شود، اگر بیمه باشند مشکلشان زودتر حل و فصل می شود و بر این اساس باید مجموعه های مختلف چون بازار و فروشگاه ها هم به دنبال بیمه کردن خود بروند. چرا که فرهنگ بیمه به کمک مردم می آید. روحانی با اشاره به اینکه بیمه عمر و بیمه زندگی هم بسیار  حائز اهمیت است، ادامه داد: قانون اساسی به ما می گوید کاری کنید همه مردم تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

رییس جمهور متذکر شد: دولت یازدهم یک کار بزرگ یعنی طرح بیمه سلامت همگانی را پیگیری کرد که کار بسیار بزرگی بود و دهها نفر از سران کشورهای دنیا از بنده پرسیدند که شما چگونه این طرح را اداره و اجرا می کنید؟ بسیاری از کشورهای پیشرفته هم نتوانسته اند طرح بیمه سلامت را اجرا کنند اما ما اجرا کردیم.

حقوق کارمندان را تا حدی افزایش می دهیم

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر در حال تدوین لایحه بودجه ۹۹ در دولت هستیم، افزود: علیرغم همه مشکلات، ما باید بودجه سال آینده را به گونه ای تدوین کنیم که البته با یک مقدار صرفه جویی هایی که ضروری است، حقوق کارمندان را تا حدی افزایش می دهیم و بودجه عمرانی را هم افزایش خواهیم داد.

روحانی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ما بودجه عمرانی را حداقل ۶ برابر کردیم یعنی سال ۹۲ بودجه عمرانی کشور ۱۱ هزار میلیارد بود که سال آینده بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

رییس جمهور تصریح کرد: برخی از مردم تصور می کنند در شرایط تحریمی نهایتاً دولت می تواند حقوق کارمندان را پرداخت کند اما بنده باید بگویم که اینگونه نیست و ما در شرایط توسعه هم کار می کنیم و البته اگر تحریم و جنایت صهیونیست ها، ارتجاع و تندروهای آمریکا نبود، شرایط ما بسیار بهتر بود.

کمک معیشتی تا آخر دولت دوازدهم به مردم پرداخت می شود

وی افزود: مردم ما در فشار هستند و ما این موضوع را می فهمیم و کسانی که حقوق ثابت می گیرند در فشار زیادی هستند. اگر شما کالایی را از مغازه ای امروز هزار تومان می خرید و ۶ ماه بعد دو هزار تومان شود و حقوقتان ثابت است، دیگر زندگی بسیار سخت است و به همین دلیل ما برای ۱۸ میلیون خانوار و ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی را در نظر گرفتیم که در ماه های باقیمانده امسال و سال آینده یعنی تا آخر دولت دوازدهم این مبلغ به مردم پرداخت می شود.

روحانی ادامه داد: ابتدا قرار بود که کمک معیشتی به صورت اعتبار برای خرید اجناس باشد اما بانک مرکزی و فروشگاه های ما نتوانستند به راحتی این موضوع را تنظیم کنند که بنده خیلی موافق نبودم که ما پول در اختیار مردم بگذاریم بلکه تمایل بنده این بود که اعتبار در اختیار مردم قرار دهیم تا کالاهای مورد نیازشان را بخرند. اما مشکلاتی در اجرای این مسئله وجود داشت.

رییس جمهور اظهار داشت: ما باید به فکر آینده کشور باشیم و مروت نیست که بنده بگویم که چون تا سال ۱۴۰۰ رییس جمهور هستم، سال ۱۴۰۱ به من مربوط نیست و این حرف معنایی ندارد چرا که ما یک ملت و کشور هستیم و مهم نیست که مسئولان تغییر کنند.

وی تاکید کرد: ما تلاش زیادی برای اتصال راه آهن چابهار به راه آهن سراسری تاکنون انجام داده ایم که ممکن است تا پایان دولت دوازدهم به اتمام نرسد که باید سال بعد این اقدام تکمیل شود یا آنکه راه آهن رشت به آستارا کار بسیار عظیم و مهمی است که ممکن است اجرای آن هم به این دولت نرسد اما باید در دولت بعدی ادامه پیدا کند.

روحانی گفت: این دو راه آهن تحولات بزرگی را در حمل و نقل و ترانزیت به وجود می آورد و فقط از یک کشور ۶ میلیون تن بار از طریق خط راه آهن چابهار جابه جا خواهد شد.