:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

موافقتنامه نظام ارتقای تجارت بین ایران و بلاروس امضا شد

سخنگوی گمرک گفت: در حاشیه هشتاد و دومین اجلاس کمیسیون سیاست‌گذاری سازمان جهانی گمرک سند موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقاء تجارت متقابل امضا شد.
کد خبر: ۱۴۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
لطیفی افزود:این موافقت نامه با حضور سفرای جمهوری اسلامی ایران و کشور بلاروس در کره جنوبی به امضای مهدی میر اشرفی رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و یوری سنکو رئیس کمیته درآمدی (گمرک و مالیات) بلاروس رسید.

وی با اشاره به این موافقتنامه توضیح داد: این موافقتنامه در راستای اجرای موافقتنامه تشکیل منطقه آزاد تجاری موقت ایران و کشورهای اورآسیا به امضا رسیده تا به تلاش برای بهبود سطح همکاری بین دو طرف و حفاظت از منافع اقتصادی و اجتماعی طرفین منجر شود.

در این موافقتنامه بر شناسایی نیازها برای افزایش بهره‌وری، کنترل گمرکی کالا و وسایل نقلیه در حال تردد بین دو کشور تاکید شد. لطیفی در ادامه گفت: در این موافقتنامه تلاش شده است تا به کاهش شرایط انجام عملیات و ساده سازی و شفافیت فرایند کنترل گمرکی کالا و وسایل نقلیه در حال تردد بین طرفین به منظور تضمین توسعه سیستم ارتقاء تجارت متقابل و امنیت آن گام برداشته شود.

سخنگوی گمرک در پایان یادآور شد: قانون موافقتنامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا از پنجم آبان‌ماه اجرایی شده است. هشتاد و دومین کمیسیون خط سیاستگذاری سازمان جهانی گمرک با حضور رئیس، دبیرکل سازمان جهانی و  اعضای کمیسیون خط مشی از روز سه شنبه ۱۲ آذر ماه در شهر سئول کره جنوبی درحال برگزاری است و مهدی میر اشرفی رئیس کل و حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک کشورمان در اجلاس مذکور حضور دارند.

گفتنی است، در این اجلاس که به مدت سه روز برگزار می شود در خصوص مهمترین موضوعات  سازمان جهانی گمرک شامل طرح استراتژیک سازمان جهانی گمرک برای دوره دو ساله ۲۰۲۲-۲۰۲۰ و سایر مباخث مربوط به ظرفیت سازی، تجزیه و تحلیل اطلاعات، تجارت الکترونیک بسته درآمدی، اعمال مقررات و تسهیلات؛ استراتژی اطلاعات و بلاک چین در گمرک بحث و بررسی و برای طرح در اجلاس شورا در تیرماه سال آینده آماده می شود.