:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

افزایش محدودیت سن هواپیماهای ورودی به ناوگان به 21 سال‌‌

در حالی که پیش از این طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، هواپیماهای دارای سن ساخت 15 سال به بالا امکان ورود به ناوگان هوایی را کشور را نداشتند، به تازگی طبق مصوبه جدید این شورا، این عدد به 21 سال افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۴۶۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
اقتصادگردان- روزهای پایانی آذرماه 93 بود که وزیر وقت راه و شهرسازی از دستورالعمل جدید‌ «تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی» در سازمان هواپیمایی کشوری ‌رونمایی کرد. بر اساس این دستورالعمل، برای تأسیس یک ایرلاین، ‌ضرورت دارد اعضای هیات‌مدیره آن شرکت‌‌ هواپیمایی سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی یا مشاغل تخصصی و مرتبط با صنعت را داشته باشند؛ همچنین ‌کفایت سرمایه مالی حدود 300 میلیارد تومانی آن زمان برای تأسیس شرکت هواپیمایی جدید بر اساس نوع فعالیت در نظر گرفته شد.  پس از رونمایی از این دستورالعمل جدید‌، بیست و چهارم دی‌ماه‌ 93 بود که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد‌ از این پس شرکت‌های هواپیمایی اجازه دارند برای خرید یا اجاره هواپیما، از هواپیماهای با سن ساخت کمتر از 15 سال استفاده کنند و به هواپیماهای بالای 15 سال برای ورود به ناوگان، مجوز داده نمی‌شود که ظاهرا این مورد نیز به دستور وزیر وقت راه و شهرسازی بود. ‌البته به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ استثناهایی هم وجود دارد که سقف این محدودیت سنی به 20 سال برسد، مواردی نظیر نوع، تایپ‌ و توانمندی هواپیما و همچنین میزان ساعت پرواز آن هواپیما‌ می‌تواند سقف این محدودیت سنی را افزایش دهد، ضمن آنکه حد نصاب هواپیمای یک شرکت هواپیمایی برای ورود به عرصه فعالیت در ناوگان هوایی باید 5 فروند باشد. طبق دستورالعمل الزامات اخذ گواهینامه بهره‌برداری هوایی AOC ‌شرکت هواپیمایی ‌برای آغاز فعالیت باید حداقل دارای پنج فروند هواپیما‌ از یک نوع باشد که دو فروند از این پنج فروند هواپیما می‌تواند اجاره‌ای باشد‌.

تبصره 2- پذیرش هواپیماها مطابق با مفاد مندرج در آیین‌نامه‌های دفاتر عملیات پرواز و قابلیت پرواز خواهد بود.

با در نظر گرفتن دو شرط «محدودیت سنی 15 سال برای هواپیماهای ورودی» و «الزام دارا بودن پنج فروند هواپیما‌ برای شرکت هواپیمایی تازه تأسیس» که در راستای ارتقای کیفیت خدمات و کاهش سن ناوگان هوایی در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد ‌سازمان هواپیمایی کشوری خود در رعایت کردن این موارد کم‌کاری کرده است و برای برخی شرکت‌های هواپیمایی که شرایط فوق را هم رعایت نکرده‌‌اند مجوز بهره‌برداری یا AOC ‌صادر کرده است.

در این باره می‌توان به آخرین شرکت هواپیمایی که به‌تازگی  به ناوگان هوایی مسافری کشور اضافه شده است اشاره کرد که با 3 فروند هواپیمای حدود 20 سال، کار خود را آغاز کرده است.

شرکت هواپیمایی «فلای‌ پرشیا» که به تازگی در استان فارس و با مرکزیت شیراز کار خود را آغاز کرده است دارای 3 فروند هواپیما با سال ساخت 1999 است‌.