:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

کاهش هزینه‌های تمیرکاری روشنایی خیابان‌ها با راهکار محققان کشور، روشی برای کندسوز کردن منسوجات

محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از فناوری نانو محلول‌های آبگریزی تولید کردند که با کاربردی شدن آنها بر روی روشنایی بزرگراه‌ها و جاده‌ها هزینه‌های تمیزکاری آنها کاهش یافته است، همچنین به فرمولاسیون به تعویق انداختن شروع آتش‌سوزی در منسوجات دست یافتند.
کد خبر: ۱۴۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
اقتصادگردان- یکی از شرکت‌های فناور در حوزه نانو با بهره گیری از نتایج سال‌ها تحقیق و مطالعه پژوهشگران در حوزه نانو فناوری، گام مهمی را در راستای تولید و توسعه نانو پوشش‌های عمومی و صنعتی با خواص منحصر به فرد برداشته است.

یکی از محصولات نانوپوشش این شرکت، محلول تولید شده به منظور به تعویق انداختن شروع آتش‌سوزی در منسوجات است. استفاده از این محلول برای محصولاتی از جمله لباس‌های کار محافظ، اثاث منزل، پرده و منسوجات مورد استفاده در داخل اتومبیل است. این محصول زمانی که در معرض آتش قرار گیرد، شروع آتش گرفتن را به تعویق می‌اندازد.

محصول کندسوزکننده تولیدشده دارای فسفات حلقوی و مناسب برای استفاده بر روی منسوجات است و این محصول خورنده نبوده، دارای میزان فسفر بالایی است و در آب به خوبی حل می‌شود و همچنین قابل استفاده بر روی انواع پارچه‌ها است، ضمن آنکه دوام شست‌وشویی آن بالا بوده و در برابر خشکشویی مقاوم است. محلول ضدآتش بر روی تمامی سطح پارچه قابل اسپری است. پارچه مورد نظر پس از خشک شدن کندسوز خواهد شد.

با اعمال محلول آبگریز شیشه نانو کلوئید این شرکت بر روی سطح شیشه، سطح دارای خاصیت آبگریزی و خودتمیز شوندگی شده و در برابر انواع کثیفی مقاوم می‌شود و بارش باران شدید باعث تمیز شدن شیشه‌ها می‌شود. اعمال این پوشش بر روی سطح شیشه منجر به افزایش زاویه قطرات آب با سطح خواهد شد و این خاصیت موجب غلتیدن قطرات کاملا کروی آب روی سطح شسته شدن آلودگی‌ها از روی آن می‌شود. همچنین اعمال پوشش نانو بر روی سطح شیشه باعث محافظت در برابر اشعه UV خورشید، جلوگیری از جذب عمقی آلودگی‌ها روی سطح، خاصیت آسان تمیزشوندگی و مقاومت در برابر باران‌های اسیدی می‌شود.

اعمال این پوشش بر روی سطح، شیشه را مات نمی‌کند و همچنین می‌تواند از اشیای داخل ساختمان یا خودرو نسبت به نور خورشید محافظت کند.

آبگریز بدنه خودرو از دیگر محصولات این محققان به شمار می‌رود. با اعمال این لایه محافظتی نانو بر روی بدنه خودرو، سطح بدنه خودرو کاملا صیقلی و شفاف شده و شفافیت خود را برای مدت بسیار طولانی حفظ می‌کند. همچنین سطح بدنه خودرو آبگریز شده است. به همین علت مدت بیشتری تمیز می‌ماند و سبب آسان تمیزشوندگی در برابر آلودگی‌ها می‌شود.

همچنین این پوشش از مات شدن رنگ خودرو در مقابل نور خورشید و اشعه ماورای بنفش و پوسیدگی بدنه به دلیل اثرات نامناسب آب و هوا و رطوبت جلوگیری می‌کند؛ ضمن آنکه بدنه خودرو در برابر هرگونه کثیفی مانند گرد و غبار و لکه چربی و فضولات اسیدی پرندگان و همچنین شیره درختان مقاوم می‌شود.

در اثر باقی ماندن قطرات آب بر روی سطوح کاشی و سرامیک و بخار شدن این قطرات، رسوبات محلول در آب بر روی سطوح باقی می‌ماند که این امر یکی از عمده‌ترین دلایل آلودگی سطوح کاشی و سرامیک است و پس از مدتی باعث خوردگی سطوح و از بین رفتن جلا، زیبایی و استحکام این سطوح می‌شود.

یکی از روش‌هایی که می‌توان با آن مانع از باقی ماندن این قطرات روی سطوح شد، اعمال پوشش‌های آب گریزکننده است. سطوح آب دوست به طور معمول تمایل بیشتری به ایجاد پیوند با مواد جذب‌شده دارند و سطوح آب گریز تمایلی به  ایجاد چنین پیوندی ندارند.

اسپری آبگریز این شرکت فناور می‌تواند با ایجاد خاصیت آبگریزی و آنتی باکتریال و ضد قارچ، سطح را در برابر اثر هر گونه کثیفی، چربی، لکه و تغییر رنگ در مدت زمان طولانی مقاوم کند و به دلیل خاصیت آب گریزی خود از رسوب‌گیری سطوح جلوگیری کند و با دفع انواع مایعات، مانع ورود گرد و غبار به درزها و سطوح می‌شود.

این محققان همچنین با تولید نانوکلوئید محصولی برای آبگریز کردن چوب ارائه کردند. این محلول کاملا سازگار با محیط زیست است و پس از اعمال در سطح چوب، لایه محافظ بی‌رنگ ایجاد می‌کند. این لایه چوب را در برابر باران، خاک، نور خورشید، رطوبت و خزه مقاوم خواهد کرد.

اسپری ضد اثر انگشت این محققان نیز دارای خاصیت روغن‌گریزی است و با اعمال آن، سطوح فلزی و براق را از باقی ماندن آثار چربی اثر انگشت محافظت می‌کند.

اخیرا یکی از شرکت‌های حوزه صنعت برق و روشنایی با بهره‌گیری از محلول‌های آب گریز این شرکت فناور در محصولات روشنایی خود توانست چراغ‌هایی تولید کند که زمان طولانی‌تری تمیز می‌ماند و در نتیجه هزینه شست‌وشو و نگهداری آنها کاهش می‌یابد.

این فناوری بر روی محصولاتی نظیر چراغ‌های مورد استفاده در خیابان یا آزادراه‌ها کاربردی شده است.