:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

خرید و فروش "سهام عدالت" چه شد؟

درحالی که حدود دو سال از ارسال لایحه ساماندهی سهام عدالت به مجلس شورای اسلامی گذشته است، این لایحه همچنان در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس و تصویب مجلس‌نشینان است تا نحوه آزادسازی و چگونگی انتقال آن مشخص شود.
کد خبر: ۱۴۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
اقتصادگردان- پیگیری‌ها از سازمان خصوصی‌سازی درباره آخرین اخبار از روند بررسی لایحه آزادسازی سهام عدالت در مجلس، حاکی از آن است که کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون اصل ۴۴، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون اقتصادی و دیگر کمیسیون‌های مرتبط ، بررسی‌های لازم را روی این موضوع انجام داده‌اند و از نهادهای مرتبط هم برای این موضوع دعوت کرده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است.

بر این اساس قرار است به زودی در صحن علنی مجلس این لایحه مطرح شود و بعد از آن می‌توان در مورد نحوه آزادسازی، چگونگی انتقال سهم به مشمولان و دیگر جزئیات صحبت کرد؛ بنابراین همچنان باید منتظر بود.

البته چندی پیش علیرضا صالح - رییس سازمان خصوصی‌سازی - گفته بود که ورود سهام عدالت به بازار سرمایه و معامله آن از جمله برنامه‌های اصلی این سازمان است که به طور حتم آن را اجرا خواهیم کرد.

لازم به یادآوری است که ماجرای لایحه ساماندهی سهام عدالت با موضوع اصلاح مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساس،ی پس از تصویب هیات وزیران جهت طی تشریفات قانونی در ۱۸ دی‌ ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

در مقدمه توجیهی این لایحه اشاره شده بود که نظر به ضرورت تسهیل و تسریع آزادسازی سهام عدالت و برطرف کردن مشکلات موجود در این زمینه از قبیل عدم تناسب سازوکارهای قانونی پیش‌بینی شده، ناکارآمدی شیوه ساماندهی سهام، عدم امکان اعمال حقوق مالکانه توسط مشمولان و وجود ابهامات در شیوه شناسایی آنها و همچنین ضرورت پیش‌بینی سازوکار آزادسازی سهام مزبور به نحوی که تحقق گسترش مالکیت عمومی و حفظ و ارتقای ثبات بازار سرمایه و منافع مشمولان را در پی داشته باشد و همچنین رفع ابهامات قانونی که سازمان‌های ذیربط در اجرای طرح آزادسازی سهام با آن مواجه هستند، این لایحه برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

لایحه ساماندهی سهام عدالت چه اختیاراتی به سهماداران می‌دهد؟

لایحه مذکور که این اختیار را به دارندگان سهام عدالت می‌دهد در قالب ETF یا در قالب سهام هر یک از شرکت‌های سرمایه‌پذیر فعالیت کنند، از آن زمان تاکنون همچنان در انتظار تصویب مجلس‌نشینان مانده است.

در این راستا، اواخر شهریور امسال بود که شاپور محمدی - رییس سازمان بورس - درباره آخرین وضعیت ورود سهام عدالت به بازار سرمایه و بررسی لایحه دولت در این باره در مجلس گفت که لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس زیر چاپ است و سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس نظرات خود را درباره این لایحه پیشنهادی ارائه کرده‌اند. نسخه نهایی لایحه هر دو اختیار را به دارندگان سهام عدالت می‌دهد که در قالب ETF یا در قالب سهام هر یک از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، فعالیت کنند و مالک شوند.  

به گفته وی، بخشی از پیشنهادات این است که امکاناتی در شهرستان‌ها وجود داشته باشد تا مردم بتوانند خرید و فروش سهام را انجام دهند یا اینکه شعب بانک‌ها در این حوزه به کمک مردم بیایند. این سهام قبلا قیمت‌گذاری و به سهام عدالت منتقل شده است. همچنین بدهی مشمولان سهام عدالت به دولت هم پرداخت شده و سهمی است که در بازار قیمت دارد.

آمادگی بازار سرمایه برای آزادسازی سهام عدالت

همچنین طبق آنچه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) اعلام کرده، بازار سرمایه برای آزادسازی سهام عدالت آمادگی دارد اما از آنجاکه این بازار برای آزادسازی به زیرساخت‌های بعدی نیاز دارد و باید مشخص شود به چه طریقی قرار است آزادسازی صورت گیرد، به تصمیم مجلس نیاز است.

اکنون این لایحه در کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شده و آماده ورود به صحن علنی است تا درمورد نحوه آزادسازی، چگونگی انتقال سهم به مشمولان و دیگر جزئیات آن تصمیم‌گیری نهایی شود؛ بنابراین همچنان باید منتظر ماند.