:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

حفظ قیمت‌ها به رونق تولید کمک می‌کند

یک عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است اگر تنها بخشی از برنامه‌هایی که درباره افزایش سهم بخش خصوصی از اقتصاد مطرح شده، اجرایی می‌شد، امروز شرایط تولیدی کشور موقعیت بسیار مطلوبی داشت.
کد خبر: ۱۴۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
اقتصادگردان- خسرو فروغان گران‌سایه اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته با یک مشکل جدی مواجه بوده‌ایم و آن تصدی‌گری اقتصادی دولت در بخش‌های مختلف است. با وجود آنکه تمامی قوانین بالادستی کشور بر لزوم تغییر نقش دولت در اقتصاد و افزایش حضور بخش خصوصی در این حوزه سخن می‌گویند، اما متاسفانه در عمل شاهد آن بوده‌ایم که دولت همچنان در بسیاری از حوزه‌ها حرف اول و آخر را می‌زند.

به گفته وی، اینکه امروز سهم بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران همچنان محدود است، به دلیل مقاومت‌هایی است که در برابر خصوصی‌سازی وجود داشته و بسیاری از شرایط سخت امروز نیز به دلیل نپرداختن به همین امر مهم است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، بیان کرد: اگر دولت سهم کمتری در اقتصاد داشت میزان تاثیرگذاری تحریم‌ها نیز پایین‌تر می‌آمد. وقتی برای دورانی طولانی اقتصاد ما متکی به نفت بوده و تولید کمتر دیده شده است، تحریم‌ها به اقتصاد ما ضربه می‌زنند و محدودیت ایجاد می‌کنند.

فروغان گران‌سایه با بیان اینکه برای رونق تولید، سرمایه‌گذاران نیاز به ثبات و روشن بودن آینده‌شان دارند، گفت: ما در ماه‌های گذشته با تورم بسیار بالایی مواجه بودیم که بر هزینه تمام شده تولید نیز اثر گذاشت و شرایط را سخت کرد. از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز، شرایط برای تولید تغییر کرد و سرمایه‌گذاران برای ماه‌های طولانی نتوانستند برآوردی از آینده اقتصادی کشور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت حفظ قیمت‌ها و بازگشت ثبات به اقتصاد، مقدمات رونق تولید به وجود می‌آید و از سوی دیگر با کاهش تصدی‌گری اقتصادی دولت، می‌توان به افزایش شفافیت امید داشت.

دولت اعلام کرده در شرایط تحریم با تمام توان خود از فعالیت‌های تولیدی کشور دفاع خواهد کرد تا در کنار تامین نیازهای داخلی، بازار صادرات غیرنفتی کشور گسترش یابد.

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی ایران در هفت ماهه ابتدایی امسال از نظر وزنی رشدی ۱۷ درصدی داشته است.