:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مونسان:

درباره «بنزین سفر» نامه ننوشتم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:‌ نامه‌ای درباره بنزین یا اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر ننوشته‌ام.
کد خبر: ۱۴۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
اقتصادگردان- ولی تیموری ـ معاون گردشگری این وزارتخانه ـ روز بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی و اصلاح نرخ بنزین اعلام کرد که «از دو هفته پیش این شرایط را پیش‌بنی کرده‌ایم و به همین دلیل نامه‌ای با امضای وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزیر نفت نوشته شده مبنی بر اینکه اگر قرار است بنزین سهمیه‌بندی شود، موضوع سفر و گردشگری مردم در داخل کشور مد نظر قرار گیرد.»

پس از گذشته حدود دو هفته از آن اظهارات، علی‌اصغر مونسان در حاشیه سفرش به پکن برای شرکت در کارگاه گردشگری ایران و چین و اجلاس تمدن‌های کهن، در پاسخ درباره نتیجه آن نامه، گفت: راجع به بنزین نامه‌ای ننوشتم. درباره حمل و نقل گردشگری نامه‌ای نوشته‌ایم و درباره «بنزین سفر» موضوعی مطرح نشده است. البته در مناسبت‌های مختلف به ویژه نوروز برای اختصاص سهمیه ویژه‌ی سفر درخواست خواهیم کرد.

او ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که ناوگان حمل و نقل ویژه گردشگری در کشور راه‌اندازی شود؛ یعنی ماشین‌های مناسب، راننده‌های آموزش‌دیده و راهنمایان حرفه‌ای داشته باشیم. تلاش می‌کنیم ناوگان حمل و نقل گردشگری را  ارتقاء دهیم.

مونسان در پاسخ به این‌که آیا اصلا قرار است سهمیه‌ای با عنوان «بنزین سفر» اختصاص یابد؟ گفت: سهمیه بنزین سفر را باید موردی درخواست کنیم و از دولت این سهم را بگیریم.

بنزین سفر طرحی بود که در نخستین دور سهمیه‌بندی بنزین در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد و میزان سهمیه آن را هر بار روسای میراث فرهنگی و گردشگری به مردم اعلام می‌کردند. این سهمیه متغییر و معمولا حدود ۵۰ لیتر و یا کمتر از آن بود؛ چرا که مخالفان سرسختی در دولت وقت و حتی خارج از آن داشت. موضوع بنزین سفر آن‌قدر جذاب بود که حتی وعده انتخاباتی «حمید بقایی» در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود.

اکنون با اجرای دوباره طرح سهمیه‌بندی بنزین و انتشار خبری درباره نگارش نامه‌ به وزیر نفت، گمانه‌زنی‌هایی درباره بازگشت طرح سهمیه «بنزین سفر» مطرح شده اما اظهارات تازه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حاکی از این است که از اجرای چنین طرحی فعلا خبری نیست.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۲۴ آبان‌ماه از سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح نرخ آن خبر داد و اعلام کرد: سهمیه اختصاص یافته به خودروهای شخصی بنزینی ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر تعیین شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شد.