:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
از ضمانت نامه و گشايش اعتبار اسنادي تا انتقال پول و حواله هاي ارزي و ريالي

ظرفيت شعب خارجي بانك صادرات حامي توليد و تجارت است/ شعب عشق آباد و تاشكند فرصتي براي تجارت با همسايه هاي شمال ايران

بانک صادرات ایران به خصوص در شهرهاي تجاري و پايتخت کشورهای مختلف از جمله عشق آباد پايتخت تركمنستان، تاشكند پايتخت ازبكستان، كه در شمال ايران واقع هستند، فرصت قابل توجهي براي تجار، بازرگانان، فعالان اقتصادي و شركت هاي داخلي و خارجي است تا فعالان اقتصادي بتوانند در زمينه ضمانت نامه صادراتي، گشايش اعتبار، حواله هاي بانكي و... از امكانات شعب خارجي بهره مند شوند
کد خبر: ۱۴۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
اقتصاد گردان - در شرایط کنونی اقتصاد ایران که با مشکلات تحریم، نقل و انتقال پول با کشورهای مختلف همراه است، صادرکنندگان، وارد کنندگان و بازرگانان ایرانی به مسیر مطمئن و کم هزینه تری نسبت به هزینه همکاری شرکت های خارجی نیاز دارند تا علاوه بر دریافت ارز حاصل از صادرات، انتقال پول بابت واردات کالاها و خدمات، بتوانند از خدمات بانکی شامل گشایش اعتبار اسنادی، ضمانت نامه های بانکی، قراردادها، و حواله های ارزی استفاده کنند.
براین اساس، شعب خارج از کشور بانک های ایرانی در کشورهای منطقه، یکی از ظرفیت ها و فرصت های مناسبی است که در بسیاری از موارد می تواند یاری دهنده بازرگانان ایرانی باشد و ضمن کمک به تقویت و ایجاد همکاری بین ایران و کشورهای مختلف منطقه، هزینه های مبادله و آشکار و پنهان تجارت خارجی را کاهش دهد و بازرگانان ایران که به مبادلات بانکی و ارزی نیاز دارند، بتوانند با روش های مطمئن و کم هزینه تری، فعالیت های خود را انجام دهند.
در حال حاضر، برخی بازرگانان و صادرکنندگان معتقدند که اگرچه  افزایش نرخ ارز، مشوق صادرات کالاها و خدمات ایرانی است و  می تواند حامی مزیت های نسبی و ظرفیت های اقتصاد ایران برای صادرات و واردات باشد، اما به دلیل مشکلات دریافت پول و ارز صادراتی، انتقال حواله های بانکی، عدم اطمینان در همکاری با برخی شرکت های خارجی، عملا صادرات به اندازه کافی تشویق نشده است و در دو سال اخیر، اگرچه صادرات به کشورهای همسایه تا حدود 22 میلیارد دلار در سال افزایش یافته اما صادرات به سایر کشورها و همچنین واردات از برخی کشورها با مشکلاتی همراه شده است.



از این رو، شعب خارجی بانک های ایرانی می تواند در حوزه های مختلفی، یاری دهنده بازرگانان ایرانی باشد و به فرصت و مزیت ویژه ای برای رشد صادرات و تجارت خارجی تبدیل شود. از جمله بانک صادرات ایران به دلیل برخورداری از بیشترین تعداد شعب خارج کشور، در بسیاری از کشورها می تواند در زمینه های مختلف، حواله های ارزی، ضمانت نامه های بانکی و تقویت قراردادهای خارجی، گشایش اعتبار اسنادی و ال سی های خارجی و داخلی، یاری دهنده اقتصاد ایران، فعالان اقتصادی و تولیدی و بازرگانان و صادرکنندگان و واردکنندگان محسوب شود.
بانک صادرات ایران به خصوص در  شهرهاي تجاري و پايتخت کشورهای مختلف از جمله عشق آباد پايتخت تركمنستان، تاشكند پايتخت ازبكستان، كه در شمال ايران واقع هستند، فرصت قابل توجهي براي تجار، بازرگانان، فعالان اقتصادي و شركت هاي داخلي و خارجي است تا فعالان اقتصادي بتوانند در زمينه ضمانت نامه صادراتي، گشايش اعتبار، حواله هاي بانكي و... از امكانات شعب خارجي بهره مند شوند.
پنج بانک از ۲۹ بانک موجود در کشور دارای شعب خارجی هستند.بانک‌های صادرات، ملی، ملت، سپه و تجارت در خارج کشور به ارائه خدمات خود در سطح بین‌المللی می‌پردازند و بانک صادرات بیشترین فعالیت بانکی و معاملات  بین‌المللی را  دارا است و با ۳۰ شعبه خارج از کشور به ظرفیت و مزیت عمده ای برای تجارت خارجی و مبادلات بانکی تبدیل شده است. بانک‌ ملی با ۲۳ شعبه خارجی، بانک سپه و ملت با چهار شعبه خارجی و بانک تجارت با سه شعبه خارج از کشور به فعالیت مشغول هستند.
شعب خارجی بانک صادرات در امارات متحده عربی، قطر، عمان، لبنان، ازبکستان، ترکمنستان، بحرین، کابل افغانستان، انگلیس، آلمان، فرانسه، یونان، قرار دارند که در این میان امارات متحده عربی میزبان بیشترین شعبه بانک صادرات است. اما آنچه در شرایط کنونی در رابطه با صادرات و واردات و همکاری تجاری و بانکی با کشورهای منطقه بیش از گذشته مطرح است، تقویت مناسبات تجاری وبانکی با کشورهای همسایه در ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، قطر، امارات و بحرین است که می تواند ظرفیت قابل توجهی برای کمک به شرایط کنونی اقتصاد ایران باشد.
در حال حاضر شعب بانک صادرات در شهرهایی مانند عشق آباد پایتخت ترکمنستان و تاشکند پایتخت ازبکستان، می تواند به فرصتی ویژه و ظرفیتی قابل توجه برای مبادلات تجاری بازرگانان ایران با کشورهای همسایه شمالی ایران مطرح باشد و در زمینه های مختلف صدور ضمانت نامه بانکی، نقل و انتقال پول و حواله های ارزی، دریافت و انتقال پول صادرات کالای ایرانی به این کشورها و همچنین خرید کالاهای وارداتی از کشورهای همسایه ایران یاری دهنده بازرگانان و شرکت های خصوصی و دولتی کشور در تجارت خارجی باشد.
از سوی دیگر، شعب بانک صادرات در کشورهای مختلف جهان از اروپا گرفته تا کشورهای خاورمیانه و آسیا نیز  امکانات بانکی قابل توجهی را برای تهاتر ارزی فراهم می کند تا صادرکنندگان ایرانی پس از صادرات کالای خود به کشورهای همسایه که در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته، بتوانند از سایر کشورهای اروپایی و آسیایی، اقدام به واردات کالا نمایند.
بانک صادرات ایران در حال حاضر با  حدود دوهزار و ۳۰۰ شعبه در داخل کشور و ۲۳ شعبه در خارج کشور  حدود ۲۵ هزار کارمند دارد .این بانک دارای سیستم یکپارچه بانکی به نام سپهر است که توانایی و ظرفیت بالایی در داخل وخارج کشور برای مشتریان و جذب سپرده های بیش از ۴۵ میلیون ایرانی ایجاد کرده و آمارها نشان می دهد که بیش از ۲۲ میلیون کارت الکترونیکی فعال در شبکه بانک صادرات فعال است
مسوولان سیاست خارجی و اقتصادی کشور، و همچنین برخی کارشناسان اقتصادی، سال هاست که در مورد ظرفیت های کشورهای مشترک المنافع و همسایه ایران در شمال کشور، نکات قابل توجهی را مطرح کرده اند و این کشورها در زمینه های مختلف می توانند طرف تجاری ایران در تامین نیازهای ملت های منطقه به شمار آیند. براین اساس، استفاده از فرصت فعالیت شعب خارجی بانک صادرات، می تواند زمینه ساز رشد تجارت بین ایران و کشورهای همسایه شمالی محسوب شود و در شرایط کنونی که تحریم های بانکی و اقتصادی، مشکلاتی را برای صادرکنندگان و بازرگانان ایجاد کرده، یاری دهنده رشد صادرات، افزایش ارز آوری به کشور، تامین نیاز خطوط تولید و تنظیم بازار کالا باشد.  

ظرفیت بانک صادرات در شرایط تحریم

بانک صادرات ایران علاوه بر دارا بودن ۳۰ شعبه در آسیا و اروپا، مالکیت چهار بانک مستقل در خارج از ایران را نیز در اختیار داشته است. در حال حاضر برخی کارشناسان به فعالیت موثر 21 تا 23 شعبه خارج از کشور بانک صادرات اشاره دارند که برخی از این شعب مانند بانک پی ال سی لندن و شعب امارات متحده عربی بسیار فعال، سودآور و اثرگذار بر روند تجارت و عملیات بانکی ایران بوده اند و اکنون نیز می توانند در زمینه های مختلف یاری دهنده تجارت کشور و شرکتهای مختلف دولتی و خصوصی باشند.
در حال حاضر شعبه هاي بانك صادرات ايران در خارج از كشور عبارتند از شعبه هاي ابوظبي، دبي، شارجه، فجيره درامارات متحده عربي، تركمنستان، تاشکند، آتن، فیوچر بانک منامه بحرين، بيروت، قاهره، دوحه قطر، فرانكفورت و هامبورگ آلمان، پی‌ال‌سی لندن، لوس آنجلس و نيويورك آمريكا، مسقط عمان و پاريس، آرین بانک افغانستان، دبی(اداره منطقه ای)، بر دبی، دبی(شعبه اصلی)،  مرشد بازار، العین، شیخ زاید، عجمان، بیروت(اداره منطقه ای)، العبیری، صیدا، بعلبک، برج البراجنه، عشق آباد

در سال 1968  یا 1347 دفتر سرپرستی و شعب بانک صادرات در کشور امارات متحده عربی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تأسیس شد.
در سال 1977  یا 1356 شعبه فرانکفورت در شهر فرانکفورت آلمان افتتاح شد و طی سالهای 1355 و 1356 یعنی  1977 و 1976 بانک صادرات ایران در ایالات متحده آمریکا نمایندگی نیویورک و لوس‌آنجلس خود را تأسیس کرد.
بانک صادرات ایران  در سال های بعد از انقلاب نیز، مبادرت به تأسیس شعبه‌های دیگر در سایر کشورهای جهان کرد که از آن جمله شعبه آتن در یونان، شعبه‌های الخبیری، بعلبک، و برج‌البرافبه در کشور لبنان، شعبه عشق‌آباد در ترکمنستان و شعبه تاشکند در کشور ازبکستان است.
شرکت ها و موسساتی مانند بانک های تجاری، صنایع نفت، و سایر صنایع و امور تجاری کشور که دارای دفاتر خارج کشور، و  روابط گسترده تجاری در گذشته بوده اند و در کشورها و شهرهای بزرگ تجاری جهان فعال هستند، می توانند در این زمینه از ظرفیت های بانک صادرات استفاده کنند.
در حال حاضر، رشد ضمانت نامه های ریالی و ارزی در بانک های کشور افزایش یافته و بانک صادرات به خاطر شعب خارج از کشور خود به خصوص در کشورهای همسایه ازبکستان، ترکمنستان، و سایر کشورهای شمالی، حاشیه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه  می تواند در این زمینه مزیت های قابل توجهی برای شرکت های مختلف ایجاد نماید.
مبادلات تجاری و نقل و انتقال پول و حواله های ارزی و ضمانت نامه های بانکی، تهاتر معاملات دلاری از طریق شعب خارجی بانک ها، دریافت ضمانت های صادراتی از موسسات مربوطه، بانکها و موسسات مالی ایرانی، ایجاد روابط کارگزاری، اعتبارات اسنادی، بروات اسنادی و ... به نقل و انتقال ارز بهتر و سرعت بخشیدن به انتقال پول به داخل یا خارج کشور و یا تهاتر ارقام ارزی کمک می کند و مشکلات فعالان اقتصادی در شرایط کنونی را کاهش می دهد.
در حال حاضر نقل و انتقال ارز به داخل و خارج کشور ، دریافت وام ها و تسهیلات اعتباری خارجی، انجام عملیات مالی و بانکی و عملیات مرتبط بانکی، تجارت طلا  و فلزات گرانبها حمل و نقل، خدمات امنیتی و غیره، دریافت تسهیلات مي توانند به رشد تجارت خارجي و ارزآوري كمك كند.