:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
در اختتامیه نخستین جشنواره ملی «کاما» صورت گرفت

تقدیر انجمن نابینایان ایران از بانک مسکن برای حمایت از معلولان

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی «کاما‌، کتاب افراد معلول ایران» با شعار شهروند معلول، جامعه فراگیر؛ با تقدیر از حامیان این جشنواره از جمله بانک مسکن برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
اقتصادگردان- در این مراسم که با حضور اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، علیرضا مختار‌پور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی‌اکبر جمالی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن نابینایان کشور؛ منصور برجیان، مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری ایران؛ منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور و دبیر اجرایی جشنواره برگزارشد؛ مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی بانک به نمایندگی از بانک مسکن لوح تقدیر این جشنواره را دریافت کرد.

در این جشنواره که با هدف جلب توجه جامعه به معلولان کشور، شناسایی و معرفی کتاب های برتر حوزه افراد دارای معلولیت، تقدیر از آثار برتر معلولان اهل قلم و تقدیر از آثار برتر نویسندگان ، پژوهشگران و مترجمان در موضوع انواع معلولیت برگزار شد، بانک مسکن نیز با اهدای هدایایی به برگزیدگان ، از آنان تقدیر کرد.

لازم به ذکر است نخستین جشنواره ملی کاما با همکاری انجمن نابینایان ایران، انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران و با مشارکت مؤسسه خانه کتاب برگزار و آثار رسیده به این جشنواره در موضوعاتی از جمله آسیب های اجتماعی مربوط به انواع معلولیت ها؛ توانبخشی افراد دارای معلولیت؛ شهرسازی و فضاهای شهری و مناسب سازی آن ها برای افراد دارای معلولیت؛ تربیت بدنی و فضاهای ورزشی و مناسب سازی آن ها برای افراد دارای معلولیت و ادبیات داستانی از سوی داوری ارزیابی، تفکیک و موضوع بندی شد.

از نکات بارز این جشنواره استقبال کم‌نظیر نویسندگان و ناشران این حوزه به ویژه نویسندگان، محققان و پژوهشگران معلول بود که براساس آمار اعلام شده در این جشنواره در مجموع ۱۳۵ جلد کتاب از ۶۶ نویسنده و ۴۸ کتاب از هفت ناشر به دبیرخانه جشنواره رسید که ۳۵ نفر از آنان افراد دارای معلولیت هستند که حدود ۸۰ درصد نویسندگان کتاب‌ها افراد دارای معلولیت تشکیل داده‌اند.
به گفته مسوولان برگزار کننده این جشنواره، از مجموع 135 عنوان کتاب ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره پس از داوری مرحله اول، 20 عنوان کتاب به مرحله دوم راه‌یافت که از میان آثار یاد شده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، 11 عنوان کتاب، «برگزیده» و 8 عنوان کتاب «شایستۀ تقدیر» شناخته شدند. از میان آثار برگزیده 7 اثر تألیف، 3 اثر ترجمه و یک اثر تصحیح هستند. همچنین از میان آثار شایستة تقدیر، 7 اثر تألیف و یک اثر ترجمه هستند.