:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فعالان بازارسكه: می‌فروشیم اما نمی‌خریم

همتی: بازار ارز اینگونه نمی‌ماند

در بازار طلا با اعلام نرخ دلار 12 هزار و 670 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا با اندكي كاهش قيمت نسبت به روز يكشنبه مواجه شد بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 915 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 442 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 430 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 380 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 340 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 510 هزار تومان و سكه گرمي نيز 890 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
اقتصادگردان-
رییس کل بانک مرکزی از کاهش ۴۰ درصدی اضافه برداشت بانک‌ها خبر داد و اعلام کرد: با توجه به ذخائر ارزی کشور و ارز صادراتی، انتظارات غیرواقعی که در بازار ارز ایجاد شده و دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده پایدار نخواهد بود.
به گزارش تعادل، عبدالناصر همتی در مورد شرايط بازار ارز گفت: علاوه بر اینکه از ابتدای سال بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی تامین شده است، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و سایر کالاهای ضروری تامین شده است. این روند با ادامه‌ تلاش‌های صادرکنندگان با قدرت ادامه خواهد یافت.
طی دو هفته اخیر به دلایلی که همگان برآن واقف هستند، انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد شد و عمدتا در برخی فضاهای دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد. اما با اطلاعاتی که از این توانایی‌ها، امکانات و ذخائر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد، چراکه تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است، خبر بسیار امیدوارکننده‌ای که بانک‌ها در ماه‌های اخیر نیاز به نقدینگی کوتاه‌مدت خود را عمدتا از بازار بین‌بانکی تامین می‌کند؛ لذا اجازه برداشت بانک‌ها با بیش از ۴۰ درصد کاهش به رقم بسیار کمتری در مقایسه با رقم آن در یکسال گذشته رسیده است که از مدیران بانک‌ها به خاطر این انضباط مالی و همراهی در اعمال سیاست‌های پولی بانک مرکزی که نهایتا در جهت کاهش نرخ تورم است تشکر می‌کنم، بانک مرکزی برخلاف آنچه عنوان می‌شود در حال حاضر برنامه‌ای برای انتشار اوراق مشارکت (ودیعه) ندارد.
نرخ ها در بازار
روز سه شنبه 12 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي جهاني 1469 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز 12670 تومان نرخ گذاري شد. در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  12 هزار و 400 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 500 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 13 هزار و 600 تومان خريداري و به قيمت 13 هزار و 700 تومان به فروش رسيده است. قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز دوشنبه با کاهش ۵۰ تومانی همراه شد؛ به طوریکه قیمت خرید هر دلار ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود که قیمت این ارز نیز ۵۰ تومان کاهش یافته است. ارز مسافرتی نیز با کاهش قیمت روبرو شد؛ به طوریکه که قیمت هر یوروی مسافرتی با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد، اما در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار و یورو کاهش داشت و هر دلار ۱۲ هزار و ۲۸۴ تومان و هر یورو ۱۳ هزار و ۵۳۲ تومان از مشتریان خریداری شده است.
در بازار طلا با اعلام نرخ دلار 12 هزار و 670 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا با اندكي كاهش قيمت نسبت به روز يكشنبه مواجه شد  بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 915 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 442 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 430 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 380 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 340 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 510 هزار تومان و سكه گرمي نيز 890 هزار تومان  معامله شد.
سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز دوشنبه  11 آذر 98  را براي دلار 12 هزار و 384 تومان، يورو 13 هزار و 744 تومان، پوند انگليس 15 هزار و 794 تومان، درهم امارات 3 هزار و 400 تومان، لير تركيه 2 هزار و 252 تومان و يوآن چين يك هزار و 868 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۸ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۹ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «سه‌شنبه دوازدهم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۱۰۹ ریال افزایش  نسبت به روز دوشنبه ۵۴ هزار و ۳۵۱ ریال و هر یورو نیز با ۲۳۷ ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۴۶ هزار و ۵۲۱ ریال ارزش‌گذاری شد.
فعالان بازار سکه؛ می‌فروشیم اما نمی‌خریم
همچنين قیمت سکه به آستانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلا نیز در یک قدمی ۴۵۰ هزار تومان ایستاده است . بازار اما با مقتضیات همیشگی مواجه نیست بررسی‌های میدانی بازار طلا و سکه و ارز نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت‌ها، تقاضا برای خرید و فروش چندان افزایش نیافته است.آنچه در این میان کمی عجیب می نماید امتناع صرافان و فعالان بازار طلا و سکه از خرید این کالای سرمایه ای است. به عبارت دیگر هر چند قیمت ها در بازار سکه در قیاس با روزهای میانی آبان ماه افزایشی برابر با ۴۰۰ هزار تومان را تجربه کرده است اما صرافان از خرید طلا و سکه خودداری می کنند و فاصله قیمت های پیشنهادی شان برای خرید با فاصله قیمت های پیشنهادی شان برای فروش بسیار متفاوت است .
قیمت سکه از بیست و یکمین روز از آبان ماه وارد کانال چهار میلیون تومان شد و همچنان در حال پیشروی در این کانال است.نرخ دلار، برای دومین بار در هفته اخیر به ۱۲ هزار ۵۵۰ تومان رسیده است . مهمترین دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ، رشد قیمت ارز اعلام شده است. قیمت انس طلا در بازارهای جهانی با کاهشی نزدیک به هشت دلار روبرو شد اما این اتفاق تاثیر چندانی بر بازار ارز و طلا و سکه به جا نگذاشت .
صرافان در پاسخ به این سئوال که چرا کاهش قیمت اونس طلا تاثیری بر وضعیت بازار ندارد، می‌گویند افزایش نرخ ارز فعلا بازار را تحت تاثیر قرار داده است . یکی از صرافان در پاسخ به این سئوال که سکه را چند می خرید؟ گفت: فعلا خرید نداریم اما اگر کسی پول لازم باشد، سکه را به قیمت ۴ میلیون و دویست هزار تومان می خرم .او معتقد است در روزهای آتی، با سپری شدن فصل تدوین بودجه و موعد تسویه حساب های بین المللی احتمال ریزش قیمت ارز وجود دارد از این رو با توجه به بالا بودن زیان ناشی از خرید قیمت طلا و سکه در این محدوده قیمتی ، کمتر کسی حاضر است در این رنج نسبت به خرید طلا و سکه اقدام کند.وی گفت: قیمت ها هنوز به تعادل نرسیده است از این رو بهتر است برای دریافتن وضعیت آتی کمی صبر کنیم .
او در پاسخ به این سئوال که ایا تعداد خریداران طلا و سکه در این روزها افزایش یافته است یا خیر؟ گفت: بازار با رکودی شدید مواجه است و در این شرایط بسیاری از زوج های جوان نیز خرید طلا را برای عروسی حذف کرده اند . از این بابت حتی فصل عروسی نیز عامل رونق بازار طلا و سکه نمی شود چرا که پیش از این بسیاری حتی برای کادو به عروس و داماد طلا می خریدند اما امروزه ترجیح می دهند پول نقد بدهند. صرافان می گویند بالا رفتن قیمت ارز بلافاصله تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه آشکار می کند اما به دلیل جور روانی بازار چسبناکی قیمت ها بالاست و کاهش قیمت ارز آور مستقیم بر بازار ندارد.برخی از فعالان این بازار تیز تنها قیمت فروش را اعلام می کنند و با تاکید بر اینکه خرید ندارد ،قیمتی به مشتریان پیشنهاد نمی دهند.
طلا دلیلی برای افزایش قیمت ندارد
از سوي ديگر قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی که معامله‌گران با وجود اقدام آمریکا در وضع تعرفه‌های تجاری علیه برزیل و آرژانتین، به حاشیه رفتند تغییر چندانی نداشت‌.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۴۶۰ دلار و ۹۲ سنت رسید.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۴۶۶ دلار و ۶۰ سنت رسید.
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه وضع تعرفه‌هایی روی واردات فولاد و آلومینیوم از برزیل و آرژانتین را اعلام کرد که فورا اجرایی می‌شوند و جبهه جدیدی را در جنگ تجاری خود گشود.
به گفته جیگار تریودی، تحلیلگر شرکت کارگزاری سهام آناند راتی در بمبئی، تنها دلیلی که قیمت طلا افزایش پیدا نکرده، این است که تقاضای سرمایه گذاری برای طلا اینجا وجود ندارد. جریان ورود سرمایه به "اس پی دی آر" که صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا است، کاهش پیدا کرده زیرا تقاضای سرمایه گذاران افت کرده و به همین دلیل قیمت طلا به ابهامات پیرامون مسائل تجاری واکنش نشان نداده است. وی در ادامه افزود: سرمایه گذاران انتظار دارند جنگ تجاری آمریکا و چین دوباره شدت بگیرد و بعلاوه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که تا زمانی که وخامت بیشتر اوضاع اقتصادی را مشاهده نکند، نرخهای بهره را کاهش نخواهد داد.
ذخایر "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز دوشنبه ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۸۸۹.۱۶ تن رسید که پایین‌ترین میزان از ۱۹ سپتامبر بود.
طلا از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون تحت تاثیر مناقشه تجاری ۱۷ ماهه آمریکا و چین، بیش از ۱۳ درصد رشد قیمت داشته است.
بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد قانون جدید آمریکا در حمایت از معترضان هنگ کنگ، مذاکرات تجاری با چین را راحت‌تر نکرده است اما وی بر این باور است که چین همچنان مایل است مصالحه کند.
تحلیلگران گروه "ام کی اس" در یادداشتی نوشتند: طلا با نزدیک شدن به پایان سال همچنان در بازه قیمت محدودی حبس شده است و به نظر می‌رسد از حمایت خوبی در حدود ۱۴۵۰ دلار برخوردار است. با این حال تقاضای قابل توجهی برای این که طلا از محدوده قیمت فعلی خارج شده و به محدوده ۱۴۶۵ تا ۱۴۷۰ دلار صعود کند، وجود ندارد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۵۱ دلار و ۹ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۶ دلار و ۹۰ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری تغییری نداشت و در ۸۹۷ دلار و ۶۵ سنت ایستاد.
در سال ۲۰۱۸ حجم ذخایر طلای کشورها به بالاترین سطح نیم قرن اخیر رسید.
به گزارش بیزینس اینسایدر، بسیاری از کشورهای جهان در طول سال های اخیر نسبت به افزایش ذخایر طلای خود اقدام کرده اند. در ادامه با بانک‌های مرکزی که بیشترین ذخایر طلا جهان را تا پایان سال گذشته داشته اند بررسي مي كنيم:
كه بر اين اساس  آمریکا بالاترين ميزان ذخاير طلاي جهان را دارد حجم ذخایر طلای بانک مرکزی اين كشور تا پایان سال ۲۰۱۸به ميزان ۸۱۳۳.۵ تن رسيده است. آلمان با ميزان ۳۳۶۹.۷ تن رتبه دوم را در اين آمار به خود اختصاص داه است. ایتالیا با حجم۲۴۵۱.۸ تن رتبه سوم و كشورهاي فرانسه، روسیه، چین، سوئیس، ژاپن، هلند و هند در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
همچنين بر اساس اين گزارش  روسیه در سال گذشته بیشترین میزان تغییر ذخایر دلار با طلا را در جهان داشته است. سوئیس با جمعیت ۵.۵ میلیون نفری خود، بالاترین سرانه ذخایر طلا در جهان را دارد، ژاپن در حال حاضر ۵.۲ درصد ذخایر ارزی جهان را در اختیار دارد که بالاترین سطح در طول ۱۵ سال اخیر محسوب می شود و ژاپن در حال حاضر ۵.۲ درصد ذخایر ارزي جهان را در اختیار دارد که بالاترین سطح در طول ۱۵ سال اخیر محسوب می شود.