:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
سفیر سنگال در تهران:

نیاز سنگال به واردات، فرصت مناسبی برای بخش‌خصوصی ایران است

سفیر سنگال در تهران، گفت: یکی از ظرفیت‌های اقتصاد سنگال، همکاری در حوزه میادین نفت و گاز است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند از آن فرصت استفاده کنند؛ همچنین در حوزه ساخت مسکن فرصت همکاری بالایی وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
اقتصادگردان- به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «آمادو سو» روز سه‌شنبه در همایش روز اقتصاد سنگال درباره فرصت‌های سنگال برای سرمایه‌گذاران ایرانی سخن گفت.

وی با اشاره به همسویی ایران و سنگال در همکاری‌های بین‌المللی و سیاسی افزود: با آقای قشقاوی سفیر قبلی ایران در سنگال به این نتیجه رسیده بودیم که باید از ظرفیت همکاری سیاسی برای بهبود روابط اقتصادی بهره بگیریم و امیدواریم بعد از این با آقای دهشیری به این همکاری ادامه دهیم.

اوآمادو سو، به سابقه همکاری ایران و سنگال در زمینه تولید خودرو اشاره‌ و اعلام کرد که سنگال از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایرانی در همه حوزه‌ها استقبال می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، سنگال دروازه ورود به بازار ۳۰۰ میلیون نفری غرب آفریقا است و این فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی است که به بازارهای غرب آفریقا دسترسی داشته باشند.

سفیر سنگال به کشف میادین نفت و گاز در سنگال اشاره کرد و افزود: شرکت‌های ایرانی می‌توانند با توجه به تجربه کاری خود در این زمینه‌ها همکاری کنند. زمینه دوم همکاری استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی ایرانی در سنگال است که اپراتورهای سنگالی به‌راحتی می‌توانند از آن بهره بگیرند.

وی از فعالان اقتصادی ایرانی خواست که توجه ویژه‌ای به سنگال داشته باشند؛ این توجه به معنای توجه به ۱۵ کشور واقع در غرب آفریقا است.

به گفته آمادو سو، یکی از موضوع‌های موردعلاقه رئیس‌جمهوری سنگال توجه به شهرک‌سازی و ساخت پروژه‌های مسکن است که قرار است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود.

وی در این زمینه تصریح کرد: این فرصت خوبی برای همکاری با ایرانی‌ها است و ایرانی‌ها می‌توانند در کنار دیگر کشورها از فرصت‌های سرمایه گذاری از طریق مناقصه‌ها استفاده کنند. همچنین در کنار این شهرک، در حوزه ساختمان‌های لوکس مثل هتل‌سازی، ویلاسازی، مجتمع‌های تجاری و مال‌ها همکاری کنند.

سفیر سنگال با تاکید بر اینکه هیچ ریسک و تهدید سیاسی متوجه سرمایه‌گذاران برای همکاری با سنگال نیست، گفت: البته مشکلاتی در زمینهٔ نبود پرواز مستقیم به سنگال و ایران، مراودات بانکی و مالی وجود دارد که می‌توان برای ایجاد زیرساخت‌های آن گفت‌وگو کرد.

صدور ویزای سنگال برای فعالان اقتصادی تسهیل شده است

در ادامه این نشست «محمدرضا دهشیری» سفیر جدید ایران در داکار با اشاره به سفرهای وزیر امور خارجه ایران به سنگال گفت: حمایت دو کشور از مناسبات بانکی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری، اعطای روادید به اتباع و فعالان اقتصادی ایرانی، تصویب و عملیاتی کردن اجتناب از اخذ مالیات و معافیت‌های گمرکی از کالاهای ایرانی و تمدید قرارداد ایران خودرو برای معافیت‌های مالیاتی به مدت ۵ سال از جمله مسائلی بود که ظریف از رئیس جمهوری سنگال درخواست کرده بود.

سفیر سنگال در ایران در پاسخ به دهشیری گفت که با موافقت رئیس‌جمهوری کشورشان، برای ایرانی‌ها و فعالان اقتصادی ایران در چهار ساعت و بدون اخذ هزینه ویزا صادر می‌شود.

وی همچنین گفت: برای معافیت‌های مالیاتی به دلیل اینکه سنگال عضو اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) است به‌تنهایی نمی‌تواند درباره این موضوع تصمیم بگیرد اما می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا ایران با کمیته اقتصادی این اتحادیه مذاکره کند.