:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت کار اعلام کرد

رشته‌های فنی در اولویت اعزام نیروی کار به خارج

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعزام دو هزار نیروی کار ایرانی به خارج طی سال گذشته خبر داد و گفت: رشته‌های فنی و مهارتی در اولویت اعزام به خارج هستند.
کد خبر: ۱۴۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
اقتصادگردان- محمد اکبرنیا با اشاره به برنامه‌های وزارت کار در توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌های کشور گفت: تقاضای زیاد نیروهای کار در بازار کار و عرضه کم فرصتهای شغلی می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد و اگر عرضه و تقاضای کار متعادل نباشد جامعه و اقتصاد دچار چالش خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز اشتغال یکی از دغدغه ها و موضوعات مهم دولت و بخش خصوصی است و کاریابی‌ها و مراکز مشاوره شغلی باید در جهت بهره‌مندی از روشهای نوین و مهارت افزایی متقاضیان کار گام بردارند.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار بر ضرورت تقویت و توانمندسازی کاریابی‌ها در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: در ابلاغیه سیاست‌های کلی اشتغال مقام معظم رهبری بر اعزام نیروی کار به خارج تاکید شده و در همین راستا کمیته ویژه‌ای با ترکیب مدیران مربوطه اعم از وزارت امور خارجه و وزارت کار و دیگر وزارتخانه‌ها تشکیل شده است.

اعزم ۲۰۰۰ نیروی کار ایرانی به خارج در سال گذشته

اکبرنیا در عین حال از اعزام دو هزار نیروی کار ایرانی در سال گذشته خبر داد و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان امسال اعزام ۵۰۰۰ نفر را در برنامه داریم.

به گفته وی اعزام نیروهای کار به خارج با اولویت رشته‌های فنی و مهارتی نظیر برق و الکترونیک و در رشته‌هایی صورت می‌گیرد که نیروی مازاد بر نیاز داخل داشته باشد و رشته‌هایی مثل پرستاری و آی‌تی متقاضی و طرفدار زیادی دارد.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: فرایند اعزام به این نحو است که اعزام نیروی کار توسط کاریابی‌های مجاز صورت می‌پذیرد و وزارت کار به عنوان تسهیل کننده برقراری ارتباط عمل می‌کند.

اکبرنیا درباره استفاده ازظرفیت کاریابی‌ها برای اعزام نیروهای کار به خارج نیز گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیتهایی که در عرصه بین الملی به لحاظ مراودات دیپلماتیک به وجود آمده بر استفاده از ظرفیت کاریابی‌های خصوصی توانمند و متخصص متمرکز شده‌ایم و امیدواریم از طریق ارتباط کاریابی‌های خصوصی با بخش خصوصی کشورهای هدف، اعزام نیروهای کار ایرانی به خارج را محقق کنیم.

تاسیس دفاتر حمایت از نیروی کار ایرانی در کشورهای هدف

به گفته وی، در حال حاضر مجوز تاسیس دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی با همکاری وزارت امور خارجه در چند کشور از جمله استرالیا، آلمان، کانادا، ترکیه و عمان صادر و توسط کاریابی‌های بخش خصوصی راه اندازی شده است.

بر اساس آئین‌نامه تشکیل مؤسسات مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی، کاریابی‌ها با هدف راهنمایی و مشاوره شغلی به جویندگان کار و شاغلین، شناسایی فرصت‌های شغلی در داخل و خارج از کشور و بکارگماری متقاضیان کار راه‌اندازی می‌شوند.بسیاری از کارشناسان معتقدند رونق کاریابی‌ها زمانی حاصل می‌شود که بازار کار از وجود نیروهای بیکار اشباع نباشد و کاریابی ها بر مبنای نیاز بازار نیروهای متخصص و ماهر را معرفی کنند.