:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
معاون سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کرد

رونق بخشی به فرودگاه‌های کوچک با جت‌های اختصاصی

درحالی که با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از سوی امریکا، تمام قراردادهای خرید هواپیما با مشکل مواجه شد اما معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی می‌گوید که هیچ مشکلی برای واردات انواع هواپیماها از جت‌های اختصاصی تا هواپیماهای ۱۰-۱۵ نفره وجود ندارد.
کد خبر: ۱۴۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
اقتصادگردان- استدلال مرتضی دهقان برای این اظهارنظر این است که شرکت‌ها و متقاضیان خرید جت‌های اختصاصی هر طور شده در شرایط سخت کنونی این هواپیماها را وارد می‌کنند.نگاه خوش‌بینانه معاون سازمان هواپیمایی کشوری به واردات آسان و بی‌دغدغه جت‌های اختصاصی و هواپیماهای10 تا 15 نفره در شرایطی است که با امضای دستورالعمل بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران در اردیبهشت سال گذشته، شرکت هواپیمایی بویینگ به صورت یک‌طرفه، قرارداد فروش 80 فروند بویینگ به ایران ایر را لغو کرد، پس از آن مقام‌های ارشد ایرباس اعلام کردند که تمایلی برای مخالفت با امریکا و ایستادن در برابر تحریم‌ها ندارند، اگرچه برای فروش هواپیماهای خود به ایران‌ایر تلاش می‌کنند اما این فروش باید مطابق با رضایت مقامات امریکایی باشد، برهمین اساس قرارداد هما با این شرکت هم به حالت تعلیق فرورفت.

در این میان، تنها شرکت هواپیمایی ATR تلاش کرد که قراردادش با ایران ایر را تا پیش از آغاز فاز نخست تحریم‌ها یعنی اواسط مردادماه اجرایی کند و براساس آن در سال گذشته 5 فروند هواپیمای ATR وارد کشور شد.البته ناگفته نماند که همین شرکت ATR هم پیش از فروش 5 هواپیمایش به ایران ایر در موضع‌گیری‌هایی اعلام کرده بود که نمی‌خواهد تحریم‌های امریکا علیه ایران را زیرپا بگذارد و حتی یک‌بار کریستین شرر، مدیرعامل شرکت در اظهارنظری اعلام کرد که این شرکت از تحویل 14 فروند هواپیمای 600-72 ATR به ایران از مجموع 20 هواپیمایی که باید تحویل می‌داد به دلیل تحریم‌های امریکا خودداری خواهد کرد.

در واقع از سه شرکت هواپیمایی که با ایران‌ایر درزمان اجرای برجام قرارداد امضا کرده بودند، تنها یکی از آنها و آن هم پیش از آغاز فاز نخست تحریم‌ها به قراردادش با ایران در فروش هواپیما پایبند بود حالا چطور می‌توان انتظار داشت که درزمان اعمال تحریم‌ها، شاهد خرید هواپیما از سایر کشورها باشیم؟

در این شرایط، ‌دهقان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: هزینه‌ها و چگونگی رونق ایرتاکسی‌ها بستگی به نوع هواپیمایی دارد که شرکت‌ هواپیمایی متقاضی از آن استفاده می‌کند و بسته به استفاده از هر کدام از آنها می‌توان برای آن مشتری قائل شد که هر کدام هزینه و جامعه هدف خاص خودش را دارد. معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی اعلام می‌کند: بنابراین هر کسی هم بخواهد از این بستر استفاده کند، بسته به نوع هواپیمایی که انتخاب می‌کند، هزینه‌اش را پرداخت می‌کند و متقاضیان می‌توانند برای احداث ایرتاکسی‌ها شرایط اختصاصی آن را فراهم کنند تا به آنها مجوز بدهیم که تاکنون برای برخی از آنها موافقت اصولی صادر شده و می‌توانند در این زمینه از جت‌های اختصاصی تا هواپیماهای 10 تا 15 نفره بهره‌ ببرند.دهقان اضافه می‌کند: حدود ۹۰ درصد پروازهای داخلی در حدود ۱۵ فرودگاه داخلی انجام می‌شود و با توجه به وجود ۶۰ فرودگاه در ایران و ظرفیت خالی زیادی که در این زمینه وجود دارد، می‌توان از دیگر پتانسیل‌های پروازی مانند ایرتاکسی‌ها بهره‌ بیشتری برد. او می‌افزاید: در حوزه پروازی و جابه‌جایی مسافر با توجه به اینکه اقتصاد صنعت حمل ونقل هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است، این اقتصاد را باید به گونه‌ای توانمند کرد که خودش را شکل دهد. خدماتش را به صورت مستمر ادامه دهد.به گفته دهقان، در این رابطه با هماهنگی‌های صورت گرفته بین دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و... مباحث، مختلفی از قوانین و زیرساخت‌ها مانند نرخ ثابت دولتی و... را ایجاد و تسهیل کردیم تا هم شبکه پروازی آزاد و از انحصار خارج شود و نرخ به گونه‌ای باشد که هم برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی داشته باشد و در زمان مناسبی بازگشت سرمایه‌اش را برآورد کند و هم برای مردم حق انتخاب و قدرت خرید وجود داشته باشد و بتوانند از پروازهای مختلف استفاده کنند.

این مقام مسوول ادامه می‌دهد: در این راستا پیشنهادی را به شورای عالی هواپیمایی بردیم که به تصویب رسید، این پیشنهاد تاسیس شرکت‌های هواپیمایی که یکی از آنها ایرتاکسی‌ها است.او اضافه می‌کند: قرار است که شرایط یکسانی برای متقاضیان ایجاد شود که از انحصار جلوگیری شود و به عنوان مثال اگر یک نفر بخواهد شرکتی فقط برای ایرتاکسی‌ها تاسیس کند، نیازی نیست به اندازه یک شرکت هواپیمایی فول سرویس سرمایه ثابت، ساختارهای فنی و بازرگانی و دیگر الزامات را داشته باشد. معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار می‌کند: در این زمینه برخی متقاضیان درخواست تاسیس شرکت‌های ایرتاکسی را ارایه داده‌اند که موافقت اصولی برای آنها صادر شده است و این مساله تنها منحصر به شرکت‌های هواپیمایی موجود در کشور نیست؛ چرا که می‌خواهیم رونق شرکت‌های مختلف هواپیمایی از جمله ایرتاکسی‌ها را خارج از تمرکز شکل گرفته هم رونق دهیم و در این زمینه رغبت بیشتری در متقاضیان شکل بگیرد.

او تصریح می‌کند: سازمان هواپیمایی به عنوان یک دستگاه رگولاتوری نمی‌تواند تسهیلات برای شرکت‌های متقاضی تاسیس ایرتاکسی فراهم کند اما همه مسائل در این زمینه دیده شده و متقاضیان باید تا حدی از آورده خودشان استفاده کنند.