:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
یک عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد

اتخاذ راهکارهای مناسب برای کاهش فشارهای حاصل از اصلاح قیمت بنزین بر اقشار مختلف

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید قبل از اصلاح ناگهانی قیمت بنزین میزگردها و برنامه‌های کارشناسی برگزار کرده و دلایل اجرای این طرح و فواید آن را برای اذهان عمومی جامعه تبیین می‌کردند.
کد خبر: ۱۴۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
اقتصادگردان- اسدالله قره‌خانی درباره نحوه اعلام اصلاح قیمت بنزین بیان کرد: از نظر بنده در اعلام چنین تصمیم بزرگی که تمام مباحث اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، باید هوشمندی لازم به کار گرفته می شد. از سوی دیگر باید از نظر تمام ارکان نظام به ویژه مجلس که مسئولیت قانون گذاری را در کشور برعهده دارد، استفاده می کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: باید قبل از اعلام ناگهانی این تصمیم، میزگردها و برنامه های کارشناسی برگزار می شد و دلایل اجرای این طرح و فواید آن به مردم توضیح داده می شد. دولت می توانست این تصمیم خود را در قالب لایحه ای به مجلس می فرستاد و تاکید می کرد که درآمد حاصل از این اصلاح قیمت به اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه تعلق می گیرد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس تصریح کرد: باید با ارائه توضیحاتی در خصوص تبعات اجرای این طرح و هم چنین فواید اجرای آن و صرفه جویی در سطح کلان، اذهان عمومی جامعه را آگاه می ساختند. اینگونه جامعه آماده می شد تا با مخاطرات این طرح خود را انطباق دهد و از سوی دیگر طبقات پایین جامعه نیز می دانستند که یارانه آنان پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه یکی از اشتباهات دولت این بود که مجلس و حتی کارشناسان سایر حوزه ها را محرم ندانست. بی اطلاعی اقشار مختلف جامعه از این طرح و اعلام ناگهانی آن خسارت سنگین جانی و مالی برجای گذاشت. جامعه ما مردمی متدین، انقلابی و ولایتمدار دارد و هیچ کس دوست ندارد کوچک ترین آسیبی به نظام و انقلاب وارد شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: اجرای این طرح به طور ناگهانی زندگی تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داد. برای ما این قابل قبول نیست که دولت بگوید وزیر کشور صرفا مسئول اجرای این طرح به این نحو بوده است. در جلسه سران قوا صرفا در خصوص تخصیص درآمد حاصل از اجرای این طرح به دهک های پایین جامعه تصمیم گیری شده است. اکنون نیز باید به دنبال راهکارهای مناسب برای به حداقل رساندن فشارهای حاصل از اجرای این طرح بر اقشار مختلف جامعه باشیم.

قره خانی در ادامه با تاکید بر اینکه «مجلس تمام تلاش خود را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد کرد»، گفت: تاکنون چندین طرح در مجلس برای تک نرخی کردن بنزین یا افزایش سهیمه مطرح شده اما به نتیجه ای نرسیده است. بنده نیز طرحی دادم که هر سه ماه یکبار ۱۵۰ لیتر بنزین به خانوارها هدیه داده شود که فعلا در حال بررسی است.