:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد:

در راستای "قانون هوای پاک"، ۸۰ هزار اصله نهال کاشته شده است

یک مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با اقدامات صورت گرفته در زمینه اجرای قانون هوای پاک، گفت: در سال جاری ۸۰ هزار اصله نهال کاشته شده و کمربند سبز در اطراف کلان‌شهرها در راستای کاهش آلودگی هوا ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۴۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
اقتصادگردان- در مرداد ماه سال ۹۶، «قانون هوای پاک» در قالب لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی شد. در این قانون تصریح شده است که وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری) مکلف است علاوه بر اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی مقرر، برای مهار کانون‌های مستعد بیابان‌زایی و تولید رخداد گردوغبار در داخل کشور با رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی و سازمان‌های مردم نهاد داخلی، سالانه حداقل معادل ۳۰۰ هزار هکتار نسبت به اجرای اقدامات مقابله با پدیده گرد و غبار اقدام کند.

با توجه به تشدید آلودگی هوا در روزهای اخیر در رابطه با اقدامات صورت گرفته در این زمینه، فریبرز غریبی - سرپرست مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور - اظهار کرد: مسئولان بیابان‌ها مکلف شدند در زمینه بیابان‌زدایی اقداماتی انجام دهند. به طور مثال در استان خوزستان در کانون‌های بحران جنگل‌کاری انجام شده است. در بحث ماده ۱۵ قانون افزایش بهره‌وری اعلام شده است که باید جنگل‌کاری انجام شود، در سال جاری حدود ۸۰ هزار نهال‌کاری صورت گرفته است.

وی افزود: در مقطعی در رابطه با قانون هوای پاک شرکت کردیم. در آن زمان پیشنهادی که ارائه کردیم و تصویب هم شد، این بود که در اطراف کلان‌شهرهای کشور، دولت موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها "کمربند سبز" ایجاد کند. در بحث بیابان‌زدایی دفتر بیابان‌زدایی وزارت جهاد می‌تواند اطلاعات را ارائه دهد.

غیبی ادامه داد: در قوانین هوای پاک به ناوگان حمل‌ونقل و مسافربری و کارخانه‌جات اعلام شده است که مصرف سوخت را که موجب افزایش آلودگی‌ها می‌شود، کاهش دهند. علاوه بر این در بحث گازهای گلخانه‌ای تعهدنامه نیز وجود دارد که بایستی ۱۲ درصد گازهای گلخانه‌یا کاهش یابند اما به دلیل تحریم‌ها، تنها چهار درصد محقق شده است.

سرپرست مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: با همکاری شهرداری‌های کل کشور در راستای اجرای قانون هوای پاک، کمربند سبز در بسیاری از شهرها ایجاد شده و حتی در دامنه جنوبی البرز نیز طرح ویژه‌ای در دست داریم که جنگل‌کاری صورت گیرد که از جمله وظایف سازمان جنگل‌ها و مراتع برای کاهش آلودگی هوا است.