:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مسعود موسوي كارگردان در نشست خبری تئاتر دست های آلوده مطرح كرد

با اعتماد به تئاتری های حرفه ای به سلبریتی ها باج نمی دهم

تئاتر در بدترین شرایط به سر می برد و در حال نابودی است، در این میان کارگردان دو راه دارد، یا تن به اجراهای سخیف و تجاری بدهد یا با تمام سختی ها دست و پنجه نرم کرده و به رسالت تئاتر بیندیشد، هدف تئاتر تلنگر زدن به جامعه است
کد خبر: ۱۴۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
اقتصادگردان-
نشست خبری نمایش دست های آلوده، یکشنبه دهم آذر با حضورکارگردان، بازیگران و سایر عوامل این نمایش برگزار شد. در این نشست، از چرایی انتخاب این نمایشنامه، صحنه و نقش ها گفته شد. همچنین عوامل این نمایش به همراه خبرنگاران، شرایط امروز تئاتر نیز بررسی و نقاط آسیب آن را بیان کردند.
دست های آلوده سرشار است از دیالوگ های عمیق و تکان دهنده و این نشانه، مهم ترین دلیل است که مسعود موسوی، دست های آلوده را برای کارگردانی انتخاب کرده است.این کارگردان تئاتر،  در این نشست خبری، به بیان دلایل انتخاب این نمایشنامه و تفاوت اجرای آن با سایر اجراهای پیش از این پرداخت و گفت: در سال های گذشته نیز، مرور تاریخ برایم بسیار با اهمیت بود. من بر این باورم که هر بار، با نگاهی به رویدادهای تاریخی می توانیم به دریافت و حرفی جدید برسیم. برای اجرای این اثر، در مدت نزدیک به دو سال، سایر نوشته های غیر نمایشی سارتر را مطالعه کرده و برخی از آنها را به نمایشنامه تبدیل کردم. اجرای سال های متفاوت همین نمایشنامه را تا جایی که در دسترس بود نیز بررسی کردم.
موسوی با تاکید برنگاه متفاوت در اجرای این نمایشنامه، گفت: پس از بررسی اجراهای قبلی، اولین سوالی که در ذهنم ایجاد شد، این بود که من می خواهم با دست های آلوده سارتر چه کنم؟ بسیار برایم اهمیت داشت که علاوه بر ایجاد تفاوت محسوس نسبت به اجراهای قبلی، اثری ارائه شود که با شرایط کنونی و احوال مخاطبان، هم سویی  داشته و  حرفی برای گفتن داشته باشد.
به گفته این کارگردان و مدرس تئاتر، در این نمایش، تلاش بر این است که نشان داده شود سیاست در صورتی که به خدمت انسان گرفته شود،ارزشمند است، در غیر این صورت، به یک بازی تبدیل شده و در نهایت خیانت قدرت به مردم را به دنبال خواهد داشت.
او با تاکید بر اینکه تئاتر یک بیانیه سیاسی نیست، گفت: سعی کردم این نمایشنامه را فارغ از شعارهای سیاسی، با شرایط کنونی جامعه و مخاطب هماهنگ کنم. به همین دلیل  می توانم بگویم که با کار اصلی تفاوت های بسیاری دارد.
موسوی  با بیان اینکه سیاست برای مردم ایران طنز نیست و حتی می توان گفت مهم ترین دغدغه آنها به شمار می رود، گفت: من تلاش کردم نگاه کمونیستی را از نمایشنامه حذف کنم. پیش از این، در بسیاری از اجراها، به این اثر نگاه طنز شده که با توجه به شرایط امروز جامعه، نخواستم کار به سمتی پیش برود که خنده و هجو به آن وارد شود.
علی ساسان نژاد طراح صحنه دست های آلوده هم، با اشاره به اینکه هر آکسسواری در این نمایش، تبدیل به کاراکتر شده و هر کدام انگار بخشی از مفهوم نمایشنامه را به مخاطب اعلام می کنند، گفت: به باور من، صحنه تئاتر، جهان من است و تا زمانی که همه چیز را کنار هم نداشته باشم ، کاری نمی توانم انجام دهم . طراحی صحنه این نمایش، به گونه ای است که هر قسمت، شخصیت ها و رویدادها، حتی حالت های فردی را معرفی می کند. از طرفی باید بگویم که این کار، بی زمان بوده و اشاره به دوره تاریخی و مکان شناخته  شده ای ندارد؛ چرا که مهم  اين است كه صحنه هم به انتقال پیام نمایش کمک کند.
ریحانه سلامت بازيگر نيز در ادامه این نشست گفت: اجرای این نمایشنامه سارتر، با ریسک زیادی همراه بود، چرا که علاوه بر محدودیت ها برای بیان شعارهای سیاسی، جامعه امروز ما خسته و دلزده هستند و انگار نمی خواهند پیام تلخ سیاسی بشنوند. آقای مسعود موسوی اما با جسارت این نمایش را اجرا کرد و مهم تر از همه، به تئاتری های غیر چهره اعتماد کرد. ما در این کار، سلبریتی و چهره معروف سینمایی نداریم و هر کدام برای رسیدن به نقش مان بسیار تلاش کرده ایم.
فرزانه رضایی نیز، دیگر بازیگر این نمایش، با اشاره به اینکه دست های آلوده هدفمند و دغدغه دار است، گفت: کارگردان با شرایط کنونی جامعه، کار را پیش برده و برای من افتخار بسیاری دارد که در کاری بازی می کنم که جامعه می طلبد.
مسعود موسوی در انتهای این نشست، با گلایه از ورود سلبریتی ها به تئاتر و تجاری  ساختن فضای این حرفه گفت: برای من بسیار جای تاسف دارد که ورود سلبریتی ها باعث شده که در تمام طول سال، گاهی حتی 90 درصد از تئاتری های حرفه ای و دانشجویان با استعداد، بیکار مانده و پیشنهاد اجرا ندارند. پیش از این هر کارگردانی به سختی می توانست سالن اجاره کند اما امروز، با پول نه تنها سالن، که حتی بازیگر هم قابل اجاره است.افتخار من این است که با اعتماد به تئاتری ها، هیچ وقت از چهره های سینمایی استفاده نکرده و به سلبریتی ها باج نمی دهم .
به گفته این کارگردان پیشکسوت، تئاتر در بدترین شرایط به سر می برد و در حال نابودی است. در این میان کارگردان دو راه دارد، یا تن به اجراهای سخیف و تجاری بدهد یا با تمام سختی ها دست و پنجه نرم کرده و به رسالت تئاتر بیندیشد. هدف تئاتر، تلنگر زدن به جامعه است.
نمایش دست‌های آلوده به کارگردانی و دراماتورژی مسعود موسوی از پنجشنبه  (۳۰ آبان) ساعت ۲۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته وتا آخر آذر 98 ادامه دارد.