:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

برگزاری روز ملی صادرات با یک ماه و نیم تاخیر

روز ملی صادرات بعد از یک تاخیر یک ماه و نیمه، فردا (۱۱ آذر) در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
اقتصادگردان- بیست و نهمین روز مهر ماه از سال ۷۶ به عنوان روز ملی صادرات نامیده شد و از آن سال تاکنون، برنامه‌ای به مناسبت این روز برگزار می‌شود. در این تاریخ صادرکنندگان گرد هم آمده و از صادرکنندگان برتر کشور تقدیر می‌شود تا امید و انگیزه‌ای باشد برایشان و برای دیگران که از کارشان سرلوحه گیرند.

امسال در اتفاقی کم سابقه، برگزاری روز ملی صادرات به چاشنی لغو آغشته شد و حالا قرار است برگزاری این مناسبت ملی با بیش از یک ماه تاخیر، در یازدهمین روز آذر ماه و در سالن اجلاس سران برگزار شود. دستور لغو برگزاری مراسم از سوی وزیر صنعت بود و دلیلش همزمانی با ماه صفر عنوان شد، در حالیکه بیش از سه هزار مهمان برای برگزاری در مراسم دعوت شده بود. در آن زمان اعلام شد که برگزاری مراسم روز ملی صادرات به آبان ماه موکول شده و نهایتا برگزاری آن به آذر ماه کشید.  

البته از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کنیم می‌بینیم که مراسم امسال تغییرات مثبتی هم داشته است؛ از جمله آن که تعداد صادرکنندگان نمونه حدودا دو برابر شده است. در چند سال اخیر تعداد صادرکنندگان نمونه ۳۰ نفر بوده، اما بر اساس اعلام رییس سازمان توسعه تجارت، امسال تعداد آن‌ها به ۵۰ نفر افزایش یافته تا افراد بیشتری در دایره صادرکنندگان برتر کشوری قرار گیرند.

«حمید زادبوم» پیشتر درباره ملاک‌های انتخاب صادرکننده نمونه گفته بود: صادرکننده باید شخصیت حقیقی و حقوقی داشته باشد. همچنین در گروه کالایی خودشان باید بالاترین ارزش صادراتی را داشته باشند. کیفیت کالای صادراتی او نسبت به رقبایش باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشد و در نهایت اینکه مشخصات نام و نشان و فناوری بالا درباره انتخاب صادرکننده نمونه ملی و استانی لحاظ می‌شود.

همچنین امسال برای نخستین‌بار، گروه کالای اساسی و کالای خام با ارزش پایین در انتخاب صادرکننده نمونه حذف شده‌ است که اتفاق مثبتی برای انتخاب منطقی‌تر صادرکنندگان نمونه به شمار می‌رود.