:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دبیر سندیکای بیمه‌گران مطرح کرد

الزام معافیت بیمه‌های عمر و زندگی از مالیات

دبیر سندیکای بیمه‌گران با تأکید بر ضرورت معافیت مالیاتی بیمه‌های عمر و زندگی گفت که هر گونه اقدامی خارج از این موضوع موجب کاهش ضریب نفوذ بیمه خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
اقتصادگردان- در پیش‌نویس لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم موضوع اخذ مالیات از بیمه‌های عمر و زندگی نیز مطرح شده است که البته هنوز نهایی و اجرایی نشده ولی صنعت بیمه با آن موافقتی ندارد.

این در حالی است که محمد کریمی دبیر سندیکای بیمه‌گران در حاشیه نشستی که مدیران عامل شرکت‌های بیمه با رئیس سازمان امور مالیاتی داشتند در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد و گفت که طبق قانون برنامه ششم توسعه افزایش ضریب نفوذ بیمه از جمله تکالیفی است که خود نمایندگان مجلس بر عهده صنعت بیمه قرار داده است اما اکنون با حذف معافیت‌های مالیاتی در بیمه عمر و زندگی که سهم زیادی در افزایش نفوذ بیمه دارد به طور حتم می‌تواند تأثیرگذار بوده و به کاهش این ضریب نفوذ منجر شود.

وی ادامه داد: معافیت بیمه عمر و زندگی سال‌هاست که در حال اجرایی شدن است اما با توجه به لایحه‌ای که در مجلس در حال بررسی است صنعت بیمه از نمایندگان می‌خواهد تا در مورد این موضوع بازنگری کرده و چنین مصوبه‌ای نداشته باشند.

این مقام مسئول در صنعت بیمه این گونه توضیح داد که ورود مالیات به صنعت بیمه مانند گوشواره‌هایی است که به آن آویزان شده و در نهایت دیگر بیمه نمی‌تواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد و دلیل آن است که در شرایط فعلی به دلیل افزایش هزینه‌ها مردم به دنبال خرید بیمه‌های عمر و زندگی نمی‌روند و ضریب نفوذ بیمه تحقق پیدا نمی‌کند و در این بین مردم نیز متضرر خواهند شد.

کریمی گفت: سهم اخذ مالیات از بیمه عمر و زندگی نمی‌تواند تأثیر چندانی بر افزایش درآمدهای مالیاتی داشته باشد بنابراین باید در این مورد ملاحظات لازم مورد توجه قرار بگیرد.

دبیر سندیکای بیمه‌گران در رابطه با دریافت مالیات از بیمه شخص ثالث نیز یادآور شد: نرخ این بیمه از سوی شورای عالی بیمه تأیید می‌شود و از مالیات معاف است. بنابراین با توجه به اینکه ضریب خسارت‌ها نیز بالا است شرکت‌های بیمه از محل بیمه‌های ثالث زیان‌ده بوده و در این شرایط این انتظار از مجلس وجود دارد که اخذ مالیات از بیمه شخص ثالث را مصوب نکند.