:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
غریب پور:

صدور کنسانتره مس ناشی از نبود ظرفیت داخلی است

رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) گفت: امروز صادرات کنسانتره مس به دلیل وجود مازاد در این زمینه انجام می شود، چنانچه ظرفیت سازی لازم صورت گیرد، این ماده معدنی در داخل جذب می شود.
کد خبر: ۱۴۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
اقتصادگردان- وزارت صنعت، معدن و تجارت از یکم مهر ماه امسال اعمال عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات مواد معدنی به مورد اجرا گذارد و این امر در ارتباط با صدور سنگ مس و کنسانتره آن ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

آمارهای اعلام شده از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران حاکی از فروش ۱۰ هزار میلیارد تومانی ارزی و ریالی سال گذشته تولیدات این شرکت است و برای امسال رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان مورد انتظار است.

«خداداد غریب‌پور» روز یکشنبه در حاشیه آیین رونمایی از طرح یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی شرکت ملی صنایع مس ایران به خبرنگاران گفت: امروز صنعت مس در بخش معدن وصنایع معدنی به عنوان پیشتاز محسوب می‌شود و فعالیت های اکتشافی هم در این زمینه به اجرای طرح های توسعه کمک خواهد کرد.

وی موضوع اجرای طرح های در دست اقدام صنعت مس را برای دوره پنج ساله یادآور شد و افزود: ارزش ارزی این طرح ها ۱.۸ میلیارد یورو و ریالی آن ۱۳ هزار میلیارد تومان است و صنعت مس از ظرفیت بالایی بهره مندی دارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: امسال تحریم های ظالمانه در دو مرحله بر علیه جمهوری اسلامی به مورد اجرا گذاشته شد، اما صنعت مس عملکرد موفقی با این شرایط داشت و انتظار می رود با تکیه بر توان داخلی در مسیر ناکام گذاشتن دشمن پیش برویم.

وی پیرامون پیاده سازی احیای معادن کوچک مقیاس در حوزه مس و همکاری با این شرکت گفت: معادن بزرگ که مستقیم با شرکت مس ارتباط برقرار می کنند و معادن کوچک بخش خصوصی در قالب قرار داد با شرکت همکاری خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، براساس آماره،ا ظرفیت کاتد مس به رقم ۴۶۰ هزار تن رسیده و میزان کنسانتره تولیدی نیز به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن رسیده و تولید ۴۶۰ هزار تن کاتد مس نیازمند یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کنسانتره است. 

مس در بین هفت عنصری است که ۶ درصد از گردش مالی دو هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری معادن و صنایع معدنی را به خود اختصاص داده است.