:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
عطش تقاضا در بازار ارز و سكه نداریم

سخنگوی هیات رییسه مجلس: نرخ هاي ارز بزودی دوباره به سطح ثبات باز می گردد

روز شنبه 9 آذر 98 در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار به 12 هزار و 400 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 550 تومان رسيد و در بازار طلا مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 903 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 439 هزار و 400 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 390 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 345 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 310 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 510 هزار تومان و سكه گرمي نيز 890 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
اقتصادگردان-
 مدیریت منسجم بانک مرکزی اجازه تنش قیمتی در بازار ارز و سکه را نمی دهد  و دیگر عطش تقاضا در بازار ارز و سكه نداریم. شوک قیمتی در بازار ارز و طلا نخواهیم داشت و برنامه مداری و آینده نگری بانک مرکزی شوک قیمتی در بازار را به حداقل خواهد رساند. تجربه ثابت کرده که بانک مرکزی با سیاست های کارشناسانه می تواند جلوی هر نوع شوک قیمتی را بگیرد.
اسدالله عباسی سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به افزایش نرخ بنزین و نگرانی ها در خصوص رشد دوباره قیمت ها در بازار ارز و طلا، و با تاکید بر اینکه جو روانی بر بازار حاکم شده و بزودی از بین خواهد رفت، تصریح کرد: موضوعی واقعی رخ نداده از این رو اگر مقدار کمی هم رشد قیمت داشته باشیم حباب بوده و از بین می رود،  اینکه جای نگرانی در خصوص تلاطم در بازار ارز و سکه وجود ندارد بخشی از تغییرات قیمتی به علت تعطیلی نسبی برخی بازارها بوده و بزودی دوباره به سطح ثبات نرخ ها باز می گردد.
خوشبختانه در مدیریت جدید بانک مرکزی ارایه برنامه های کارآمد تنها در زمان کوتاه و به صورت مقطعی صورت نگرفته و در حوزه های برنامه های بلندمدت نیز سیاست گذاری رخ داده است، با توجه به اینکه طبق برنامه ریزی های بانک مرکزی عطش تقاضا از بین رفته، از اینرو رشد دوباره قیمت ها و نابسامانی بازار دور از ذهن است.
نرخ ها در بازار
روز شنبه 9 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي جهاني 1464 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز 12600 تومان نرخ گذاري شد. قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به هفته گذشته با افزایش ۲۰۰ تومانی همراه شد؛ به طوریکه قیمت خرید هر دلار ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان است. در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  12 هزار و 400 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 550 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 13 هزار و 600 تومان خريداري  و به قيمت 13 هزار و 750 تومان به فروش رسيده است. براين اساس، نرخ هاي طلا و سكه نيز در سطح هفته قبل باقي مانده است.
كارشناسان مي گويند كه قيمت طلا  هفته گذشته به بالاترین سطح قیمتی ۶ماه اخیر رسید، از پنجشنبه هفته گذشته تا معاملات روز شنبه، روند افزایشی قیمت طلا در پی جهش نرخ ارز با وجود کاهش بهای اونس جهانی آغاز شد. قیمت طلا بعد از شش ماه به گرمی ۴۳۵هزار تومان صعود کرد که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۵هزار تومان گران‌تر شده است. بسیاری از فعالان بازار، افزایش تقاضا برای دلار به دلیل تسویه حساب شرکت‌ها در پایان سال میلادی را عامل تاثیرگذار بر صعود قیمت طلا عنوان کرده‌اند.
در بازار طلا مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 903 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 439 هزار و 400 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 390 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 345 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 310 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 510 هزار تومان و سكه گرمي نيز 890 هزار تومان  معامله شد.
سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز پنجشنبه 7 آذر 98  را براي دلار 12 هزار و 327 تومان، يورو 13 هزار و 523 تومان، پوند انگليس 15 هزار و 696 تومان، درهم امارات 3 هزار و 424 تومان، لير تركيه 2 هزار و 23 تومان و يوآن چين يك هزار و 854 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۲۱ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز شنبه نهم آذر ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۱۸ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۴ هزار و ۳۲۰ ریال و هر یورو نیز با ۴۸ ریال رشد نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۶ هزار و ۲۷۵ ریال ارزش‌گذاری شد.
قیمت ارز در آغاز هفته
همچنين بازار ارز که در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت ارزهای مختلف بود، روز شنبه نیز روند صعودی خود را حفظ کرد. همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته می‌شود که قیمت این ارز نیز ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. این در حالی است که معمولا فاصله بین قیمت خرید و فروش یورو در صرافی‌های مجاز بانکی ۱۰۰ تومان است. ارز مسافرتی نیز نسبت به روزهای گذشته با افزایش قیمت روبرو شد؛ به طوریکه که قیمت هر یوروی مسافرتی با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار تومان می‌رسد.  اما در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۲ هزار و ۳۱۱ تومان و هر یورو ۱۳ هزار و ۴۹۵ تومان از مشتریان خریداری شده است.
ترمز دلار کشیده شد
از سوي ديگر آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت و پس از دو صعود متوالی سرانجام ارزش دلار در برابر ارزهای جهانی ریزشی شد.
به گزارش رویترز،. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی که واکنش شدید پکن را برانگیخت، با امضای قطع نامه سنای این کشور در خصوص محکومیت برخورد با معترضین هنگ کنگی، فضا را برای اعمال تحریم‌های جدید بر ضد مقامات چینی هموار کرد.
شاون اوزبورن، تحلیل گر ارشد بازار ارز در بانک"اسکوشیا " گفت: پس از تنش‌های اخیر بین پکن و واشنگتن، بازارها شوک دیگری را دریافت کردند و اگر مقامات چین تهدید خود برای پاسخگویی به اقدام اخیر آمریکا را عملی کنند، سکوت محض در جریان مذاکرات برقرار خواهد شد.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱ درصد کاهش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۸.۱۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۰۱ دلار اعلام شد.
در حوزه برگزیت نیز بوریس جانوسن، رهبر حزب محافظه کار که کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است وعده داده که در صورت پیروزی، انگلیس را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.
از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۳۲ دلار مبادله شد. هر یورو نیز  با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۱.۱۰۱۷ دلار افزایش یافت. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۷۸ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۷۷ دلار سنگاپور مبادله شد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۹.۵۴۲۰ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۷۸۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۲۴ یوان چین اعلام شد.
ارز دیجیتال در غنا
از سوي ديگر دولت غنا به زودی ارز دیجیتال رسمی خود را وارد بازار خواهد  کرد.، ارنست ادیسون، رییس بانک مرکزی این کشور غرب آفریقا گفت این نهاد مالی درحال بررسی انتشار ارز دیجیتال از واحد پول ملی این کشور در آینده نزدیک است.
به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی غنا درحال بررسی انتشار ارز دیجیتال برای تقویت سیستم پرداخت الکترونیک است، رییس بانک مرکزی غنا همچنین گفته است که طرح پایلوت این بانک برای توسعه رمزارزها همراستا با تلاش‌های این کشور برای دیجیتال کردن عرصه بانکداری و مالی غناست.
وی افزود: عصر دیجیتال پتانسیل بسیار بالایی برای بخش مالی فراهم می‌کند تا با تطابق خود با تغییرات جدید، نیازهای عصر جدید مشتریان را پاسخگو باشد.
وی با اشاره به این‌که فناوری‌های دیجیتال در حوزه مالی و بانکی آینده صنعت بانکداری این کشور آفریقایی را تعیین‌کند گفت: حجم مبادلات مالی از طریق بسترهای دیجیتال که در سال ۲۰۱۷ در این کشور معادل ۹۸۲ میلیون دلار بوده در سال ۲۰۱۸ به ۱.۴ میلیارد دلار رسیده است.
غنا کشوری در غرب قاره آفریقا است. آکرا پایتخت این کشور است. واحد پول این کشور سِدی غنا نام دارد. غنا در ششم مارس ۱۹۵۷ از بریتانیا مستقل شد. در آن تاریخ، دو مستعمره بریتانیا یعنی «ساحل طلا» و توگولند که یک سال پیش از آن با هم ادغام شده بودند کشوری به نام غنا را تشکیل دادند. در یکم ژوئیه ۱۹۶۰ نظام جمهوری در غنا رسمیت یافت.