:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
دلار در بازارهای جهانی صعودی ماند

افزایش قیمت خرید ارز در بانک‌ها

مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 860 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 429 هزار و 400 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 305 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 240 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 230 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 430 هزار تومان و سكه گرمي نيز 870 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
اقتصادگردان-
روز چهارشنبه 6 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي جهاني 1460 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز 12370 تومان نرخ گذاري شد. در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  12 هزار و 150 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 250 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 13 هزار و 350 تومان خريداري  و به قيمت 13 هزار و 450 تومان به فروش رسيده است.
در بازار طلا مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 860 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 429 هزار و 400 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 305 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 240 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 230 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 430 هزار تومان و سكه گرمي نيز 870 هزار تومان  معامله شد.
سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز سه شنبه 5 آذر 98  را براي دلار 12 هزار و 251 تومان، يورو 13 هزار و 456 تومان، پوند انگليس 15 هزار و 448 تومان، درهم امارات 3 هزار و 344 تومان، لير تركيه 2 هزار و 189 تومان و يوآن چين يك هزار و 799 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز سه شنبه کاهش و قیمت ۱۷ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «چهارشنبه ششم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۱۶۸ ریال کاهش  نسبت به روز سه شنبه ۵۳ هزار و ۹۹۵ ریال و هر یورو نیز با ۹ ریال افت نسبت به سه شنبه ۴۶ هزار و ۲۵۲ ریال ارزش‌گذاری شد.
نوسان قیمت در معاملات ارزی
روز چهارشنبه قیمت خرید ارز در بانک‌ها افزایش یافته است؛ به طوری که هر دلار تا ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان و یورو ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شد.
به گزارش ایسنا روز سه شنبه قیمت دلار ۱۲ هزار و ۵۰ تومان و هر یورو تا ۱۳ هزار و ۲۸۰ تومان بود که نشان‌دهنده رشد حدود ۲۰۰ تومانی در هر دو نوع ارز است. اما در نرخی که صرافی‌های مجاز بانکی برای معاملات ارزی زدند، قیمت تا حدی کاهشی بوده است؛ قیمت خرید دلار ۱۲ هزار و ۱۵۰ و فروش آن ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شد که در هر دو مورد حدود ۱۰۰ تومان نسبت به روز سه شنبه کاهش دارد. در مورد معامله یورو در صرافی‌های مجاز بانکی نیز کاهش ۱۰۰ تومانی مشهود است و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان و فروش ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شد. در این میان ارز مسافرتی کاهش قیمت نداشته و حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است که در هر صورت نسبت به یورو در بازار قیمت بالاتری دارد. ارز مسافرتی برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع برای هر نفر ۵۰۰ یورو و در سایر کشورها ۱۰۰۰ یورو اختصاص پیدا می‌کند.
دلار در بازارهای جهانی صعودی ماند
از سوي ديگر چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود و فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت و ارزش دلار در بازارهای جهانی به بالاترین سطح یک هفته اخیر رسید.
به گزارش رویترز، در معاملات روز چهار شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. نشریه گلوبال تایمز" به نقل از منبعی آگاه در دولت چین گزارش کرده است که آمریکا و چین بسیار به فاز نخست توافق تجاری نزدیک شده اند. از سوی دیگر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به صورت تلفنی گفتگو کرده و بر سر تداوم مذاکرات به توافق رسیده اند.
هم چنین رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با لیو هه، معاون نخست وزیر چین آخرین تحولات مربوط به مذاکرات تجاری بین دو کشور را بررسی کردند.
کیوسوکه سوزوکی، تحلیل گر ارشد بازار ارز در بانک"سوسیه جنرال " گفت: فکر می کنم بازارها باید تا پایان این هفته منتظر مشخص تر شدن پیشرفت در روند مذاکرات تجاری باشند. با توجه به گفته های ترامپ فکر می کنم آمریکا تصمیم خود برای اعمال تعرفه های بیشتر روی محصولات چینی را به تعویق خواهد انداخت.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱۱ درصد افزایش در مقایسه با روز سه شنبه و در سطح ۹۸.۲۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۱۳ دلار اعلام شد.در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۵ درصد کاهش قیمت نسبت به روز سه شنبه و به ازای ۱.۲۸۳۵ دلار مبادله شد. هر یورو نیز  با ۰.۱درصد کاهش به ۱.۱۰۰۴ دلار کاهش یافت. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۷۶ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۶۳ دلار سنگاپور مبادله شد.
ارزش دلار کانادا که در روزهای اخیر به دنبال گسترده‌تر شدن اعتصابات کارکنان راه‌آهن ملی این کشور در اعتراض به تصمیم مدیران برای تعدیل بخشی از کارکنان دچار ریزش شدیدی شده بود، پس از توافقات اولیه برای پایان دادن به آن کمی تقویت شد. این اعتصابات هم‌چنین حمل و نقل ریلی و حمل محصولات کشاورزی را در برخی از استان های این کشور با اختلالاتی همراه کرده که نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی این کشور در سه‌ ماهه پایانی سال را تشدید کرده است. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۹.۱۸۴۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۷۶۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۲۹۵ یوان چین اعلام شد.
بحران ارزی در مجارستان
سیاست های پولی بانک مرکزی در روزهاي اخير ارزش پول ملی مجارستان در برابر یورو به پایین ترین سطح تاریخ خود رسید.
به گزارش شین هوا، در معاملات چهارشنبه بازارهای ارز بوداپست، ارزش هر یورو به ۳۳۷.۲۶ فورنیت رسید که از زمان تشکیل منطقه پولی یورو تاکنون بی‌سابقه بوده است. خبرگزاری رسمی مجارستان در واکنش به این مساله نوشت: در نتیجه تحولات بازار پولی و ریسک های خارجی، ارزش فورنیت به کمترین سطح خود در برابر یورو رسید.
کاهش رشد اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ ترین شریک تجاری مجارستان، کاهش تقاضای همسایگان اروپایی برای واردات محصولات ساخت این کشور و مساله برگزیت به عنوان اصلی ترین ریسک های خارجی موجود بر سر راه اقتصاد این کشور معرفی شده است. در تحول موثر دیگر در ریزش ارزش فورنیت، بانک مرکزی مجارستان اعلام کرد که نرخ بهره در سطح ۰.۹ درصدی باقی خواهد ماند که کمترین نرخ بهره در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.
یک معامله‌گر ارزی در بوداپست که خواست نامش فاش نشود، گفت: اگر محدوده مقاومتی ۳۳۶-۳۳۷ فورنیت در برابر هر یورو حفظ نشود، احتمالا شاهد شکسته شدن کانال ۳۵۰ فورنیت نیز خواهیم بود. اصلی ترین دلیل ریزش ارزش پول ملی در روزهای اخیر سیاست های پولی بانک مرکزی بوده است.  
در شرایطی که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را به منفی ۰.۵ درصد کاهش داده است، کشورهای غیر عضو منطقه یورو از جمله مجارستان کار سختی را برای حفظ جذابیت بازار ارز خود دارند. علاوه بر پول ملی مجارستان، ارزش دیگر ارزهای اروپایی نظیر کرون جمهوری چک، زلوتی لهستان، لیو رومانی و دینار صربستان نیز در برابر یورو با کاهش مواجه شدند. مقامات بانک مرکزی مجارستان هنوز حاضر به واکنش نشان دادن در خصوص ثبت این رکورد تاریخی نشده اند و تنها به گفتن این که بانک مرکزی نرخ ارز معینی را هدف‌گذاری نکرده است، اکتفا کردند.
یک معامله‌گر دیگر ارزی گفت: چرا باید ارزش فورنیت تقویت شود؟ هیچ چیز عوض نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که این یک مسیر یک طرفه خواهد بود. انتظار می‌رود با روی کار آمدن دولت اقلیت در رومانی و افزایش تنش های سیاسی داخلی، ارزش پول ملی رومانی نیز بیش از پیش کاهش پیدا کند.
بحران ارزی آمریکای جنوبی تمامی ندارد
نرخ بهره در برزیل طی ماه های اخیر با کاهش بسیار سریعی مواجه شده است و باعث ايجاد بحران شديد ارزي در كشور برزيل شده است، پيش از اين از اکوادور، ونزوئلا، آرژانتین و کلمبیا بحران ارزی شدیدی مواجه شده بودند.
به گزارش بلومبرگ، ارزش رئال برزیل در آخرین دور از معاملات ارزی بازارهای ارزی ریو دو ژانیرو برای دومین مرتبه متوالی ۰.۳ درصد کاهش یافت تا کاهش ارزش پول ملی برزیل در برابر دلار طی یک هفته به ۱.۲ درصد و از ابتدای سال جاری میلادی به ۹ درصد برسد.
هر دلار با ثبت رقم ۴.۲۳۹ دلار به بالاترین سطح تاریخ خود رسید. تنها در ماه نوامبر ارزش رئال در برابر دلار ۵.۷۳ درصد کاهش پیدا کرد تا این ارز پس از بولیوار ونزوئلا، کاچا زیمباوه و پزو شیلی چهارمین ارز بد جهانی در معاملات ماه گذشته لقب گیرد.
بانک مرکزی برزیل در واکنش به این تحولات تاکنون دو عرضه سنگین دلار در بازار انجام داده که نخستین مداخله سنگین این بانک در طول سه ماه اخیر نیز محسوب می‌شود. بانک مرکزی برزیل هنوز حاضر به اظهار نظر در خصوص حجم و میزان دلار تزریق‌شده به بازار نشده است.
آلویس مارینو، استراتژیست ارزی در بانک " کردیت سوئیس" ضمن تاکید بر ضرورت مداخله جدی تر مقامات در بازار ارز گفت: بانک مرکزی با بازگشتن به روند معاملات ارزی کار درستی را انجام داد. مداخله بانک مرکزی در کوتاه مدت از رئال حمایت خواهد کرد هر چند که این ارز با توجه به ناامنی های منطقه ای و کاهش رشد اقتصادی برزیل چشم انداز خیلی روشنی ندارد.
پائولو گودش، وزیر اقتصاد برزیل در واکنش به ثبت کمترین سطح تاریخ رئال گفت که این اتفاق مساله نگران کننده ای نیست. بولسونارو، رئیس جمهور برزیل نیز در واکنش به این تحولات گفته است که خواهان یک رئال نیرومندتر است اما به وزیر خود اطمینان دارد.
نرخ بهره در برزیل طی ماه های اخیر با کاهش بسیار سریعی مواجه شده است و برخی از کارشناسان آن را یکی از دلایل کاهش ارزش رئال عنوان می کنند. نرخ بهره از ۱۴ درصد در سال گذشته اکنون به ۴.۵ درصد کاهش پیدا کرده که به نوبه خود بسیاری از معادلات پولی در این کشور را تغییر داده است. برزیل بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای جنوبی، دومین اقتصاد بزرگ قاره آمریکا و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است.
طلا بنای افزایش قیمت ندارد
قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر اظهارات رئیس جمهور آمریکا که از نزدیک بودن توافق تجاری مقدماتی با چین خبر داد، کاهش یافت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۴۵۸ دلار و ۶۹ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه تا مرز ۱۴۵۰ دلار و ۳۰ سنت که پایین‌ترین قیمت در دو هفته گذشته بود، عقب نشینی کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۴۵۸ دلار و ۴۰ سنت رسید.
پس از این که مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی اعلام کردند دو کشور توافق کرده‌اند به مذاکره درباره مسائل باقی مانده ادامه دهند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد واشنگتن و پکن به توافق در خصوص فاز اول توافق تجاری نزدیک شده‌اند.
ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارشد ارزی در دیلی فارکس اظهار کرد: همه از این که یک مکالمه تلفنی میان مذاکره کنندگان تجاری آمریکا و چین وجود داشته، بسیار خوش بین هستند. با این حال در مقطع فعلی بازارها واکنش قابل توجهی نخواهند داشت مگر این که توافق امضا شود.
بازارهای سهام آسیایی حرکت وال استریت که تحت تاثیر اخبار تجاری مثبت به رکورد بالای جدیدی صعود کرد را دنبال کرده و صعود کردند و ارزش دلار آمریکا هم افزایش پیدا کرد. سرمایه‌گذاران همچنان نگران هستند که لوایح قانونی تصویب شده از سوی آمریکا در حمایت از اعتراضات ضددولتی در هنگ کنگ، مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین را به خطر بیاندازد. در این بین، آمار اقتصادی چین نشان داد سود شرکتهای صنعتی در اکتبر به پایینت‌رین حد در هشت ماه اخیر سقوط کرده است. اعتماد مصرفی آمریکا هم در نوامبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش داشت.
قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است. به گفته اسپیواک، اگر بانک مرکزی آمریکا که اعلام کرده که به کاهش نرخ‌های بهره ادامه نخواهد داد، در این موضع بماند آمار اقتصادی ضعیف هیچ تاثیری روی قیمت طلا نخواهد داشت.
بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی آمریکا امسال سه دور نرخ‌های بهره را به منظور حمایت از رشد اقتصادی کاهش داده است اما پس از نشست اکتبر، سیاستگذاران آمریکایی اعلام کردند تا زمانی که نشانه جدی از وخامت اوضاع اقتصادی مشاهده نکنند، نرخ‌های بهره را پایین‌تر نخواهند برد.
به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است حمایت در سطح ۱۴۵۵ دلار را تست کند و اگر پایین این قیمت شکسته شود، به محدوده بین ۱۴۱۷ تا ۱۴۴۰ دلار عقب نشینی خواهد کرد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷ دلار و دو سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، ۹۰۱ دلار و ۸۰ سنت بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۸۰۴ دلار و دو سنت رسید.