:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بیگدلی:

بروکراسی اداری تولید کننده را فلج می‌کند

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یکی از موانع اصلی حمایت از تولید و حمایت از تولید داخلی را بروکراسی اداری دانست و اظهار کرد: اصلی‌ترین مانع بروکراسی اداری است که تولید کننده را فلج می‌کند.
کد خبر: ۱۴۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
اقتصادگردان- احمد بیگدلی با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره لزوم توجه به رونق تولید ملی و توجه به ظرفیت‌های داخلی، اظهار کرد: موضوعی که مقام معظم رهبری اشاره کردند موضوعی بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه مدت زیادی است که به دنبال آن هستیم که وابستگی اقتصادی کشور را به نفت کاهش داده و یا به صفر برسانیم. اکنون به هر دلیلی این موقعیت برای ما ایجاد شده که این کار را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم درآمدهای دولت را به سمتی ببریم که شاهد منابع پایدار باشیم که موضوع رونق تولید را مورد توجه قرار دهیم. مقام معظم رهبری چندین سال است که به دو موضوع مهم رونق تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند، در واقع اقتصاد مقاومتی به این معناست که اقتصاد کشور را در برابر مشکلات داخلی، خارجی و تحریم‌ها مقاوم کنیم تا زمانی که این اقتصاد به مردم واگذار نشود این مهم محقق نمی‌شود، چرا که صاحب اقتصاد مردم هستند پس این اقتصاد باید به طور کلی واگذار شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر در کنار لزوم توجه به این‌ مهم لازم است برخی مسیرها را نیز اصلاح کنیم. برای مثال دولت مانع صادرات محصول یک کشاورز گندم می‌شود از سوی دیگر در خرید تضمینی محصول او به آن گونه که باید باشد توجه نمی‌شود. متاسفانه ما به دنبال مقاومت اقتصادی و رونق تولید در سطح کلان هستیم ولی به این جزییاتی که در این حوزه بسیار حائز اهمیت است توجه نمی‌کنیم.

بیگدلی عنوان کرد: راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات اقتصادی تحقق رونق تولید است که البته توجه و دستیابی به رونق تولید داخلی نیز راهکارهای خود را دارد که یکی از مولفه‌های اصلی آن افزایش کیفیت کالاهای داخلی است. البته برای افزایش این کیفیت چندین مانع بر سر راه تولید کنندگان وجود دارد.

وی سیستم بانکی، سیستم بیمه‌ای، سیستم مالیاتی و بروکراسی اداری را از جمله این موانع دانست و گفت: عامل اصلی در این باره بروکراسی اداری است که تولید کننده را فلج می‌کند. مشکلات مرتبط با بروکراسی اداری گاه موجب می‌شود که برخی از سرمایه‌گذاران هنگامی که برای سرمایه‌ گذاری‌ با این مشکلات روبه‌رو می‌شوند به دلالی روی آورند. موضوع بعدی سیستم بانکی است؛ ما شاهدیم که گاهی بانک‌ها در ارائه‌ی تسهیلات درصدی فراتر از مبانی فقهی – اسلامی و حتی فراتر از کشورهای دیگر سود دریافت می‌کنند. از سوی دیگر آنها مشارکت یک طرفه دارند یعنی در ضرر و زیان مشارکت نمی‌کنند و فقط در سود شریک می‌شوند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موضوع بعدی موضوع سیستم مالیاتی است. ما می‌توانیم در کشور سامانه‌ای را طراحی کنیم که تمام افراد جامعه در مدتی مشخص تمام اطلاعات مالیاتی خود را اعم از اموال و درآمد ثبت کرده تا به دنبال آن بتوانیم براساس شاخصه‌های دقیق از آنها مالیات دریافت کنیم. از سوی دیگر در سیستم بیمه‌ای نیز شاهد نقص‌هایی هستیم. برای مثال لازم است در کل کشور فقط یک سیستم بیمه‌ای واحد وجود داشته باشد تا همه افراد فقط با همان سازمان در ارتباط باشند.

وی اضافه کرد: ما اگر به این چند مورد مهم توجه لازم را داشته باشیم به دنبال آن شاهد یک رونق خوب در تولید ملی خواهیم بود. از سوی دیگر با دستیابی به رونق تولید داخلی شاهد اقتصاد مقاومتی و در پی آن شاهد کاهش بیکاری و افزایش اشتغال خواهیم بود.