:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

750 میلیارد تومان صرفه‌جویی از مدیریت پیک سال 98 در صنعت برق خراسان

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های صورت گرفته در قالب برنامه‌های مدیریت مصرف ایام پیک تابستان سال 98، حدود 750 میلیارد تومان در سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز توسط صنعت برق خراسان صرفه‌جویی شد.
کد خبر: ۱۴۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
اقتصادگردان- "مهدی علومی" با اشاره به شاخص‌های مدیریت مصرف در سال 98 و تفاوت‌های آن با سال گذشته تصریح کرد: پیرو اعلام برنامه‌های سال جاری وزارت نیرو تحت عنوان «برنامه‌های 098»، کمیته گذر از پیک 98 با همراهی سه حوزه تولید، انتقال و توزیع با عضویت مدیران عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، شرکت‌های توزیع نیروی برق مشهد، خراسان‌ شمالی، جنوبی و رضوی و شرکت تولید نیروی برق خراسان در راستای اجرای کامل و با تمام توان برنامه‌های مذکور تشکیل و هر سه هفته جلساتی نیز با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و مدیرعامل توانیر برگزار ‌شد که نتیجه این هماهنگی و کار تیمی منسجم، گذر موفق از پیک بار 98 شبکه  برق بدون خاموشی بود.
 وی افزود: کنترل و کاهش رشد فزاینده بار شبکه برق خراسان در سال جاری از 11 درصد به 2.6 درصد، موفقیتی بزرگ است که شتاب افزایش مصرف برق در بخش‌های غیرمولد را مهار کرده و تلاش در جهت تصحیح الگوی مصرف بوده است.
 معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد امسال برنامه‌های متعددی را در عرصه مدیریت مصرف برق این شهرستان در رابطه با مدیریت مصرف مشترکان در سطوح مختلف خانگی، تجاری، اداری و... اجرایی کرد.
علومی ادامه داد: یکی از بارزترین این اقدامات با توجه به سهم 30 درصدی مصارف خانگی از بار شبکه، تبادل تفاهم‌نامه با شرکت مخابرات استان برای ارسال پیام صوتی به مشترکان خانگی جهت بیان ضرورت مدیریت مصرف و ارائه راهکارهای ساده و کاربردی مدیریت مصرف برق منازل از جمله تاثیر افزایش 2 درجه‌ای دمای تنظیم شده کولرهای گازی و انتقال مصارف از ساعات پیک ظهر به ساعات کم‌باری بوده است.
وی افزود: همچنین این شرکت با اهداف چندمنظوره جهت مدیریت مصرف و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های استارتاپ به ارائه طرحی در قالب «پویش روز گرم» در 3 روز از مرداد ماه مبادرت کرد و بالغ‌بر 204 مگاوات ساعت از مصرف شبکه در زمان اجرای طرح کاسته شد که براساس آن هزینه صرفه‌جویی شده از محل کاهش مصرف مشترکان داوطلب طرح مذکور، معادل 600 میلیون ریال به کودکان کار اختصاص یافت.

برخورد با 50 مشترک غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال در خراسان
وی در خصوص میزان استفاده از ارزهای دیجیتال در استان و مدیریت آن اظهار کرد: پایین بودن نرخ برق در ایران و نیاز به مصرف انرژی الکتریکی برای استخراج ارز دیجیتال، انگیزه تولید این ارز در ایران را افزایش داده است.
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: تاکنون در استان هفت مگاوات استخراج بیت‌کوین شناسایی و با حدود 50 مشترک متخلف در این زمینه برخورد شده است که این مشترکان اعم از مشترکان کشاورزی و سایر طرح‌ها با نرخ‌های تعرفه مخفف و یارانه‌ای برق بوده‌اند.
 وی با بیان اینکه تولید ارز دیجیتال یک تهدید بود که به یک فرصت تبدیل شد، گفت: در 13 مرداد امسال هیئت وزیران مصوبه‌ای در مورد قانونی شدن استخراج ارز دیجیتال تصویب کرد که طبق آن، تعرفه برق متقاضیان استخراج بیت‌کوین با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تعیین شده سامانه نیما اعمال و محاسبه می‌شود که دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ خواهد شد.
علومی با تاکید بر لزوم برنامه‌‌ریزی برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در استخراج ارزهای دیجیتال گفت: باید توجه داشت کل مشکل مربوط به پیک تابستان، آن هم نه همه ساعات آن است.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه تنها حدود 315 ساعت از سال را با مشکل مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر بر اساس قراردادهای انجام شده با مجموعه‌های صنعتی، شرکت برق منطقه‌ای خراسان این اجازه را دارد که در زمان پیک، برق آنها را قطع کند که البته به دلیل حمایت از تولید، این اقدام صورت نمی‌گیرد، ولی در مورد استخراج بیت‌کوین این قاعده اعمال شد.