:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

ساخت ۹۶ شناور به ارزش چهار هزار میلیارد تومان تا دو سال آینده

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی به ساخت ۹۶ شناور در این مجموعه تا سال ۱۴۰۰ اشاه کرد و گفت: ارزش قراردادهای ساخت این شناورها ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
کد خبر: ۱۴۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
اقتصادگردان- «فرهاد منتصر کوهساری» امروز (دوشنبه) در نشستی خبری، داخلی‌سازی و توجه به رونق تولید داخلی را در ۴ محور عنوان کرد و گفت: این محورها شامل تعمیر، ‌نگهداری تجهیزات و تامین قطعات، تامین تجهیزات بندری،‌ تامین تجهیزات دریایی و تامین تجهیزات مخابراتی می‌شود.

کوهساری ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی ۱۷۷ فروند شناور کوچک و بزرگ در اختیار دارد که شامل لایروب‌ها، ‌شناورها،‌ پایلوت‌ها و ... است.

وی با بیان اینکه به دستور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ارسال شناور برای تعمیرات اساسی و زیرآبی به خارج از کشور ممنوع شده، ‌افزود: بر همین اساس در ۸ ماه امسال، ۶۶ فروند شناور کوچک و بزرگ در داخل کشور تعمیر شده است.

به گفته کوهساری، تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز برای تعمیرات در داخل کشور ساخته شده و از این مسیر حمایت از تولیدکنندگان داخلی مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ساخت بیش از ۸۰۰ قطعه یدکی تجهیزات بندری، دریایی و مخابراتی در کشور تولید شده،‌ ادامه داد: ارزش این قطعات ۲۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود. البته در ابتدای راه هستیم و در تلاشیم تا فرهنگ استفاده از ساخت داخل را نهادینه کنیم.

 مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در ساخت پمپ‌ها نیز تست‌هایی انجام شده که قابل رقابت با تولیدکنندگان خارجی است. به طورمثال اکنون ۸ پمپ لایروبی که تا پیش از این وارد می‌کردیم در داخل کشور تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید قطعات در داخل کشور ۳۰ درصد صرفه اقتصادی داشته،‌ گفت: در حال حاضر قطعات در تعداد محدود ساخته می‌شود و اگر تعداد ساخت قطعات افزایش پیدا کند این صرفه تا ۵۰ درصد نیز افزایش خواهد داشت.

کوهساری تاکید کرد:‌ داخلی‌سازی از خروج ارز جلوگیری کرده و در زمان تامین قطعات نیز صرفه‌جویی می‌کند.

وی سهم واردات در ساخت تجهیزات مورد نیاز بنادر و دریانوردی را ۵۰ درصد عنوان کرد و گفت: از همین رو قراردادهای ساخت با سازندگان داخلی به صورت ارزی-ریالی بسته می‌شود.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی به ۹ فروند شناور در حال ساخت به ارزش ۱۱۲ میلیون یورو اشاره کرد و افزود: ساخت ۹فروند شناور به ارزش ۳۶ میلیون یورو نیز در در مرحله عقد قرارداد است.

وی ادامه داد: مناقصات ساخت ۷۸ فروند شناور کوچک و بزرگ نیز در حال انجام است که ۲۰۵ میلیون یورو ارزش دارد.

کوهساری به ساخت شناور مقابله با آلودگی نفتی در ایزوایکو اشاره کرد و گفت: این شناور که با ۲۱ میلیون یورو ساخته شده، تا ۴۰ روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی جمع ارزش قراردادهای ساخت داخل شناورها را در این مجموعه ۴ هزار میلیارد تومان برآرود می‌شود که تامین مالی آن از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.