:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تحریم‌ها ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها در رشته پلیمر را افزایش داد

رییس انجمن علوم و مهندسی پلیمر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: اعمال تحریم‌ها در ۲ سال گذشته باعث افزایش ارتباط صنایع مختلف با استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف وابسته به پلیمر شد.
کد خبر: ۱۴۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
اقتصادگردان- مهدی نکومنش در اصفهان افزود: با اعمال تحریم‌های ناعادلانه از ۲ سال گذشته، بسیاری از صنایع مرتبط با رشته پلیمر به سمت دانشگاه ها روی آوردند و آینده خوبی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خروجی و نتایج بسیاری از پژوهش‌های رشته‌های مرتبط با پلیمر در ۲ سال گذشته در صنایع کشورمان استفاده شده است، تصریح کرد: این اتفاق در سال‌های گذشته کمتر رخ می‌داد.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه امروز فرصت بسیار خوبی برای ارتباط هرچه بهتر و بیشتر دانشگاهیان و صنایع کوچک از جمله در زمینه داروهای نوین و پتروشیمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ارتباط خوبی بین صنایع دفاعی و رشته‌های پلیمر در دانشگاه‌های کشورمان نیز وجود دارد.

نکومنش اضافه کرد: همانطور که توانستیم در صنایع دفاعی و هسته ای حرف‌های نو بزنیم و قدرت‌های دنیا را به تعجب بیندازیم در سایر رشته‌ها مانند پلیمر نیز این توانایی وجود دارد زیرا دانشمندان هسته‌ای در همان دانشگاه‌هایی درس خواندند که دانشجویان ما تحصیل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه باید طرفین، خواستن را به فعلیت برسانند، گفت: ما امکانات خوبی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشورمان داریم که بدون شک در ارتباط با صنعت دستاوردهای خوبی خواهند داشت.

رییس انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران با اشاره به توانایی کشورمان در تولید پی وی سی تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده پی وی سی پس از آنکه خارجی‌ها با آنها کار نکردند بیشتر از گذشته از توانایی نخبگان داخلی استفاده کردند و امروز بهتر از سال‌های قبل در حال فعالیت هستند و از نظر دانشی کنترل خود را به دست گرفتند.

وی همچنین وارداتی بودن صنایع در کشورمان را دلیل و مشکل عمده و اصلی در ارتباط کم صنعت با دانشگاه های کشورمان خواند و تاکید کرد: کشورمان چندان صنعت درون زا ندارد یعنی صنعتی که ایجاد کننده آن، دانشمندان داخلی باشند.

حدود ۱۶ دانشکده و گروه وابسته به پلیمر در دانشگاه‌های کشور با حدود ۲۰۰ عضو هیات علمی، ۲۷۴ دانشجوی دکترا، ۷۲۸ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۲ هزار دانشجوی کارشناسی فعال است.

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در سال ۱۳۶۵ با هدف توسعه علوم و فناوری مواد پلیمری و پتروشیمیایی، تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهشگر، تقویت ارتباط  با صنعت و دانشگاه، رفع نیازهای کشور در این رشته فنی و مشارکت در تولید جهانی علم آغاز به کار کرد و در آبان  سال ۱۳۷۵با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران نیز در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و تا کنون ۱۸ همایش ملی و بین المللی پلیمر ایران برگزار کرده است.