:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
عرضه 10 میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو در نيما طي 8 ماه

مهاجرت طلاسازان به کشورهای همسایه / عقب‌نشینی دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی / احتمال افزايش قيمت طلاي جهاني

بهای دلار روز چهارشنبه 29 آبان 98، در صرافی‌های بانکی به سطح کمتر از ۱۲ هزار تومان بازگشت و وارد كانال 11 هزار تومان شد. در صرافی‌های بانکی و مجاز، هر دلار به قیمت ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار نيز ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان درج شد. همچنين نرخ خرید هر یورو ۱۳ هزار تومان و فروش يورو ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. هر یورو مسافرتی نيز ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان در بانک‌ها عرضه می‌شود. در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 11900 و يورو به 13050 تومان رسيد
کد خبر: ۱۴۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
اقتصاد گردان - محسن شمشيري

  نرخ دلار در روزهای گذشته رشد زیادی داشت و از رقم ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان تا رقم ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان در روز یکشنبه نیز بالا رفت، اما از اواسط هفته روندی معکوس یافت و قیمت ها شروع به عقب نشینی به سوی کانال ۱۱ هزار تومانی کردند. کارشناسان، افزایش نظارت و کنترل بانک مرکزی، عرضه ارز و نگرانی دلالان از کاهش یکباره قیمت ها را از مهم ترین دلایل افت قیمت دلار در دو  روز گذشته می‌دانند.
سامانه سنا نيز نرخ میانگین بهای هر یورو در روز سه شنبه را ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و هر دلار  را ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام كرد.  همچنین در سامانه نیما هر حواله یورو ۱۱ هزار و ۷۸۱ تومان فروخته شد، هر حواله دلار نیز ۱۰ هزار و ۶۹۳ تومان به فروش رسید.
اما در بانک‌ها قیمت خرید دلار و یورو اندکی افزایش داشت. هر دلار ۱۱ هزار و ۵۷۴ تومان و هر یورو ۱۲ هزار و ۷۸۸ تومان از مشتریان خریداری شده است.
در بازار ارز رسمي نيز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را  اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۰ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز گذشته افزایش و قیمت ۲۷ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند.هر دلار 4200 تومان،  هر پوند انگلیس با ۱۲۰ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۴۰۵ ریال و هر یورو نیز با ۶۱ ریال رشد ۴۶ هزار و ۵۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

عرضه 10 میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو در نيما طي 8 ماه

آخرین آمار سامانه نیما نيز حکایت از آن دارد که مجموع معاملات فروش ارز صادراتی از ابتدای امسال تا پايان آبان ماه  معادل ۱۰ میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو بوده که در مقابل مجموع معاملات خرید ارز بابت واردات نیز ۸ میلیارد و ۶۹۷ میلیون یورو در این سامانه بوده است. این در حالی است که نمودارهای روند معاملات فروش ارز حاصل از صادرات حکایت از آن دارد که از ابتدای فروردین ماه امسال، روند سینوسی معاملات فروش ارز صادراتی به طور یکسانی در سامانه نیما وجود داشته و در ۱۸ مهرماه ۹۸ بیشترین عرضه ارز در حدود ۲۴۰ میلیون یورو در این سامانه ارائه شده اما به تناسب در فاصله ابتدای مهرماه، بیشترین تقاضا بابت خرید ارز از سوی واردکنندگان به ثبت رسیده است.
میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه(نیما) ۱۰ هزار و ۸۳۶ تومان در تاریخ ۲۸ آبان ماه امسال بوده که ۰.۵۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ میانگین نرخ فروش دلار در بازار ثانویه نیز ۱۰ هزار و ۸۸۶ تومان بوده که ۰.۴۸ درصد افزایش داشته است. بررسی این روند حکایت از آن دارد که روند معاملات ارز در سامانه نیما به طور طبیعی در جریان بوده و طی یک هفته اخیر، تغییرات حائز اهمیتی در آن رخ نداده است. 


طلا گران‌تر می‌شود

 از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها روی واردات چین در صورت عدم توافق با پکن، افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۴۷۳ دلار و ۹۸ سنت رسید.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۷۴ دلار و ۴۰ سنت ایستاد. سنای آمریکا دومین قانون را برای ممنوعیت صادرات برخی تسلیحات به نیروهای پلیس هنگ کنگ تصویب کرد. چین این اقدام را محکوم و اعلام کرد واشنگتن باید مداخله را متوقف کند.دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد اگر با پکن به توافق تجاری نرسد، تعرفه‌های وارداتی روی کالاهای چینی را بالاتر خواهد برد.
ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارشد ارزی در دیلی فارکس در این باره گفت: نگرانیهایی وجود دارد که تصویب لایحه قانونی اخیر در آمریکا که در حمایت از معترضان هنگ کنگ انجام شده است، ممکن است روند پیشرفت مذاکرات برای توافق تجاری آمریکا و چین را منحرف کند.با این حال رشد قیمت طلا محدود بود زیرا سرمایه گذاران در آستانه انتشار جزییات آخرین نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، هنوز آماده نبودند در بازار طلا سرمایه گذاری جدیدی انجام دهند.
بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی آمریکا امسال سه دور نرخ‌های بهره را به منظور حمایت از رشد اقتصادی کاهش داده است اما پس از نشست اکتبر، سیاستگذاران آمریکایی اعلام کردند تا زمانی که نشانه جدی از وخامت اوضاع اقتصادی مشاهده نکنند، نرخ‌های بهره را پایین‌تر نخواهند برد.طلا به شدت به نرخ‌های بهره حساس است و نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه نگهداری این فلز که بازدهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را بیشتر می‌کند.
بازارهای آسیایی تحت تاثیر پیامدهای متضادی که در عرصه تجارت وجود داشت، برخلاف روند صعودی اخیر بازارهای سهام جهانی، به سطح پایین‌تری نزول کردند.به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است به محدود ۱۴۸۰ تا ۱۴۸۵ دلار صعود کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۷ دلار و ۱۴ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، ۹۰۴ دلار و ۵۲ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۷۶۰ دلار و ۸۰ سنت رسید

مهاجرت طلاسازان و طلا فروشان به کشورهای همسایه

به دنبال ركود نسبي در بازار مصنوعات طلا و كاهش خريد طلا و سكه با هدف هديه دادن  و شركت در جشن ها و تولد و عيد و...  عده اي از طلا فروش ها و طلاسازان معتقدند كه در بازار طلا خريد وفروش طلاي آبشده و سكه با هدف حفظ ارزش پول يا تامين مايحتاج و معيشت انجام مي شود در حاليكه سرمايه صنف طلا و ساخت مصنوعات طلا در گذشته بيشتر در خريد و فروش طلا به صورت هديه و نگهداري زينت آلات انجام مي شد و خريد و فروش و عرضه و تقاضا متعادل بود. اما در سال هاي اخير در يك مقطع اكثرا خريدار و در مقطع ديگر اكثرا فروشنده بوده اند و لذا نوعي ركود در سرمايه گذاري و ساخت طلا ايجاد شده است و لذا همين عامل باعث شده كه عده اي به دنبال مهاجرت به كشورهاي همسايه از جمله گرجستان، عراق، ارمنستان، تركيه، تاجيكستان، افغانستان، كشورهاي حاشيه خليج فارس، باشند.
يكي از فعالان بازار طلا مي گويد:  بحران‌ها و چالش‌های صنعت طلا در سال‌های اخیر باعث شده که شماری از فعالان صنعت طلاسازی کشور، کارگاه‌های خود را تعطیل کرده و به کشورهای همسایه بروند؛ ترکیه، عراق، حاشیه جنوبی خلیج فارس و حتی افغانستان از مهم‌ترین مقاصد فعالان این صنعت به شمار می‌روند.برای کار در یک واحد طلاسازی در کابل افغانستان با حقوق ماهانه ۲ هزار دلار از من دعوت شده است اما به علت مخالفت همسرم تاکنون نرفته‌ام.
عباس کارگر شاغل در یکی از کارگاه‌های طلاسازی به ایرنا، گفت:  هم اکنون یک کاگر ماهر در تهران ماهانه سه تا پنج میلیون تومان حقوق می‌گیرد. اگرچه من نتوانستم بروم، اما برخی دوستانم برای کار در واحدهای طلاسازی به کابل رفته‌اند.
کارگران واحدهای طلاسازی ایران به دلیل مهارت‌های خود، مورد توجه کارگاه‌های طلاسازی سایر کشورها قرار دارند به طوری که از کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق و حتی افغانستان، پیشنهادهای جذابی به آنها می‌شود که حقوق و دستمزد همگی آنها، بالاتر از حقوق پرداختی به آنها در کشورمان است.
محمد ابراهیمی کارگر دیگر این واحد طلاسازی نیز گفت: برخی دوستانم در ماه‌ها و سال‌های اخیر برای کار به ترکیه رفته‌اند که ماهانه پنج تا هفت هزار دلار حقوق به آنها می‌دهند. حتی عراق که در گذشته با مشکلات زیادی مواجه بود با بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی، رشد خوبی در صنعت طلاسازی داشته و استادان و کارگران ماهر ایرانی را با حقوق خوب به سوی خود جذب کرده است.
کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، مقصد دیگر فعالان صنعت طلاسازی ایران هستند به طوری که در سال‌های اخیر شمار زیادی از آنها با هدف کسب درآمد بیشتر روانه این کشورها شده‌اند.امارات، قطر و عمان با پرداخت حقوق بین پنج تا ۱۰ هزار دلار (بر اساس تجربه و تخصص) به شاغلان صنعت طلاسازی ایران، توانسته‌اند آنها  را جذب خود کنند.
مهاجرت فعالان طلاسازی ایران تنها به مهاجرت کارگران و یا استادان ماهر این صنعت محدود نمی‌شود، و حتی برخی سرمایه‌گذاران این بخش، اقدام به تعطیلی کارگاه خود در کشورمان و دایر کردن دوباره آن در ترکیه، عراق و سایر کشورهایی که تسهیلات بهتری ارایه می کنند، کرده‌اند.
امیر قربانیمدیر یک کارگاه طلاسازی در تهران به ایرنا گفت: مشکلات زیادی پیش روی فعالیت این صنعت وجود دارد به طوری که برای واردات تجهیزات و ماشین آلات‌ مورد نیاز دچار مشکل هستیم. به دلیل عدم امکان واردات برخی اقلام و قطعات کوچک مانند برخی «قلم های مخصوص تراش» ناچار شده ایم که ماشین هایی که چند میلیارد تومان قیمت دارند را کنار بگذاریم.
این فعال صنعت طلاسازی، عدم تعریف شدن برخی قطعات و تجهیزات در گمرک را از جمله مشکلات این صنعت دانست و افزود: واردات این تجهیزات به سختی انجام شده و گران تمام می‌شود که قدرت رقابت را از سازندگان ایرانی می‌گیرد.
ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا  و جواهر تهران در این باره به ایرنا گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد طلاسازی در شهر تهران مجوز فعالیت دارند که حدود نیمی از آنها فعال هستند. البته واحدهای فعال نیز با همه ظرفیت ۱۰۰ درصد خود کار نمی‌کنند.
نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز به ایرنا گفت: سازندگان ایرانی توانایی زیادی دارند که دلیل برخی قوانین و مقررات، امکان بهره برداری از همه ظرفیت‌ها وجود ندارد. در صورتی که نهادهای مسوول، موانع را از پیش روی تولیدکنندگان ایرانی بردارند، رونق دوباره به این صنعت باز می گردد.مشکلات زیادی به ویژه در بخش گمرک برای واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز وجود دارد که باید نسبت به رفع آنها اقدام شود. برای صادرات طلا نیز کارشکنی‌های زیادی انجام می‌شود به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان، فکر صادرات از ذهن خود خارج کرده‌اند.به دلیل مشکلات کار در ایران، شماری از فعالان این صنعت به سایر کشورها که شرایط جذابتری را پیشنهاد می‌کنند رفته‌اند.

شاخص دلار پس از سه روز ریزش، صعودی شد

از سوي ديگر، مشخص نبودن سرانجام جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث افزایش تقاضای خرید دلار در بازارهای جهانی شد.
به گزارش رویترز، در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. در شرایطی که معامله‌گران امیدوار به موافقت طرف آمریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه‌های اضافی بر روی محصولات وارداتی از یکدیگر در فاز نخست توافق تجاری بودند، مجلس سنای آمریکا در اقدامی که به نگرانی‌ها از تشدید مجدد اختلافات دامن زد با تصویب قطعنامه‌ای از تظاهرات داخلی هنگ کنگ حمایت کرد.
امره اشپایتسر، تحلیل گر معاملات ارزی در موسسه "وست پاک فارکس " گفت: شاهد یک روز پرریسک بودیم و سیگنال های متضاد زیادی از محل جنگ تجاری دریافت کردیم. به نظر می رسد اثرگذاری وقایع جنگ تجاری بر روی بازارهای جهانی کماکان در سطح بالایی قرار دارد.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۴ درصد افزایش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۷.۷۸۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۹۸ دلار اعلام شد.
دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- در جمع مقامات کاخ سفید گفته است که چین و آمریکا در حال حرکت به سمت حصول توافق تجاری هستند. با این حال وی تهدید کرده است که اگر دو طرف به توافق نرسند، تعرفه ها بر روی محصولات وارداتی آمریکا از چین را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است. حزب برگزیت که با توجه به تعداد کرسی هایش برای تشکیل دولت ائتلافی اهمیت دارد گفته است بیشتر روی پایگاه های رای حزب کارگر تمرکز خواهد کرد اما تعداد نمایندگان کافی برای مسئول باقی نگه داشتن دولت محافظه کار را حفظ خواهد کرد.
برایان دینگرفلد- استراتژیست ارزی در موسسه " نت وست مارکتس"- گفت: ما گزارشات فراوانی از روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا داشته‌ایم، به ویژه بر سر اختلافات تعرفه‌ای. بنابراین چیزی که در حال حاضر رهبری جریانات بازار را برعهده دارد این است که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق تا چه حد می‌تواند طرفین را حاضر به کنار گذاشتن اختلاف‌هایشان کند.

یک کشور دیگر در راه پیوستن به یورو

 از سوي ديگر،  نخست‌وزیر کرواسی نسبت به پیوستن این کشور به منطقه یورو ابراز امیدواری کرد.
به گزارش رویترز، آندری پلنکوویچ - نخست‌ وزیر کرواسی -  با اشاره به آماده شدن کرواسی برای پیوستن به مکانیزم تبادل اروپایی موسوم به ERM-۲ گفت که هدف استراتژیک این کشور پیوستن به منطقه پولی یورو تا سال ۲۰۲۴ خواهد بود. این مکانیزم که به عنوان آخرین پیش‌نیاز پیوستن به منطقه پولی یورو محسوب می شود قرار است تا نیمه دوم سال‌ آینده برای کرواسی به طور کامل فعال شود.
پلنکووویچ، پیوستن به یورو را عاملی برای به حداقل رساندن شوک‌های ارزی سر راه اقتصاد این کشور دانست که از طریق کاهش هزینه‌های استقراض، باعث افزایش رقابت پذیری اقتصاد آن می‌شود.
با وجود آن که کرواسی واحد پولی دیگری دارد، از یک دهه گذشته روند ادغام تدریجی نظام پولی خود را با یورو آغاز کرده است؛ به گونه‌ای که اکنون ۷۵ درصد ذخایر ارزی این کشور را یورو تشکیل می‌دهد. این کشور همچنین برای پیوستن به یورو باید نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود را به زیر ۶۰ درصد برساند.
تمایل کرواسی برای پیوستن به یورو در شرایطی مطرح می شود که برخی کشورهای دیگر اروپایی موضع انتقادی خود نسبت به این پیمان پولی را تغییر نداده اند. برای مثال، از زمان قدرت گرفتن دولت ویکتور اوربان در مجارستان، بوداپست فاصله خود با مواضع منطقه یورو را افزایش داده است. این کشور هنوز به عضویت منطقه یورو درنیامده و تاریخ مشخصی نیز برای پیوستن به این منطقه واحد پولی اعلام نکرده است. دولت و بانک مرکزی مجارستان تاکنون بارها اعلام کرده اند که تا زمانی که اقتصاد مجارستان به استحکام مناسبی نرسد، این کشور به منطقه یورو نخواهد پیوست.

چین به دنبال کاهش وابستگی به دلار

 همچنين افزایش اختلافات تجاری چین و آمریکا، دومین اقتصاد بزرگ دنیا را به فکر کاهش وابستگی به نظام دلاری انداخته است.
به گزارش سی ان بی سی، چین نظام اقتصادی خود را در طول سال‌های گذشته تا حد امکان به دلار پیوند زده است اما حالا به نظر می رسد جنگ تجاری باعث تغییر نگاه چین به این رویکرد دیرینه شده و اکنون این کشور در حال کاهش وابستگی خود به دلار به ویژه در بخش ذخایر ارزی است. تحلیل گران بانک " ای ان زد" نوشتند: در حالی که اخباری از احتمال اعلام محدودیت در سرمایه گذاری اتباع آمریکایی در چین به گوش می رسد؛ چین نیز در حال تلاش برای به حداقل رساندن آسیب‌های اقدامات احتمالی واشنگتن است.
هر چند هنوز دلار بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی چین دارد، سرعت تنوع بخشی به ذخایر ارزی چین در ماه های اخیر شتاب گرفته است و اکنون تخمین زده می‌شود دلار تنها ۵۹ درصد از کل ذخایر ارزی چین را شامل شود. یورو، ین و پوند نیز دیگر ارزهایی هستند که بالاترین سهم را در سبد ذخایر ارزی چین دارند.
علاوه بر کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی، چینی ها در حال فروختن اوراق قرضه دلاری نیز هستند به گونه ای که تنها در ۱۴ ماه اخیر چین ۸۸ میلیارد دلار از اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را واگذار کرده تا جای خود را به عنوان بزرگ ترین دارنده این اوراق به ژاپن بدهد. طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، چین تا پایان ماه ژوئن ۱.۱۱ تریلیون دلار اوراق قرضه در اختیار داشته است. از سوی دیگر این کشور ذخایر طلای خود را نیز تقویت کرده است تا جایی که در ماه اکتبر چین ذخایر طلای چین با رسیدن به ۱۹۵۷.۵ تن رکورد زد.