:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

۸۵ درصد از مالیات کشور را سه درصد از مودیان می‌پردازند

رئیس کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۸۵ درصد از مالیات کشور را سه درصد از مودیان می‌پردازند، ممیز محوری، تاریخ تعلق مالیاتی، نحوه دادرسی مالیاتی، ماخذ مالیاتی و استرداد اعتبار مالیاتی را مهم‌ترین مشکلات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد.
کد خبر: ۱۴۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
اقتصادگردان- الیاس حضرتی روز چهارشنبه در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز با بیان اینکه اقتصاد کشور مراحل سختی را طی می‌کند، اظهار کرد: مشکلات درونی، بی‌تدبیری‌ها، عدم جمع‌بندی توان ملی، ظرفیت‌ها و مصائبی که در گذشته داشتیم و حل نکردیم، در کنار کینه‌ورزی دشمنان و تحریم‌های ظالمانه، سختی‌های زیادی را بر ملت ایجاد کرده که در این میان فعالان اقتصادی باید عرض اندام کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات را خیلی کم حل می‌کنیم، افزود: اگر زمان را به عقب برگردانیم تقریبا موانع و مشکلات صادرات همان موانع ۲۵ سال پیش است.

حضرتی یادآوری کرد: از سال ۱۳۳۲ به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم، دیگر نمی‌توان تعلل کرد؛ یک فرصت بی‌نظیر تاریخی برای صادرات و کاهش و قطع وابستگی بودجه جاری به نفت ایجاد شده است که باید از آن بهره برد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۱۲۷ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در برابر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری و اجتناب‌ناپذیر وجود دارد و باید ببینیم چطور می‌توانیم این فاصله را پر کنیم.

حضرتی ادامه داد: در استراتژی جدید کشور که از اردیبهشت امسال آغاز شده است، برای به حداکثر رساندن استحکام داخلی، رفع اختلافات داخلی، مستحکم کردن پایه‌های اقتصادی، رونق تولید و صادرات قدرتمند و روان توفیقات خوبی داشته‌ایم اما در این بخش بیش از این‌ها همت نیاز است.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی با شرایط روز هماهنگ شده‌اند و صادرات ما هم وضعیت نسبی و مطلوبی دارد، گفت: در هفت ماهه امسال ۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد درآمد مالیاتی داشتیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: تمام فعالان اقتصادی، اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون و دانشگاهیان در ارتباط با مشکلات قانون مالیات بر ارزش افزوده، بیشتر مشکلات را در چند محور ممیز محوری، تاریخ تعلق مالیاتی، نحوه دادرسی مالیاتی، ماخذ مالیاتی و استرداد اعتبار مالیاتی می‌دانند.

بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با حضور ۵ کشور ترکیه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و عراق و روسای اتاق های بازرگانی برخی از مراکز استان ها صبح و عصر امروز در تالار مصلی تبریز برگزار می شود.