:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون آب و آبفای وزارت نیرو:

توافق تهران و کابل درباره تحویل حقابه ایران

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به برگزاری بیست‌ویکمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران، گفت: طرفین در این نشست موفق شدند در خصوص مسائل مهمی همچون زمان‌بندی ایجاد سامانه‌های اندازه‌گیری تحویل حقابه ایران توافق کنند.
کد خبر: ۱۴۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
اقتصادگردان- به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «قاسم تقی‌زاده خامسی» افزود: این نشست ۲۶ آبان‌ماه به مدت دو روز در تهران برگزار شد، در این جلسه طرف افغان طرح کلی ارائه شده از سوی طرف ایرانی برای مطالعه سامانه‌های برداشت و اندازه‌گیری حقابه در مرز مشترک را پذیرفت و مقرر شد در یک برنامه زمانی منسجم بررسی‌های تکمیلی به صورت دوجانبه و مشترک ادامه یابد.

کمیسار عالی آب هیرمند ادامه داد: در این اجلاس برای نخستین بار افزون بر موضوع حقابه هیرمند، مسائل گرد و غبار در منطقه سیستان نیز به تفصیل مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد گزارشی از سوی جمهوری اسلامی ایران که دربرگیرنده شدت وقوع گرد و غبار و راهکارهای مهار آن است به طرف افغان ارائه شود.

رودخانه مرزی هیرمند که از کشور افغانستان سرچشمه می‌­گیرد، تأمین کننده منابع آب مورد نیاز دشت سیستان در شرق کشور و همچنین تالاب­‌های بین­‌المللی هامون است. مساله استفاده از آب این رودخانه، طی سال‌های متمادی یکی از موضوعات مهم توافقات و مذاکرات بین دو کشور ایران و افغانستان بوده است.

کشور افغانستان با همه کشورهای همسایه خود شامل ایران، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین دارای حوضه­‌های آبریز مشترک است و این باعث مسرت است که معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند بین ایران و افغانستان تنها قراردادی است که افغانستان در آب­‌های مرزی خود با همسایگانش دارد.

بر اساس معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند، توافق شده است که در سال­‌های نرمال حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه هیرمند به ایران جریان یابد. علاوه بر این در چهارچوب این معاهده پیش‌بینی شده است که کمیته مشترکی از دو کشور تحت عنوان کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند ایجاد شود.

نخستین اجلاس این کمیته در شهریور ۱۳۸۳ در تهران برگزار و پس از آن در ۱۵ سال گذشته ۲۰ جلسه به تناوب در شهرهای تهران و زابل در ایران و کابل و زرنج در افغانستان برگزار شده است. در این راستا، بیستمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند بر اساس معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند بین دو کشور ایران و افغانستان طی روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد سال جاری به ریاست «قاسم تقی‌زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزارت نیرو و کمیسار آب طرف ایرانی و «خان محمد تکل» معاون آب وزارت آب و انرژی افغانستان و کمیسار آب طرف افغانستانی، در فضایی دوستانه و خردمندانه با محوریت اجرای دقیق معاهده ۱۳۵۱ در کابل برگزار شد.