:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

۵۰ درصد مخازن سازه‌های آبخیزداری استان بوشهر آبگیری شد

بارندگی‌های ۲۶ تا ۲۸ آبان‌ ماه جاری در استان بوشهر موجب آبگیری ۵۰ درصد حجم مخازن سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری موجود در این استان شد.
کد خبر: ۱۴۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
اقتصادگردان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: حجم کل سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری موجود در این استان ۳۶ میلیون مترمکعب است که از این میزان تاکنون ۱۸میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های سطحی در این سازه‌ها  ذخیره شد. 

غلامرضا منتظری افزود: مهار آب باران، کنترل سیل، تغذیه سفره‌های زیر زمینی، مدیریت روان آب‌ها، تقویت منابع آبی و کمک به پایداری آن درحفظ تولید، اشتغال و احیای عرصه‌های منابع طبیعی، حفاظت خاک و مقابله با خشکسالی از مهم ترین هدف‌های اجرای سازه‌های آبخیزداری در استان بوشهر است.

وی بیان کرد: آبگیری سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری موجود در استان بوشهر موجب شادی بهره‌برداران، کشاورزان و دامداران استان شده‌است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ۳۰۲ میلیارد و ۵۶۷ میلیون ریال امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی استان بوشهر اختصاص یافته است.

منتظری یادآورشد: این پروژه‌ها در ۳۰ حوضه آبخیز و در بیش از ۴۷ نقطه در شهرستان‌های جم، عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان، بوشهر، دشتستان، گناوه و دیلم اجرا می‌شود.

وی گفت: از مجموع طرح‌های تعریف شده برای استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی امسال ۲۲ پروژه شامل ۴۲ سازه آبخیزداری و آبخوان‌داری با ۲۵۲ میلیارد ریال اجرا می‌شود و ۵۰ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال به اقدام‌ها دیگری شامل مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه‌های آبخیز، عملیات بیولوژیکی شامل هلالی‌های آبگیر، مرتع و جنگل، مراقبت و آبیاری، حفاظت و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی، توانمندسازی جوامع محلی در چارچوب آموزش و ترویج در سطح حوضه‌های آبخیز اختصاص یافته‌است.

منتظری اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری علاوه براینکه بخش زیادی از این روان‌آب‌ها را کنترل می‌کند، از فرسایش و تخریب خاک جلوگیری کرده و باعث تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی خواهد شد.