:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
تحولات شاخص سهام در مهرماه 98 نشان می دهد

رشد 99 درصدي ارزش بازار وبملت در 7 ماه نخست سال 98 / ارزش بازار سهام بانك ملت در صدر بانک های بورسی

ارزش بازار سهام بانك ملت با 50 ميليارد سهم از 5394 ميليارد تومان در سال 97، به 29هزار و 50 ميليارد تومان در مهر 98 رسيده و يمت سهام نيز در مهر ماه به 581 تومان رسيد كه افزايش 99 درصدي در هفت ماه نخست سال داشت و نسبت به سال 96 نيز 479 درصد رشد كرده است. پيش بيني مي شود كه با افزایش سرمایه 160 درصدی «وبملت» از محل سود انباشته، سرمايه بانك ملت 8 هزار ميليارد تومان بيشتر شده و وضعيت سهام بانك ملت نسبت به قبل بهتر شود. / در مهر 98 ارزش بازار بانک ملت در حدود 290 هزار میلیارد ریال بوده که فاصله بیش از 2 برابری با دیگر بانک‌های مطرح پشت سر خود دارد. به‌عبارت‌دیگر بانک‌های پاسارگاد، صادرات و تجارت با ارزشی در حدود 100 هزار میلیارد ریال معادل یک‌سوم ارزش بازار بانک ملت را به خود اختصاص داده‌اند
کد خبر: ۱۴۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
بازار سرمایه در مهرماه برخلاف ماه‌های پیشین نوسانات شدیدی را تجربه کرد به‌نحوی‌که برخی سهامداران در روزهای مختلفی شاهد فرازوفرود شاخص کل به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بودند. نماگر شاخص کل که در پایان شهریور به سطح 302 هزار واحد رسیده بود پس از دستیابی به عددی بالاتر از 327 هزار واحد در 13 مهرماه، روند نزولی با اعوجاج شدید به خود گرفت و درنهایت مهرماه را در سطح 308 هزار واحد به پایان برد و بازدهی حدود 2 درصدی را از خود نشان داد. شاخص هم‌وزن در این ماه شرایط بدی را برای سهامداران به همراه آورد. عدد شاخص هم‌وزن در پایان شهریورماه معادل 87852 واحد بود و در 13 مهرماه به عدد تاریخی 97377 واحد رسید پس‌ازآن همانند شاخص کل این شاخص به سمت پایین تغییر مسیر داد و نهایتاً در سطح 81993 واحد با کاهشی 6.7 درصدی (معادل 5859 واحد) کار خود را خاتمه داد.
در صنعت بانکداری نماد بانک ملت پس از چندین ماه توقف، در 10 مهرماه بازگشایی شد. این نماد که از 27 خردادماه به دلیل ابهامات مطرح‌شده از سوی نهاد ناظر در خصوص نحوه تسعیر اقلام ارزی و نیز موارد مربوط به خسارت دریافتی از خزانه‌داری انگلستان متوقف‌شده بود پس از انتشار چند اطلاعیه شفاف‌سازی و درنهایت اعلام تأثیر تنها 130 ریال بر سود بانک (که اساساً با ذهنیات فعالان بازار تفاوت بسیار شگرفی داشت) در روز چهارشنبه 10 مهرماه بازگشایی شد و با حجم معاملات قابل‌ملاحظه 614 میلیون سهمی رشد قیمتی در حدود 46% پیدا کرد و به سطح 6510 ریال هم رسید.

عنوان شرکت-نماد

 تعداد سهام فعلی (هزار برگ)

 مهر 1398

 سال 1397

 سال 1396

 نسبت گردش سهام

 حجم، میلیون برگ

 حجم، میلیون برگ

 ارزش-میلیون ریال

 حجم، میلیون برگ

 ارزش-میلیون ریال

بانک ملت - وبملت

       50,000,000

5.22%

      2,610

          24,887

       53,940,520

           2,114

     2,159,449













1398/07/30

درصد تغییر ارزش بازار نسبت به


قیمت ریال

تعداد سهام هزارسهم

ارزش بازار میلیون ریال

شهریور 1398

اسفند 1397

اسفند 1396

 

بانک ملت - وبملت

5,810

50 ميليارد

290,500,000

34%

99%

479%



این نماد در روز شنبه 13 مهرماه نیز با صف خرید مناسب و رشد قیمت همراه بود ولیکن پس‌ازآن دچار تزلزل و نوسانات قابل‌ملاحظه‌ای شد. تلاش‌های زیادی در نیمه دوم مهرماه برای بهبود معاملات این نماد صورت گرفت و پمپاژ اخبار مثبت (اعلام افزایش سرمایه از محل اندوخته تسعیر ارز و سپس انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی در خصوص برنامه مدیریت بانک برای اجرای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها) چندان سودی نبخشید و درنهایت در قیمت حدود 5700 ریال ماه مهر را به پایان برد. بازگشایی این نماد و رشد قیمت آن و سپس نوسانات شدید در مابقی روزها به‌شدت بر شاخص صنعت بانکداری و شاخص کل تأثیر گذاشت. شاخص صنعت بانکداری که در پایان شهریور به سطح 1523 واحد رسیده بود با بازگشایی نماد بانک ملت به سطح 1922 واحد هم رسید ولیکن پس‌ازآن تدریجاً در مدار نزولی به 1631 واحد در پایان مهرماه رسید.
مجموع ارزش بازار این صنعت در پایان مهرماه به حدود 864 هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با ارزش بازار پایان سال 1397 (به مبلغ 476 هزار میلیارد ریال) از رشدی در حدود 82% برخوردار است. عدد مشابه در پایان سال 1396 برابر با 276 هزار میلیارد ریال بوده است.
 روشن است که ارزش بازار بانک ملت در حدود 290 هزار میلیارد ریال بوده که فاصله بیش از 2 برابری با دیگر بانک‌های مطرح پشت سر خود دارد. به‌عبارت‌دیگر بانک‌های پاسارگاد، صادرات و تجارت با ارزشی در حدود 100 هزار میلیارد ریال معادل یک‌سوم ارزش بازار بانک ملت را به خود اختصاص داده‌اند
به نظر می‌رسد در طول ماه‌های باقیمانده سال، موارد زیر بر فضای معاملاتی نمادهای این صنعت تأثیرگذار باشد:
1-    افزایش سرمایه برخی از نمادهای این صنعت (نظیر ملت، پاسارگاد، خاورمیانه و سامان) از محل اندوخته تسعیر ارز به‌موجب نامه مورخ 22/3/1398 بانک مرکزی (به نظر می‌رسد تلاش‌های سیستم بانکی برای معافیت مالیاتی اندوخته مزبور تاکنون راه به‌جایی نبرده باشد و این مسئله می‌تواند صدور مجوز افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس را طولانی‌تر کند) و بانک‌های پارسیان و دی (و احتمالاً ملت) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها
2-    تعیین تکلیف نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی توسط بانک مرکزی در پایان سال (نرخ تسعیر ارز تعیین‌شده توسط بانک مرکزی در سال گذشته و شش‌ماهه سال جاری تفاوت معناداری با نرخ سامانه نیما داشت)
3-    شروع عملیات بازار باز (OMO) توسط بانک مرکزی و نیز بازار متشکل ارزی و اثرات احتمالی آن بر فضای پولی و بانکی کشور
4-    شروع فعالیت بازار متشکل ارزی (که تابه‌حال چندین بار به دلایل گوناگون به تعویق افتاده) و اثرات آن بر بازار ارز (که البته چندان پررنگ به نظر نمی‌رسد).
5-    افزایش حجم انتشار انواع اوراق بدهی در ماه‌های باقیمانده از سوی دولت و ... که احتمال بالا رفتن نرخ سود سپرده (به‌صورت غیررسمی) را تقویت می‌کند
6-    تأثیرات احتمالی ناشی از طرح اصلاح نظام بانکی بر نا ترازی بانک‌ها، مطالبات معوق بانک‌ها از بخش خصوصی و دولتی، افزایش سرمایه بانک‌ها و کفایت سرمایه  (که البته به نظر می‌رسد در مراحل مقدماتی است و به این زودی‌ها وصال نخواهد داد).
7-    با توجه به اتفاقات پیش‌آمده در خصوص نمادهای بازار پایه که درنهایت منجر به طبقه‌بندی زرد، نارنجی و قرمز در آن‌ها شد برخی بانک‌ها برای خروج از این بازار اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند (من‌جمله بانک سامان و ایران‌زمین با پیشنهاد افزایش سرمایه) از سوی دیگر احتمال تعلیق و اخراج برخی نمادها از دیگر بازارها به بازار پایه دور از ذهن نیست (این اتفاق در خصوص نماد بانک دی در اولین روز آبان ماه رخ داد و این نماد پس از انقضای مهلت اعطایی چندین و چندباره از سوی هیئت پذیرش فرابورس ایران، مشمول تعلیق شد).
8-    مسائل دیگری نظیر تغییر فضای مذاکراتی ایران با گروه 1+4، روشن‌تر شدن نحوه حضور بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ادغامی در بانک سپه (حکمت ایرانیان، انصار، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر) در فضای پولی کشور، تغییرات احتمالی نرخ ارز در بازار آزاد و به‌تبع آن سامانه نیما، شرایط کلی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور و نحوه تأمین کسری بودجه هزینه‌های دولت در سال بعد از دیگر عوامل مؤثر خواهد بود.

ظرفيت سهام بانك ملت

این سهام دارای پتانسیل‌هایی همچون افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی، دریافت غرامت از خزانه داری انگلستان و شناسایی سود حاصل از محل تسعیر ارز آن، فروش بلوک سهام فملی مس و شناسایی عایدی آن در صورت سود و زیان سال جاری است.

در خصوص افزایش سرمایه این بانک قصد دارد در سال جاری از دو محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌های خود افزایش سرمایه دهد. محل اول سود انباشته است که افزایش سرمایه ۱۶۰ درصدی بانک از ۵ به ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل سایر اندوخته به تصویب هیات مدیره رسیده و افزایش سرمایه دیگر از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت به تصویب هیات مدیره بانک رسیده و در دستور کار قرار گرفته است.

دریافت غرامت ۹۱ میلیون یورویی با نرخ تسعیر ۸.۵۰۰ تومانی از خزانه داری کشور انگستان می‌تواند ۱۳ تومان به ازای هرسهم برای سهامداران عایدی داشته باشد همچنین فروش سهام شرکت ملی مس برای بانک ملت مزایای زیادی دارد که شامل:

• شناسایی سود قابل توجه ناشی از تفاوت قیمت فروش با ارزش دفتری (۳۸۶ ریال به ازای هر سهم)

• ورود نقدینگی حدوداً ۸ هزار میلیارد ریالی به بانک ملت؛ اعطای تسهیلات این مبلغ با نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار تا انتهای سال حداقل ۸۰۰ میلیارد ریال درآمد تسهیلات محقق می‌کند و نمودی بارز از مولدسازی دارائیهاست.

• در مورد بخش اقساطی معامله نیز که طبق آگهی عرضه نرخ ۱۹درصد اعلام شده است، مبلغ حصه سال جاری قابل شناسایی درآمد بانک برای سال ۱۳۹۸ حدود ۱.۵۰۰ میلیارد ریال است. بنابراین با لحاظ سود فروش سهام که درآمدی غیر مشاع است و سود مشاع ناشی از اعطای تسهیلات بخش نقد معامله و سود دوران تقسیط مربوط به سال جاری، فروش سهام مذکور کلا مبلغی بیش از ۴۳۰ریال به ازای هر سهم سود برای سهامداران خلق  می‌کند.

• کاهش قابل توجه اموال مازاد بانک و بهبود نسبت دارایی های ثابت، بانک را از شمولیت جرائم مالیاتی ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید خارج می‌کند و بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک، ناشی از این فروش، ظرفیت جدیدی برای اعطای تسهیلات با کیفیت به صنایع بزرگ و سودآوری بیشتر برای این بانک بورسی به ارمغان خواهد آورد.

همچنین لازم بذکر است بانک ملت دارای بیشترین ذخیره ارزی در میان سایر بانک ها با دارایی بالای ۴ میلیارد دلار است. در ادامه گفتنی است باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته میانگین بازدهی صنعت بانک ها و موسسات اعتباری از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۱.۲۳ درصد بوده در همین بازه زمانی بازدهی بانک ملت ۹۶.۲۳ درصد است.

در شرایط فعلی با ملاحظه عوامل فوق الذکر می‌توان انتظار داشت قیمت سهام با تقاضای نسبی به سمت قیمت های بالای ۷۰۰ تومان حرکت کند.