:
كمينه:۶°
بیشینه:۱۰°
به‌روز شده در: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
اینترنت بانک‌ها قطع نیست، نرم افزارها فعالند
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه همه بانک‌ها ابزار رمز دوم پویا را عملیاتی کردند، اظهار کرد: مساله‌ای که وجود دارد این است که ما برای ارتقای تجربه کاربری و برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند، برنامه‌ریزی می‌کنیم که در اسرع وقت امکاناتی به سیستم اضافه شود که امیدواریم به سرعت این طرح اجرایی شود
کد خبر: ۱۴۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
اقتصاد گردان - معاون بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ اختلالی در شبکه اینترنتی بانک‌های کشور وجود ندارد، تاکید کرد که رمز دوم پویا هزینه‌ای برای کاربران ندارد.
 مهران محرمیان در حاشیه نمایشگاه ایران تراکنش که روز سه‌شنبه در مرکز نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو برگزار شد، در پاسخ به ایسنا درخصوص مشکلات ایجاد شده برای بانک‌ها در زمینه قطع اینترنت اظهار کرد: با کسانی که در این حوزه مشغول هستند، ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی داشتم و نهایت همکاری را با شبکه بانکی داشتند. آی‌پی‌های بانکی و کسب و کارهای مرتبط با بانک را مستثنی کردند که اینترنت آن‌ها قطع نشود.
به گفته معاون بانک مرکزی، اختلالات کوچکی در ساعت‌های اولیه قطع اینترنت وجود داشت که به سرعت با همکاری مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حل شد و شبکه بانکی حداقل اختلالات را داشت.
محرمیان درباره خدمات اینترنتی بانک‌ها به مردم نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سایت‌های اینترنتی همه بانک‌ها در داخل کشور میزبانی شده‌اند، اگر هم در ساعات اولیه مشکلات اندکی وجود داشت به سرعت حل شد و اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد.
آخرین خبرها درباره رمز دوم یکبار مصرف
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه همه بانک‌ها ابزار رمز دوم پویا را عملیاتی کردند، اظهار کرد: مساله‌ای که وجود دارد این است که ما برای ارتقای تجربه کاربری و برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند، برنامه‌ریزی می‌کنیم که در اسرع وقت امکاناتی به سیستم اضافه شود که امیدواریم به سرعت این طرح اجرایی شود.
وی افزود: سامانه حریم بانک مرکزی این امکان را خواهد داد که مشتریان بتوانند رمز دوم پویای خود را از طریق پیامک دریافت کنند که البته اپلیکیشن‌های بانکی هم در این میان فعال هستند که مشتری به انتخاب خود این رمز را دریافت می‌کند.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که این طرح از ابتدای دی‌ماه سال جاری الزامی خواهد شد.
محرمیان در پاسخ به ایسنا با بیان اینکه دریافت رمز دوم پویا هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد، گفت: هزینه‌ای که وزارت ارتباطات از بانک بابت هر پیامک پیامک‌ دریافت می‌کند، مشابه هزینه‌ای است که همین الان از بانک‌ها بابت سایر تراکنش‌های بانکی دریافت می‌شود، اما در حال رایزنی هستیم که در این مورد تخفیفات ویژه‌ای را برای بانک‌ها نظر بگیرند.
وی از اعلام رقم هزینه هر پیامک برای بانک‌ها در اجرای طرح رمز دوم پویا خودداری کرد.
محرمیان با بیان اینکه فیشینگ روندی است که از قدیم وجود داشته و همواره به دنبال مدیریت این موضوع بوده‌ایم، تصریح کرد: دیگر صرف وقت و به تاخیر انداختن کار جایز نیست و یک تصمیم همگانی گرفتیم که با همکاری بانک‌ها ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.
نمی‌توانیم از بانکداری هوشمند فرار کنیم
وی همچنین درباره بانکداری هوشمند، اظهار کرد: ما تحول در نظام بانکی را با بانکداری الکترونیک آغاز کردیم و در ادامه به سمت بانکداری دیجیتال حرکت می‌کنیم.
وی افزود: در بانکداری الکترونیک، فرآیندها تحول بنیادی ندارند و سازمان بانک تغییرات بنیادی نمی‌کند، اما فرآیندها به صورت الکترونیک انجام می‌شود و نتیجه‌های خوبی هم اتفاق افتاده است.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال، تغییرات فضای کسب و کار را خواهیم داشت، تصریح کرد: کسب و کارها متنوع می‌شوند و بانک از حالت سنتی خود خارج شده و انتظار ما این است که بانک در این حوزه‌ها وارد شود و مهم‌تر از آن، مشارکت شرکت‌های نوپاست که اعتقاد داریم در کنار بانک‌ها می‌توانند همکاری ویژه‌ای داشته باشند و شرکت را به سمت و سوی جدیدی بروند.
محرمیان با اشاره به هوشمندسازی نظام بانکی، گفت: هوشمندسازی وسیع‌تر از فضای دیجیتال است و ما باید در هوشمندسازی به همه ابعاد بانک، هوشمندانه نگاه کنیم؛ در واقع در بانکداری هوشمند شکل کار ما بانکداری تراکنش محور نیست، بلکه بانکداری داده‌محور است که در آن زمان صحبت از ابرداده و الگوریتم‌های هوشمند است.
وی با بیان اینکه بانکداری هوشمند در دنیا نیز به تازگی در حال اجراست، اظهار کرد: با افتخار می‌توانیم بگوییم که در بحث بانکداری دیجیتال از دنیا خیلی عقب نیستیم و به سمت بانکداری هوشمند نیز حرکت خواهیم کرد، چراکه چیزی نیست که بتوانیم از آن فرار کنیم و جزو اهداف ماست.

290 ميليون تراکنش بانكي در روز قطعی اینترنت
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به وضعیت طبیعی تراکنش‌های بانکی در زمان قطعی اینترنت به پایداری ۹۹.۹ درصدی شبکه بانکی اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، سید ابوطالب نجفی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه ایران تراکنش در خصوص وضعیت دسترسی به خدمات بانکی در نبود اینترنت طی روزهای اخیر در کشور، تاکید کرد: طی چند روز گذشته، مشکلی در تراکنش‌های بانکی به واسطه قطعی اینترنت مشاهده نشد. برای مثال روز ۲۷ آبان ماه ۲۹۰ میلیون تراکنش شتابی و شاپرک شامل ۱۲۴ میلیون تراکنش در شبکه شتاب و ۱۶۶ میلیون خرید در شبکه شاپرک به ثبت رسید که پایداری بیش از ۹۹.۹ درصد داشته است.
وی افزود: در خصوص اتصال سرویس‌های حیاتی بانکی کشور در صورت نبود و قطعی اینترنت، پیش از این چندین مانور بزرگ صورت گرفت که نشان داد شبکه دارای پایداری کامل در برابر اتفاقات احتمالی است؛ ضمن آنکه روش‌های پشتیبانی را نیز مدنظر قرار دادیم.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک درباره خسارت‌های ایجاد شده در شعب بانکی کشور و تخریب شبکه کابلی شعب در روزهای اخیر، گفت: ما چندین هزار ارتباط پشتیبان را تدارک دیده‌ایم و در کنار آن ارتباطات شبکه بانکی از طریق لینک‌های ماهواره‌ای نیز برقرار است.
به گفته نجفی، در پی مشکلات به وجود آمده ممکن است تعدادی دستگاه خودپرداز بانکی صدمه دیده باشد که به دلیل وجود حدود ۵۵ هزار دستگاه خودپرداز در کشور، این تعداد بالا نیست. ضمن آنکه ۹۰ درصد سرویس‌های مردم از طریق خدمات الکترونیک انجام می‌شود و خسارت ایجاد شده به شعب برخی بانک‌ها تاثیری در سرویس‌های بانکی نداشته است.
وی با اشاره به حمایت این شرکت از حضور بیش از ۶۰ استارتاپ حوزه مالی و بانکی در نمایشگاه تراکنش ایران، گفت: مرکز نوآوری آیفینک که توسط شرکت خدمات انفورماتیک ایجاد شده است از استارتاپ‌های حوزه مالی و بانکی حمایت می‌کند.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اضافه کرد: نوآوری در همه صنایع، دستاوردهای خوبی برای مشتریان صنعت داشته و از آن جاکه صنعت بانکداری از این موضوع جدا نیست، نفوذ نوآوری به صنعت بانکداری نیز در دنیا رو به افزایش است.
نجفی با بیان اینکه هم اکنون شرکت‌های بزرگ نوآور در دنیا مانند فیس‌بوک، گوگل و ebay وارد حوزه بانک و پرداخت شده‌اند، گفت: بانک‌ها باید توجه داشته باشند که با حضور بازیگران نوآور و فناور در این صنعت، اگر روند فعالیت خود را تغییر ندهند، سهم بازار را از دست خواهند داد.
وی تاکید کرد: در ایران نیز استارتاپ‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا و اسنپ وارد حوزه پرداخت شده‌اند و این مساله نشان می‌دهد که بانک‌ها باید به سمت و سوی بانکداری باز حرکت کنند و با فینتک‌ها و نوآوران همکاری کنند و سرویس‌های سنتی را کنار گذاشته و سرویس‌های جدید ارائه دهند.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه این اتفاق باعث ادغام سرویس‌های سنتی در سرویس‌های جدید می‌شود، ادامه داد: بانک‌ها باید سرویس‌ها پایه بانکی را ایجاد کرده و فینتک‌ها را به این فضا متصل کنند.
وی ریسک بزرگ باز شدن بانک‌ها را مساله امنیت عنوان کرد و افزود: در این راستا اتحادیه اروپا استانداردهایی تحت عناوینی چون احراز هویت قوی تدوین کرده و در ایران نیز بانک مرکزی، فینتک‌ها و کسب و کارهای نوین مالی را مجاب کرده است که در چارچوب و مقررات بانک مرکزی با بانک‌ها مشارکت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: