:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پاسخ منفي بیمه‌مرکزی به نوسانات سهام

خسارت بنزینی پرداخت می‌شود

به شرکت‌های بیمه دستور داده‌ام سریعا نسبت به برآورد خسارت‌ها و پرداخت غرامت شعبه‌های بانک در حوادث اخیر آسیب دیده و یا دستگاه‌های خودپرداز پول از آنها به سرقت رفته نسبت به تامین خسارت اقدام می‌کنند
کد خبر: ۱۴۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
اقتصاد گردان - رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیمه مرکزی در وضعیت کنونی آمادگی بیمه نوسانات قیمت سهامی که در بورس معامله می‌شود را ندارد.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه 210 میلیارد تومان برای خسارت‌های سیل پرداخت کردند، گفت: در مورد پیاده‌روی اربعین شرکت بیمه ایران بیش از حق دریافتی خسارت پرداخت کرد.
غلامرضا سلیمانی در جمع خبرنگاران در جزیره کیش، گفت: گرچه در مرحله اول سیل تصور می‌کردیم دو هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده باشد اما بعد از بررسی دقیق خسارت‌ها، 210 میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل پرداخت کردیم.
سلیمانی همچنین با اشاره به حوادث اخیر و ناآرامی‌ها در کشور گفت: به شرکت‌های بیمه دستور داده‌ام سریعا نسبت به برآورد خسارت‌ها و پرداخت غرامت شعبه‌های بانک در حوادث اخیر آسیب دیده و یا دستگاه‌های خودپرداز پول از آنها به سرقت رفته نسبت به تامین خسارت اقدام می‌کنند.
وی همچنین در مورد صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: مجلس مصوبه‌ای در این زمینه داشته که دولت پذیرفت 50 درصد حق بیمه حوادث طبیعی را دولت و 50 درصد را مردم بپردازند اما شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد و نمی‌توان برای مردم اجبار ایجاد کرد بنابراین این مصوبه برای اصلاح به کمیسیون اقتصاد مجلس ارجاع شده و با رفع این مشکل مجددا در صحن مجلس بررسی می‌شود.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین در مورد برخی تخلفات در صنعت بیمه گفت: بهترین روش برای جلوگیری از تخلف شفاف سازی اطلاعات شرکت بیمه و فناوری مدرن در این زمینه است. مثلا در مورد بیمه شخص ثالث کروکی‌ها از طریق اپلیکیشن و دستگاه‌‌های الکترونیک که به ماشین وصل می‌شوند تهیه شده و از صحنه تصادف فیلمبرداری شده که نسخه‌ای از آن برای پلیس و نسخه‌ای برای شرکت‌های بیمه ارسال شود تا جلوی تخلفات گرفته شود.

سلیمانی همچنین در مورد 22 هزار تومان حق بیمه زائران اربعین و اینکه آیا شرکت‌های بیمه سود یا زیان کردند گفت: از این 22 هزار تومان دریافتی 7 هزار تومن برای اورژانس و 15 هزار تومان برای بیمه بود که اکثرا برای بیمه ایران انجام شد. 3 میلیون زائر بیمه شده بودند که 45 میلیارد تومان حق بیمه پرداخت کردند اما تعدادی از زائران در سفر فوت کردند که 230 نفر از طریق تصادف فوت کردند که باید دیه آنها پرداخت شود و تعدادی نیز به دلیل بیماری و کهولت سن فوت کردند وحدود دو هزار نفر نیز به خاطر بیماری به ایران برگشت داده شدند تا مداوا شوند. بنابراین بیمه ایران در این قضیه نه تنها سود نکرد بلکه مقداری نیز از طرف شرکت پرداخت شد. اما در عین حال ما به بیمه زائران اربعین به عنوان یک کار اقتصادی نگاه نمی‌کنیم بلکه آن را یک مسئولیت اجتماعی که مدنظر نظام و کشور است می‌بینیم.
وی همچنین در مورد افزایش قیمت بنزین و اثر آن در بیمه حمل ‌و نقل گفت: عمده حمل و نقل کشور بر پایه گازوئیل است بنابراین افزایش قیمت بنزین اثری بر بیمه حمل و نقل باری نداشته است.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین با بیان اینکه همه بانک‌ها و ساختمان‌های اداری دارای بیمه آتش‌سوزی،حوادث و ناشی از شورش‌ها بوده، گفت: خسارت‌های ناشی از شلوغی‌های اخیر به زودی پرداخت می شود.
در مورد حذف بیمه نامه‌های کاغذی گفت: تا حد زیادی در این زمینه موفق بوده‌ایم و برخی بیمه‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود در بخش خسارت هم سعی می‌کنیم به صورت الکترونیکی پرداخت شود و شرکت‌های بیمه را سوق می‌دهیم صدور بیمه‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی باشد.
وی همچنین با بیان اینکه بخشی از درآمد بیمه باید از طریق بهره‌وری تامین شود، گفت:‌در همه صنایع و خدمات سعی می‌کنیم با افزایش بهره‌وری درآمد بیمه افزایش پیدا کند و بنابراین بخشی از بیمه‌های اتکایی را به شرکت‌های دیگر منتقل می‌کنیم تا ریسک بیمه اتکایی رشد پیدا کند.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: امسال صنعت بیمه در 6 ماه اول را 42 و نیم درصد رشد همراه بوده و پیش‌بینی می‌کنیم امسال حق بیمه دریافتی به 60 هزار میلیارد تومان برسد. سال آینده این رقم به 80 هزار میلیارد تومان و تا سال 1400 به 100 هزار میلیارد برسد.
وی گفت: هدف این است که بیمه‌ها نیز مانند حساب مردم در بانک‌ها دارای یک ارزش روز دارایی‌ها باشد و در دسترس مردم قرار گیرد.
غلامرضا سلیمانی در باره پوشش ریسک نوسان قیمت سهام در بورس از طریق بیمه گفت: در رابطه با نوسان قیمت که در بورس ایجاد می‌شود، بحث‌هایی مطرح و برخی اقدامات کارشناسی در دستور کار قرار گرفته است.
وی عمده نوسانات قیمت سهام در بورس را ناشی از مسائل سیاسی و بین‌المللی دانست و ‌افزود: کمتر می‌توان ایجاد نوسانات قیمتی در بورس را به مسایلی مانند عوامل اقتصادی ربط داد.
رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: در بررسی‌های اولیه که از سوی بیمه مرکزی صورت گرفت، پاسخ ما منفی بود و در وضعیت کنونی آمادگی بیمه نوسانات قیمت سهامی که در بورس معامله می‌شود را نداریم.
سلیمانی اظهار داشت: اکنون روش‌هایی را در نظر گرفته و در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم تا بتوانیم با همکاری یکدیگر به این نتیجه برسیم که فقط می‌توان خارج از بحث بین‌المللی و سیاسی که موجب نوسان قیمت سهام در بورس می‌شود، سهام را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.
رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین تا چه میزان می تواند در کاهش صدور بیمه شخص ثالث و بدنه تاثیرگذار باشد نیز گفت: این موضوع ممکن است در کوتاه مدت یعنی حداکثر چهار ماه در صدور این دو بیمه نامه تاثیر داشته باشد.
وی ادامه داد:‌ پس از مدتی، افرادی که به دنبال خرید خودرو هستند با وجود افزایش قیمت بنزین مجبور به خرید می شوند که باید به طور حتم خودروی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
سلیمانی یادآور شد: زمانی که وضعیت دوره گذشته سهمیه بندی بنزین را مورد بررسی قرار دادیم، متوجه شدیم که بیشتر صاحبان خودرو، خود را با میزان سهمیه تعیین شده بنزین تنظیم  و مشکل خود را با این موضوع حل کرده اند.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: تنها درصد کمی از افراد بودند که بیش از میزان تعیین شده مصرف داشتند بنابراین افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن نمی تواند در بلند مدت، تاثیر چندانی در میزان تولید و فروش خودرو و نیز صدور بیمه شخص ثالث و بدنه داشته باشد.
وی به تاثیر تحریم ها بر حوزه بیمه اشاره و بیان کرد: تحریم ها در بحث بیمه اتکایی تاثیر گذار بوده به این معنا که شرکت های بیمه اتکایی که با آمریکا در ارتباط بودند، رابطه خود را با شرکت های بیمه ایرانی قطع کردند اما برخی از آنها از طریق شرکت‌های بیمه ایرانی و بیمه اتکایی جهانی که با آمریکا ارتباط نداشتند، در حال همکاری با ایران هستند.
غلامرضا سلیمانی عصر دوشنبه در آیین افتتاح اینوکس ۲۰۱۹ در کیش با بیان اینکه علاقه‌مندیم در بورس بین‌الملل به‌عنوان هیات موسس حضور داشته باشیم، گفت:‌ بیمه می‌تواند نقش مهمی در کاهش ریسک در بازارها و صنایع مختلف داشته باشد.
وی با اشاره به احکام برنامه ششم درباره بیمه مبنی بر گسترش و تعمیق نظام تامین مالی و ارتقای صنعت بیمه اظهار داشت: همه افراد و همه بازارها و صنایع در معرض خطر و ریسک هستند از این رو صنعت بیمه می‌تواند در کاهش این ریسک‌ها بسیار موثر باشد و به‌عنوان یک اطمینان بخش عمل کند.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه هرچه صنعت بیمه در یک کشور ارتقاء بیشتری داشته باشد شاهد رشد اقتصادی بالاتر در آن کشور هستیم، گفت: طبیعی است که صنعت بیمه در این کشورها نفوذ بیشتری خواهد داشت.
سلیمانی افزود: صنعت خدمات که یکی از ارکان آن بیمه است در میزان رشد سرمایه‌گذاری بسیار موثر خواهد بود و اگر سرمایه‌گذاری‌ها بیمه شوند به‌دنبال آن سرمایه‌گذاری مجدد رخ می‌دهد و در نهایت شاهد رشد سرمایه گذاری خواهیم بود.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای در کشور افزود: در مقطعی تنها ۴ شرکت بیمه در کشور فعال بودند، اما امروز این تعداد به ۳۲ شرکت بیمه افزایش پیدا کرده و تنها بیمه ایران متعلق به بخش دولت است یعنی فقط ۳۲ درصد بیمه کشور دولتی است.
سلیمانی با بیان اینکه صنعت بیمه از حالت ژنرال به سمت تخصصی شدن پیش رفته است، گفت: تخصصی شدن بیمه‌ها نشانه ارتقاء صنعت بیمه در کشورها است.
وی با بیان اینکه طبق قانون، شرکت‌های بیمه می‌توانند ۴۰ درصد سرمایه‌ها در قالب حق بیمه را وارد بازار سرمایه کنند، گفت: در کشورهای پیشرفته این عدد به ۸۰ درصد می‌رسد اما در ایران تا سال ۹۹ باید ۴۰ درصد سرمایه ناشی از حق بیمه مردم در بورس سرمایه‌گذاری شود که در حال حاضر این رقم ۲۰ درصد است.
رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: دنبال انتشار اوراق بیمه‌ای هستیم. باید اوراق بیمه‌ای به اوراق بهادار تبدیل شوند که در بازار سرمایه هم قابل خرید و فروش باشند.
سلیمانی در خصوص ضرورت گسترش بیمه زندگی نیز یادآورشد: در حال حاضر، ۱۱ میلیون نفر از مردم ایران یعنی ۵.۱۴۷ درصد تحت پوشش بیمه زندگی هستند که این رقم در کشورهای پیشرفته و کشورهای توسعه‌یافته چیزی حدود ۶۰ درصد است.
وی ادامه داد: ضریب نفوذ بیمه‌ای در ایران ۴/۲ درصد است که باید به ۷ درصد برسد که راهکار تحقق این هدف افزایش بیمه‌های زندگی به‌ویژه بیمه پس انداز است.سلیمانی در پایان با اشاره به حق بیمه در سال ۹۸ و ۹۷ هم گفت: حق بیمه اخذ شده در سال ۹۷، ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که سال ۹۸ باید به ۶۰ هزار میلیارد تومان برسد. در این مدت ۴۴۰ میلیارد دلار ریسک پذیرفته‌ایم.
یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور و ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس بانک، بیمه و خصوصی‌سازی (کیش اینوکس ۲۰۱۹ ) عصر دیروز (دوشنبه) با مشارکت ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در جزیره کیش گشایش یافت.