:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
قائم مقام وزیر صنعت:

کالای ایرانی در خانه‌های مردم جای خواهد گرفت، نرخ ارز، قاچاق را بی‌مزیت کرده است

قائم مقام وزیر صنعت گفت: در تلاش هستیم تا با افزایش تولید کالای داخلی و گسترش شبکه توزیع، میزان صادرات را افزایش داده و مهمتر از آن، کالای ایرانی را در خانه‌ها مردم جای دهیم.
کد خبر: ۱۴۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
اقتصادگردان- حسین مدرس خیابانی - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی- در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی، اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی که سال‌ها از واردات بی‌رویه رنج می‌برد، امروز از جنبه حمایت از تولید، واردات لوازم خانگی که در آن‌ها خودکفا هستیم را، ممنوع کرده‌ایم. در طیف وسعی از لوازم‌ خانگی بیش از دو برابر نیاز کشور ظرفیت تولیدی داریم. تنها در کولر گازی کسری وجود دارد که  برای آن نیز باید با تلاش بیشتر از فرصت محدودیت‌ها استفاده شده و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: البته سرمایه‌گذاری در این حوزه باید صورت گیرد تا بتوانیم به لحاظ فناوری، فناوری روز دنیا را داشته باشیم، ارتقا کیفیت ایجاد کنیم و بتوانیم برند ایرانی را به مشتریان ثابت کنیم. در بخش‌های فرهنگی مصرف لوازم خانگی داخلی نیز باید کار شود چراکه اعتقاد داریم، تولیدکننده داخلی باید تلاش کند که محصول واقعی و باکیفیت را معرفی کند.

قائم مقام وزیر صمت گفت: طبق برنامه‌های توسعه صادرات براساس آمار اعلام شده، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار مجموعه‌ صنعت لوازم خانگی و صنایع جانبی به کشورهای مختلف از جمله اروپا و آفریقا و به صورت عمده به کشورهای همسایه صادرات داشته‌ایم.

مدرس خیابانی اظهار کرد: به نظر می‌رسد نقطه تماس کالا ایرانی با مردم و مشتری، شبکه توزیع است؛ لذا تلاش می‌کنیم که شبکه توزیع نیز به این افتخار دست یابد که علاوه براینکه کالای ایرانی در انبار و فروشگاه‌ها باشد، فروش کالای ایرانی را نیز ترویج دهد.

این مقام مسئول در رابطه با قاچاق لوازم خانگی اظهار کرد: در مرحله اول ترویج کالای داخلی، واردات رسمی برخی کالاها را ممنوع کرده‌ایم؛ صرف اینکه ممکن است با ممنوعیت واردات رسمی یک کالا، قاچاق آن کالا افزایش یابد، نمی‌توانیم مسیر سبز برای واردات کالاهای خارجی ایجاد کنیم. بنابراین با همکاری ستاد مبارزه  با قاچاق کالا و همچنین رویه‌هایی که در سامانه‌های  تحت نظر ستاد قاچاق است، تلاش می‌کنیم که میزان قاچاق را کاهش دهیم اما نباید فراموش کرد که به دلیل نرخ ارز، بخش عمده‌ای از قاچاق از مزیت افتاده و قاچاق نیز با این وضعیت نرخ ارز، اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: به اعتقاد من راهکار اقتصادی اصلی و ریشه‌ای که می‌تواند قاچاق را محدود کند، کیفیت و قیمت کالا است. اگر امروز قیمت و کیفیت کالاهای ایرانی به گونه‌ای باشد که اقتصادی باشد، طبیعی است که کالای قاچاق شده نیز دیگر مشتری نداشته و قاچاق خود به خود متوقف می‌شود.

مدرس خیابانی در رابطه با میزهای تعمیق ساخت داخل گفت: معاونت‌های ما که متولی میز ساخت داخل هستند و در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی هم برگزار شده است، در تلاش‌اند تا حلقه واسطی باشند بین صنایع کوچک و صنوف تولیدی که قادرند نیازمندهای بخش صنایع لوازم خانگی را تامین کنند.