:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رئیس اتاق بازرگانی تهران خبر داد:

اعلام آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران از اعلام آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در ایران خبر داد.
کد خبر: ۱۴۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
اقتصادگردان- مسعود خوانساری امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: این اتاق در سالهای گذشته بارها اعلام کرده بود که مسائلی همچون اصلاح پرداخت یارانه یا واقعی‌سازی نرخ سوخت باید در دستور کار قرار گیرد. هر چند طرح امروز که دولت اجرایی کرده مطابق با پیشنهادهای ما نیست، اما تردیدی وجود ندارد که باید در این زمینه اصلاحات جدی صورت می‌گرفت.

وی با بیان تفاوت قابل توجه پرداخت یارانه در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا گفت: برای مثال در هندوستان با حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت در طول سال حدودا ۳۰ میلیارد دلار یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود. این در حالی است که ما حدودا ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم که محاسبه آن براساس یورو از مرز ۱۰۰ میلیارد یورو نیز می‌گذرد و به این ترتیب بیش از سه برابر کل هندوستان در اقتصاد ایران یارانه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: محاسبات نشان می‌دهد که در ایران به ازای هر نفر، ۱۶ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که عملا بخش قابل توجهی از کشور از یارانه خود راضی نیستند و باید در این زمینه به شکل هدفمند اقدام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که دولت باید واقعیت‌های اقتصادی را ببیند و براساس آنها برنامه ریزی کند، اظهار کرد: در شرایطی که ما در حوزه صادرات با محدودیت‌های جدی مواجهه هستیم، پرداخت این حجم از یارانه باعث می‌شود توان دولت در حمایت از بخش‌های تولیدی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر با توجه به این که بنزین یارانه دریافت می‌کند، عملا این اقشار ثروتمند هستند که بیشترین صرفه را از یارانه پرداختی دولت می‌برند. از این رو حتی اگر نسبت به طرح فعلی ابهام‌های وجود داشته باشد که می‌توان آنها را بررسی کرد و پیشنهادهایی در رابطه با آن ارائه داد، اما در این موضوع که نظام پرداخت یارانه در اقتصاد ایران نیاز به اصلاح دارد شکی نیست.

خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حضور ایران در دومین نمایشگاه واردات چین اشاره کرد و گفت: ما در جریان سفری  که به این نمایشگاه داشتیم توافقاتی را با اتاق بازرگانی پکن انجام دادیم. اما متاسفانه حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه پرقدرت نبود که باید در این حوزه اقداماتی جدی صورت گیرد.

وی با بیان این که بازار چین برای ایران یک بازار مهم صادراتی به شمار می‌رود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای حضور در این بازار برای ما اهمیت جدی دارد. از سوی دیگر چینی‌ها اعلام کردند که آمادگی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طرح‌های اقتصادی ایران را دارند و از این رو باید تلاش شود که سطح همکاری‌ها میان دو طرف در این حوزه‌ها افزایش یابد.